رئیس زاده؛
مخالفت ما با افزایش ظرفیت پزشکی به علت تعارض منافع نیست
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: مخالف افزایش ظرفیت های پزشکی هستیم ولی نگاه صنفی به این ماجرا نداریم.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه نشست هم اندیشی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: پزشکی و جامعه پزشکی سرمایه کشور است، مصالح مردم و جامعه پزشکی مطابق بر هم هستند و به عنوان نماینده جامعه پزشکی از هجمه های مکرر گله مندم.
وی افزود: حداقل الان زمان خوبی نیست. طب سنتی، طب مکمل، اصلاح آموزش پزشکی، بحث ادغام رشته های پزشکی در وزارت علوم و افزایش ظرفیت ها همه با هم در حال مطرح شده اند، این بحث ها را کنار بگذاریم تا کرونا تمام شود.
رئیس زاده گفت: افزایش ظرفیت که مدتی است مطرح می شود و من قبول دارم که در برخی مناطق هم هست اما با افزایش ظرفیت در حال حاضر ما ۱۴ سال بعد متخصص تحویل می گیریم ، ما فرمول می دهیم تا مشکل حل شود. برخی ما را به تعارض منافع متهم می کنند سوالم این است که متخصص ۱۴ سال بعد چه تهدیدی برای من دارد.
دکتر رئیس زاده افزود: باید همه جوانب را در نظر گرفت و یک تصمیم گیری عمیق داشت. ما اگر با افزایش ظرفیت مخالف می کنیم به فکر صنفمان نیستیم. اگر ما در منطقه ای پزشک کم داریم با افزایش ظرفیت مشکل حل نخواهد شد.از همه خواهش می کنم به نظر ما نگاه دلسوزانه داشته باشند. رسانه ها در هر برنامه خبری این موضوع را مطرح می کند که ما گله مندیم. واقعا انقدر نیاز نیست ذهن مردم را درگیر کنیم. این مسائل باید در اتاق های کارشناسی بحث شود و به ما هم فرصت نفس کشیدن بدهید.
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با افزایش منطقی و کارشناسی ظرفیت های پزشکی موافقیم و الزامات را باید در نظر بگیریم. من از دل جامعه پزشکی صحبت می کنم. اجرای نسخه الکترونیک هم که قرار است از دی ماه اجرا شود نگرانی هایی برای جامعه پزشکی به همراه داشته است. ۹۸ درصد جامعه پزشکی با همین قوانین کار می کنند و بسیاری از پزشکان هم زیر خط فقر هستند.
رئیس زاده افزود: رزیدنت های ما امیدی به آینده خودشان ندارند و رزیدنت چشم پزشکی ماهی ۲ میلیون و ۷۰۰ درآمد دارد.
به دنبال خالی کردن جیب مردم نیستیم
رئیس کل و معاونان سازمان نظام پزشکی میگویند: با اخلاقترین گروههای جامعه، پزشکان هستند و سازمان نظام پزشکی به دنبال خالی کردن جیب مردم نیست.
نشست هم اندیشی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس کل و معاونان سازمان نظام پزشکی برگزار شد.
در این نشست دکتر رنجبرزاده رئیس کل پارلمانی سازمان نظام پزشکی افزود: سازمان نطام پزشکی دچار تعییرات مدیریتی شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این مجموعه کمک کنند. باید واقعیتها را منعکس کرد. سازمان نظام پزشکی ۳۲۰ هزار عضو دارد و بزرگترین سمن در منطقه است این ظرفیت بزرگ باید در مسیر خدمت گذاری قرار بگیرد.
وی گفت: با اخلاقترین اقشار جامعه ما پزشکان هستند. این باید برای مردم از طریق رسانه مشخص شود و نباید خدمات ارزنده پزشکان به حاشیه رود. به این سازمان نباید نگاه صنفی داشت. جامعه پزشکی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه برجسته است. من به عنوان پزشک نمیتوانم قبول کنم که یک فرد فقیر پول ویزیت بدهد. یکی از راهها تقویت بیمه هاست. بالاترین تعرفه را مطابق با استانداردهای منطقه تعریف کرده و بعد کارت هوشمند هم برای مردم تعریف شود.
