پخش زنده
امروز: -
رئیس جمهور گفت: شایستگی محور انتخاب وزراء در دولت است؛ این را به عدالت نزدیک میدانیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: دولت وزیر پیشنهادی را در مهلت مقرر (سه ماهه) به مجلس معرفی کرد.
رئیس جمهور افزود: فرآیند انتخاب وزیر بر محور شایستگی است و رابطه، رفاقت، قرابت و احیانا فشارهای رسانهای هیچکدام منجر به معرفی فردی (به عنوان وزیر) نمیشود.
آقای رئیسی روحیه تحولی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: فساد ستیزی، روحیه انقلابی، کارآمدی جزو شرایط همکاری در دولت است که باید به صورت مستمر و نه مقطعی جریان داشته باشد.
رئیس جمهور یادآور شد: ممکن است افرادی با یکدیگر اقوام و خویشان باشند، اما دستاوردهای زندگی خود فرد باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور گفت: آقای فیاضی برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامهها با سیاستهای کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است.
آقای رئیسی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مهلت قانونی به مجلس معرفی شد، افزود: ۸۳ روز پیش نیز پشت این تریبون مقدس درباره فرآیند انتخاب وزرا توضیح دادم. شایستگی، محور انتخاب وزرا است و رفاقت، قرابت و فشارهای برخی رسانهها هیچ کدام موجب معرفی فرد نمیشود.
وی با بیان اینکه دولتهای سه دهه گذشته را با دولت کنونی مقایسه کنید تا مشخص شود روابط و رفاقت چه نقشی در معرفی مسئولان داشته است، با طرح این پرسش که در حال حاضر نزدیکان در چه جایگاه و مسئولیتی قرار دارند، ادامه داد: از نهاد ریاست جمهوری تا سایر حوزهها حساسیت و محور شایستگی بوده است چرا که این محور را به عدالت نزدیکتر میدانیم و بهترین روش است.
رئیس جمهور اضافه کرد: هر چند حدود ۲۰ نفر برای وزارت آموزش و پرورش مطرح بودند، اما این افراد در کارگروههای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند.
اقای رئیسی با اشاره به حساسیت نمایندگان، فرهنگیان و دولت نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: فسادستیزی، روحیه تعاملی، کارآمدی و روحیه تحولی از جمله شرایطی بود که برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید محقق میشد. این شرایط ویژگیهایی است که همه همکاران ما در دولت باید به صورت مستمر آن را دارا باشند نه اینکه تنها در دوره رأی اعتماد دارای این ویژگیها باشند و این شرایط هر ساله ارزیابی میشود.
وی با بیان اینکه با بررسی کارگروههای مذکور آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد، گفت: من نیز با ایشان صحبت و مصاحبه داشتم، همچنین دوستان مورد اعتماد نیز صلاحیت ایشان را مورد بررسی قرار دادند. وزرای پیشین آموزش و پرورش نیز اعلام کردند که دکتر فیاضی فرد باصلاحیتی است.
رئیس جمهور تصریح کرد: ممکن است افرادی از اقوام و خویشان باشند، اما دستاوردهای خودشان نیز در زندگی مورد توجه است به همان میزان که مسئولیت دادن به افراد توصیه شده، بیعدالتی است، بیتوجهی به دستاوردهای زندگی افراد نیز بیعدالتی محسوب میشود.
اقای رئیسی با بیان اینکه باید به دستاوردهای علمی و صلاحیتی افراد توجه کرد، ادامه داد: توصیه افراد به هیچ عنوان در معرفی وزرا و مسئولیت دادن تأثیرگذار نبوده هر چند افراد زیادی در سایتها و نوشتهها معرفی شدند، اما همخوانی ویژگیهای افراد با شاخصها، نکته مهم بود.
وی با اشاره به اینکه تا صلاحیت افراد برای من حجت نمیشد آنها را معرفی نمیکردم، ادامه داد: یقین بدانید اگر همه افراد جمع شوند من کسی را که به یقین نسبت به صلاحیتش نرسیده باشم، معرفی نمیکنم برای هر مسئولی حتما باید حجت داشته باشم و شایستگی وی احراز شده باشد البته مجلس نیز جایگاه قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس است.
رئیس جمهور با بیان اینکه فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را میشناسد، افزود: وی سالها معلم آموزشی و معلم پرورشی بوده و با محتوای درسی آشنا است. همچنین بستههای یادگیری، فیلمهای آموزشی و ... را میشناسد.
اقای رئیسی با بیان اینکه وی در تدوین بستههای یادگیری مباشرت داشته، اضافه کرد: فیاضی در ستاد آموزش و پرورش، مدیرکل بوده و با زیرساختهای مربوط به نوسازی در آموزش و پرورش آشنایی دارد، از سوی دیگر شناخت آموزش مجازی یکی دیگر از ویژگیهای ایشان است، در سال ۹۸ ایشان سامانه رشد را طراحی کرده است.
وی با اشاره به آشنایی فیاضی با انتشارات، چاپ و کتاب ادامه داد: هیچ یک از افراد مطرح برای وزارت آموزش و پرورش شناختشان نسبت به این وزارتخانه از آقای فیاضی بیشتر نبود. چهرههای شاخصی در مجلس داریم که با آموزش و پرورش آشنایی دارند، در بخشهای دیگر نیز افرادی وجود دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه داشتن برنامه یکی از مهمترین مسائل مربوط به وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: فیاضی برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامهها با سیاستهای کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است.
