پخش زنده
امروز: -
یک هواپیمای جدید با ملخهایی که میتوانند ظرف ۶۰ ثانیه از حالت عمودی به حالت افقی دربیایند، امکان صعود و فرود به مانند یک بالگرد و حرکت در آسمان به مانند یک هواپیما را فراهم کرده است.
به گزارش وب گردي خبرگزاري صداوسيما؛ شرکت هواپیمایی ایتالیایی "لئوناردو" (Leonardo) هواپیمای "ملخ چرخان" (tiltrotor) خود موسوم به "AW ۶۰۹" را در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۱ به نمایش گذاشت ،این هواپیمای غیر متعارف ممکن است در نهایت پس از نزدیک به دو دهه پس از انجام اولین پرواز آزمایشی خود، از اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) مجوز پرواز بگیرد.
هواپیمای "AW ۶۰۹" نخستین بار در سال ۲۰۰۳ به آسمان رفت و در طول این سالها چندین بار تغییر نام داده است و در ابتدا با نام "Bell/Augusta BA ۶۰۹" شروع به کار کرد. متأسفانه یک سقوط مرگبار در طول پروازهای آزمایشی در سال ۲۰۱۵ منجر به مرگ "هرب موران" و "پیترو ونانزی" خلبانان آزمایشی آن شد و پیشرفت این هواپیما را متوقف کرد. با این حال به نظر میرسد امسال به دنبال بهروزرسانیها و ارتقاهای جدیدی که شرکت "لئوناردو" روی آن به عمل آورده است، به یک هواپیما با قابلیت تجاری شدن تبدیل شده است.
"لئوناردو" در یک بیانیه مطبوعاتی اشاره کرده است که "AW ۶۰۹" میتواند موقعیت ملخهای خود را در کمتر از ۶۰ ثانیه از حالت عمودی به حالت افقی تغییر دهد که این کار به شکل موثر باعث میشود به یک هواپیمای عمودپرواز (eVTOL) تبدیل شود. چرا که "AW ۶۰۹" به صورت عمودی و مانند یک بالگرد از زمین بلند میشود، اما میتواند به مانند یک هواپیما پرواز کند.
برخلاف اکثر هواپیماهای عمودپرواز که چندین ملخ دارند، "AW ۶۰۹" فقط دو ملخ دارد که شمایل آن را کمی سنتیتر میکند.
هواپیمای "AW ۶۰۹" برای انجام ماموریتهای مختلف از جمله عملیاتهای جستجو و نجات، حمل و نقل پزشکی و همچنین مسافرت طراحی شده است.
طبق گفته شرکت "لئوناردو"، این هواپیما تقریباً ۱۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد که با مخزنهای کمکی میتوان آن را به ۲۰۰۰ کیلومتر افزایش داد. همچنین به گفته این شرکت، این هواپیما با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت قادر به پرواز است.
ماه گذشته "الساندرو پروفومو" مدیرعامل "لئوناردو" در مصاحبهای گفت که انتظار دارد "AW ۶۰۹" تا سال ۲۰۲۲ گواهینامه FAA را دریافت کند. "لئوناردو" تاکنون چهار نمونه اولیه از این هواپیما ساخته است و در حال حاضر در حال توسعه دو نسخه تجاری از آن است.
طرحهایی مانند "AW ۶۰۹" میتوانند به بهبود گسترده بُرد تاکسیهای پرنده کمک کنند، تاکسیهایی که در حال حاضر به دلیل محدودیت فناوری باتریها محدود شدهاند و معمولاً میتوانند برای مدت کوتاهی قبل از نیاز به شارژ مجدد پرواز کنند.