دکتر رنجبرزاده افزود: افرادی که برای حیوانات ۱۰ میلیارد تومان هزینه میکنند نباید به اندازه افراد در دهک پایین برای درمان پول بدهند. پزشکان زیادی حاصر به داوطلبی در شهرهای محروم هستند و هیئتهای مدیره نظام پزشکی همه استانها باید از این ظرفیت استفاده کنند. سازمان نظام پزشکی متفاوت از گذشته به دنبال اقدامات ارزنده است و برای محقق شدن آن نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی است.
وی گفت: مجلس روی سمنها کار نکرده است. ما از منابع خودمان میتوانیم هزینه و برنامه ریزی کنیم. از تعرفه ویزیت پزشکان میتوان بخش اندکی را به سازمان نظام پزشکی اختصاص داد و این سرمایه را در بخشهای مختلف مورد نیاز سرمایه گذاری کرد.
دکتر مرادی رئیس کمیسیون آموزش نظام پزشکی هم گفت: به آقای رئیس زاده میگویم در خصوص افزایش ظرفیتهای پزشکی جبهه نگیرید. اگر هم موافق نیستید وقتی به صراحت جبهه گیری میکنید با هجمههای زیادی روبرو میشوید. این درست نیست که بگوییم اگر الان طرفیتها بیشتر شود ۱۴ سال بعد متخصص تحویل میگیریم ما باید بذر بکاریم تا در آینده برداشت کنیم. الان وقتی میگویید پزشکی زیر خط فقر است مردم مسخره میکنند.
خانم دکتر محمدبیگی هم در ادامه گفت: ارتباط موثر با موسسات مردم نهاد اهمیت زیادی دارد که سازمان نظام پزشکی میتواند با بسیج کردن امکاناتش در این خصوص موفق عمل کند. در قانون جوانی جمعیت ۳۴ ماده داریم که ۲۰ ماده مربوط به وزارت بهداشت و از این تعداد ۵ ماده مربوط به پزشکان جوان نخبه میشود.
وی گفت: حمایت از پزشکان جوان در حوزه بیمه و مالیات باید سرلوحه کارمان باشد و برای بهبود زندگی خانواده سلامت اقدامات لازم انجام بگیرد. آمایش استانی وضعیت پزشکان از نظر اجتماعی اقتصادی فرهنگی و... در مناطق محروم به ترتیب رشته باید انجام بگیرد.
چرا کمبود پذیرش پزشک اینقدر نگرانی از مهاجرت اونها ایجاد کرده است بسیار بیشتر از سایر رشته ها.در سایت whoبهداشت جهانی در Data /GHO در قسمت Indicators لغت doctor روسرچ کنید تعداد پزشک دارو ساز پرستار فیزیوتراپ رو بنویسید حتی نقشه مقایسه ای کشورها را من دیده ام خواهید دید سرانه کشور ما از بسیاری از کشورهای جهان اسلام کمتره مثلا در همه موارد از عربستان سرانه اش کمتره و از کشورهای شمال آفریقا هم کمتره از واز کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.خوب مثلا هند بیش از یک میلیون دارو ساز داره و ایران حدود بیست هزار خوب معلومه اونوقت ما وارد کننده ماده اولیه دارویی از هند میشیم و سالانه سه میلیارد دلار مواد اولیه دارویی و تجهیزات مرتبط وارد میکنیم اولا پزشکا با توجه به هزینه بالا بهتره تعهد استخدامی در دو سال آخر بدند و دولت به جای این همه کارمند در وزارت بهداشت و سایر جاها استخدام کنه مطمئنا اکثرشون خدمتگزار ملت خواهند شدتا خیالشون راحت بشه و استخدام بشن البته همه دانشجویان لزوما بدرد این کار نمیخورند حتی ممکنه مانند همه اقشار تعهد لازم رو نداشته باشند خروج آنها از کشورهم وضع رو ممکنه حادتر کنه پس باید افزایش بیابه در پذیرش دانشگاه آزاد هزینه به عهده خود فرد است و یک دلیل کمبود داوطلب دوره تخصص هم باز به دلیل کمبودشون هست .