اسماعیلی:
پیامهای فرهنگی را به کمک بازیهای رایانهای منتقل کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از پیامهای فرهنگی را میتوانیم به کمک بازیهای رایانهای منتقل کنیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازیهای جدی که در پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: همچنین در بستر این بازیها میتوانیم مواردی، چون حقوق شهروندی، رفع مشکلات اجتماعی، ایجاد هویت ملی و بالا بردن انسجام اجتماعی را در جامعه دنبال کنیم.
وی افزود: در یکدهه اخیر سرعت فناوری بهنحوی بوده که بسیاری از مرزهای سنتی حوزه فرهنگ را جابهجا کردهاست، از این رو، ساختار و شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نیازمند بازنگری و بازآرایی است؛ چراکه مسائل جدید و مصارف فرهنگی جدید پیش آمدهاست.
وزیر ارشاد با اشاره به اینکه معاونت مطبوعاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۶۰ و ۷۰ حرف اول را میزد، ادامه داد: در آخرین پیمایشی که داشتیم میزان مراجعه مردم به جراید دستخوش تغییر جدی شده است. البته امروز مطبوعات همچنان در تولید محتوای فضای مجازی تاثیرگذار هستند، ولی این تاثیرگذاری به فضای مجازی منتقل شدهاست.
آقای اسماعیلی با بیان اینکه در دولت سیزدهم یکی از مهمترین سرفصلهای مان هم توجه جدی به اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی است، گفت: در این حوزه حتما مصارف فرهنگی جدید مثل بازیهای رایانهای موردتوجه قرار میگیرد. در ایران ۳۲ میلیون بازیکن بازیهای رایانهای داریم که به طور متوسط ۹۳ دقیقه در هفته بازی میکنند. متوسط سن بازیکنان بالای ۲۲ سال است و خیلیها اوقات فراغتشان را با این بازیها پر می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایزه بازیهای جدی عنوان و موضوع مهم و جذابی دارد ادامه داد: آثار این رویداد مربوط به حوزههایی بود که در آنجا نیاز به آموزش و فرهنگسازی داریم. این آموزش از طریق بازیهای جدی قابل انجام است.
وی بازیهای رایانهای را موضوعی فرامرزی خواند و اظهار داشت: اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق فرهنگی، مرزهای جغرافیای سیاسی را درمینوردد. ما در خیلی جاها به لحاظ قدرت نظامی و سیاسی حضور داریم و این موضوع باید حضور فرهنگی را هم شامل شود.
حمایت از بازیهای رایانهای را به صورت جدی دنبال میکنیم
آقای اسماعیلی همچنین پس از مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازیهای جدی در جمع خبرنگاران گفت: از دوستانم در بنیاد بازیهای رایانهای خواستهام که برنامه متقنی را برای این کار تعریف کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که ایران در رقابت بینالمللی طراحی و ساخت بازیهای جدی چه جایگاهی دارد، اظهار داشت: در سالهای اخیر کارهای خوبی شدهاست. امسال که پنجمین دوره جایزه بازیهای جدی را داشتیم کارهایی که آمده بود و دستگاههایی که مشارکت داشتند حاکی از آن بود که این موضوع به صورت جدی دارد دنبال میشود.
آقای اسماعیلی افزود: امیدوارم این حرکت در سالهای آینده شتاب بیشتری بگیرد. با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد فرهنگ و دستگاههای خلاق فرهنگی، یکی از مهمترین جاهایی که دولت قصد داردسرمایهگذاری فرهنگی کند، این بخش است.