ضمنا بسیاری از پزشکان پولدار به خارج مهاجرت میکنند و بسیاری آنها فرزندان خود را در کشورهای دیگه برای پزشکی با دلار به خارج میفرستند و هزاران نفر پزشک در خارج کشور تحصیل میکنند بررسی میدانی تا حدودی بیانگر این موضوعات است البته ما سپاسگزار زحمات بسیاری از این پزشکان که عمر خود را صرف خدمت میکنند میباشیم اما ما قبل از انقلاب مسایل سلامت ومشکل کمبود پزشک رو دیده ایم اگر نجنبیم وضع شاید بدتر بشه چون سال به سال با توجه به آمار موجود کشورها در این خصوص وضع خود را بهبود میدهند که در این سایت مشخصه.در مورد ادغام و رعایت حد و مرز هم همه جا یک متولی و وزارت خونه دو کارآموزش پزشکی و علوم رو میچرخونه. اونوقت شما خود ذی نفع خصوصی هستی چرا در امر عمومی که همه جا از وظایف وزارت علومه دخالت میکنی آقایان محترم مخالف افزایش تعداد پزشکان آیا آنها روش درمان جدیدی ارایه کرد ه اند یا داروهای جدید پیشنهاد داده اند یا کتابهای آنها به صورت تالیفی و ترجمه بصورت مرجع خیلی زیاده اصلا وقت این کارها رو دارند یا پنج دقیقه ویزیت میکنند که بسیار حتی وقت استراحت ندارند یا دایم فکر ارتقای علمی خود هستند دقت کنید آیا اونها وقت لازم برای کارشون میزارن مثلا در هلند کمتراز ۱۵ دقیقه پزشکا وقت میزارن و یا پژوهش لازم رو انجاممیدند البته سالیانه بیش از صد میلیون دلار ارز برای آموزش دانشجویان خارج شده و ملت در درمانگاهها با صفهای طولانی تحقیر میشن و رانت کنکور یک طرف قضیه است در صورت افزایش ظرفیت از التهابش کم میشه و آموزش پرورش تحت فشار کنکور و استرس دانش آموزان قرار نمیگیره و برنامه هاش رو بهتر میتونه پیاده کنه که فشار روانی و اضطراب کنکور از اوان کودکی بر روی ۷۰۰ هزار داوطلب کنکور روی آموزش پرورش و خانواده ها و داوطلبان هست که موجب میشه برای مثال اهداف فرهنگی آموزش و پرورش از جمله ارتقای فرهنگ ترافیک رو بتونه درست صورت بده وتلفات جانی اندازه جنگ در تصادفات رو کاهش بده بدون افزایش ظرفیت پزشکی کنکور مسئله اش حل نمیشه و آموزش پرورش فشل میشه پس آموزش پزشکی باید به وزارت علوم مثل سایر کشورها و تقریبا همه کشورها برگرده والا وزارت بهداشت به آسانی زیر بار نمیره و بابت خدمت دانشجویان پزشکی در مناطق محروم و هزینه مربوطه تعهد جدی بگیرن آیا برای مثال رییس کمسیون که مال سیستان است اگه زاهدان رو بیرون بیاره سرانه پزشک سیستان چهار نفر در ده هزار میشه یعنی ده درصد اروپا پس چرا به رهبری نامه میزنه مگه وضع درمان رو تو سیستان نمیبینه که تا همین اواخر اکثر شهرهاش مطابق گزارش یک خبرگزاری در سال ۹۹ اصلا پزشک نداشته. مجلس خودش از وزارت علوم آموزش پزشکی رو به وزارت بهداشت برده خودش هم باید به وزارت علوم برگردونه البته تو دارو سازی و پرستاری و فیزیو تراپی و ... وضع همینطوره اگه اشتغال ارز آموزش پرورش سد کنکور و عدالت براتون مهمه اینو درست کنید مثلا چرا برای مثال ما مواد اولیه مهم مثل داروهای پنی سیلین و انسولین را نمیسازیم چون اصل کار داروسازی ساخت مواد اولیه است و سپس زنجیره تولید.این کار بیو تکنولوژیست شیمی آلی و مهندس شیمی و در نهایت دارو ساز است در صورت تحریم میخوایم چه کار کنیم اما سایرین در صنعت داروبه لحاظ نهادی جایگاهی ندارند چون مسیول فنی و نهاد ساز تنها دکتر دارو سازه و بقیه نقشی ندارندو ازطرفی تعداد این داروسازها کم است وباعث حقوق بالا درصنعت .در حالی که در مواد اولیه دارو ها که نفت است مزیت داریم و در شیمی جز ده کشور اول هستیم این باعث میشود هیچ گاه به تولید مواد اولیه مهم از طریق تخمیر نزدیک نشویم چون این کار از دست داروسازها بر نمیاید اما سود صنعت در جیب دارو سازها عمدتا میرود انهم با دلارهای رانتی نفت و نیزبه لحاظ جایگاه نهادی تعریف شده و کمبود دارو ساز
.تصمیم گیری به دست افراد ذینفع است و در بقیه موضوعات همینطور است مثلا ببیند چند کتاب دارو سازی رفرنس ترجمه شده است که بسیار کم است .این طور میشود که درمان و دارو گران و وابسته و بیکاری زیاد بیمه ها مشکل دار و برنامه ریزی و طراحی مشکل.مطمئا باعث افزایش بودجه دولت میشه .مثلا در طب سنتی وزارت بهداشت جهت عطاری ها نیرو تربیت نکرده درمانها مستند نشده آیا اصلا کرسی شفا و قانون داریم به لحاظ نهادی کار عطاری ها سازماندهی نشده است فقط طبیبان سنتی حق کسب و کار دارند جناب وزیر بهتر نیست دوره طب سنتی و دارو سازی سنتی از دیپلم حداکثر شش ساله و چهار ساله بشه و متون تخصصی ان تدوین بشه با تدوین قوانین کسب و کار و تولید اون رو رونق بده و مانع نباشه بلکه هدایت گر باشه مثلا دکتری تخصصی این رشته ها باید کرسی داشته باشندودرمان و دارو رو استاندارد کنند ایرانیها اکثرا مدعی اصلی طب بوده اند که در کتب قانون والحاوی... منعکس است پس ما پتانسیل بالایی داریم ضمنا مانند نظام مهندسی باید دانست که کدام پزشک در کدام محل طبابت میکند و آمار شو به صورت عمومی و به روز اعلام بشه.پس امسال ظرفیت رو برا ترم جدید بالا ببرید تا یک سال جلو بیفته حرف ۵۰۰ هزار شغله .راستی یکی بگه دلیل اینکه حداکثر حقوق برای پزشکا ۱۰۰ میلیون و برای سایرین حدود ۳۵ میلیون چیه مثلا دانشگاه آزاد اراک یک ساختمان دارو سازی بزرگ بر اساس تایید اولیه ساخت و تعدادی هیئت علمی جذب کرد اما وزارت بهداشت نهایتا تایید نکرد لطفا علت رو جویا شوید .کارخانه های دارو سازی تحت فشار نهاد غذا و دارو و قوانین و هزینه مالی دارو سازها و کمبود تعداد دارو ساز هستند بررسی کنید اختیار مجوز رو به استانها بدید همانطور که به راحتی مواد اولیه و داروی خارجی محصول نهایی اش چک میشه محصولات داخلی نظارت بشه و کمتر به روند توجه بشه بیشتر محصول.مشکل کنکور با افزایش ظرفیت تا حدود زیادی حل میشه.ضمنا مشکل با شیب ملایم افزایش ظرفیت حل نمیشه و مانند قبل ناکارآمد میشه چون وزارت بهداشت اکراه دارد.نظام سلامت وآموزش به وسیله اون اختلال طولانی مدت داشته است.ضمنا در مورد دندان تعداد دندانهای ناسالم در سنیین خاص در ایران اصلا وضع خوبی نداره