اقای رئیسی با بیان اینکه فیاضی تحولگرا است، ادامه داد: هر چند برخی افراد دیگر نیز دارای مدارک، سوابق و مدارج هستند، اما احراز روحیه تحولگرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی در ادامه با بیان اینکه روحیه تحولی بسیار برای ما مهم است، اضافه کرد: فرهنگیان از وضع موجود گله مندند، اما امیدواریهایی نیز ایجاد شده که انتظارات را بالا میبرد و البته به حق است. وزیر پیشنهادی روحیه تحولی دارد و در کنار آن روحیه تعامل و همکاری با بخشها را نیز دارد.
رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: فیاضی علاوه بر تدین و تقوا به عنوان شرایط کلی، با حوزههای مختلف آموزش، پرورش، سازوکار دستگاه آموزش و پرورش و سند تحول آشنایی داشته و این آشنایی در حد حرف نیست بلکه قابل اجرا است و این تحول در آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد.
وی در ادامه با اشاره به بررسی بیش از ۲۰ نفر برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: رزومههای خوبی از سوی بسیاری از آنها ارائه شد و مدیران کل و معاونانی در بین آنها بودند، اما از آنجایی که به دنبال تحول هستیم در جریان بررسی صلاحیت ها، روحیه انقلابی وی برای ما محرز و مواضع و کارهای او را دیدیم.
اقای رئیسی ادامه داد: فیاضی ۲۵ پژوهش قابل قبول در حوزه دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه، مدرسه، مهندسی، علمی و دانش پایه داشت همچنین با بررسی دغدغه شما نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش متوجه شدیم فیاضی میتواند این مسائل را با روحیه جوانی و تحول خواهی که دارد پیگیری کند و معتقدیم تحول باید در مدرسه رخ دهد تا مردم آن را ببینند لذا اگر تحول به کف مدرسه نیاید، در جاهای دیگر نیز تحول را نخواهیم دید.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دقت لازم صورت گرفته درباره معرفی فیاضی، یادآور شد: ما به نظر تعیین کننده نمایندگان احترام میگذاریم.
وی در ادامه با اشاره به تصمیم دولت برای ایجاد تحول در کشور نیز گفت: کار دولت آغاز شده و ما برای آن برنامه داریم و من از همین تریبون قول دادم برنامه کوتاه مدتی برای موضوعات داشته باشم و نمایندگان را در جریان بگذارم که در همین راستا سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از اسناد بالادستی و سیاستهای نظام آماده شده و ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان قرار میگیرد تا از نقد، نظر و اصلاحیههای آنها نیز استفاده کنیم.
اقای رئیسی در ادامه با اشاره به تأکید دولت برای برقراری ارتباط با نمایندگان، خاطرنشان کرد: نکات لازم از سوی نمایندگان به وزرا یا شخص بنده از طریق معاون پارلمانی و یا طرق دیگر مثل رئیس مجلس، هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیونها منتقل میشود و تلاش داریم درباره موضوعات حساس هرچه سریعتر در جریان امور قرار بگیریم تا به دغدغههای مردم رسیدگی شده و گره گشایی شود.
رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین به پیگیریها جهت تشکیل کارگروهها و کمیسیونهای مشترک میان مجلس و دولت اشاره و عنوان کرد: امروز موضوع ما ارتباط یک نماینده با وزیر نیست بلکه موضوع مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و باید آن را ارتقا دهیم و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم. امروز مسأله در حد یک فرد یا بخش نیست بلکه در سطح نظام و کشور است و باید در برابر آنچه مردم را روز به روز ناامید میکند پاسخگو باشیم و به موقع عمل کنیم تا دشمن نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.
وی ادامه داد: بزرگانی مانند حاج قاسم سلیمانی را داریم که روحیه «ما میتوانیم» داشتهاند، سوابق و تجربیات نشان میدهد با ما میتوانیم و همکاری بین دولت و مجلس، مسائل و مشکلات برطرف و زندگی مردم روز به روز رونق پیدا میکند.
رئیس جمهور با بیان اینکه برای من حضور مجدد در میان نمایندگان بعد از ۸۳ روز توفیق محسوب میشود، گفت: در تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جمع نمایندگان حاضر میشوم، نمایندگان بارها در نطقهای خود خواستار تحول در ساختار بودجه بودهاند. بودجه سال آینده با تعامل بین مجلس و دولت تدوین میشود و در حال حاضر روسای کمیسیونهای دولت با روسای کمیسیونهای مجلس مانند کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه نشستهای مشترکی دارند.
اقای رئیسی با اشاره به اینکه قصد داریم مجلس در خصوص تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطلع باشد و بداند چه کارهایی قرار است انجام شود، ادامه داد: امیدوارم آنچه که من به عنوان خدمتگزار مردم و شما به عنوان نماینده امین مردم انجام میدهید مورد رضای خداوند و در جهت گرهگشایی از زندگی مردم و در راستای بازگشت آرامش مردم، بازار سرمایه و بازار باشد. این موارد به اقداماتی نیاز دارد که بخشی از آنها انجام شده و برخی دیگر در حال انجام است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم به زودی و قبل از پایان سال در تمامی استانها حاضر و از نزدیک در خدمت مردم و نمایندگان باشم و مسائل مردم را دنبال کنیم.
رئیس جمهور گفت: اجرای رتبه بندی معلمان در دستور کار دولت و مجلس بوده و دنبال میشود.
آقای سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در دفاع از برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: موضوع رتبه بندی معلمان که دغدغه بحق عزیزان معلم بود با همکاری مجلس در این مدت دنبال شد که امیدواریم به نتیجه قطعی هم برسد که ما هم ارتقای منزلت، شأن و جایگاه و کیفیت کار آنها و هم معیشتشان را دنبال کنیم، بنابراین حتما در دستور کار دولت و مجلس بوده و دنبال میشود.
رئیس جمهور تصریح کرد: اقداماتی که باید در این مدت انجام شود که جا دارد صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و از همه خانوادههای کشور تشکر کنم برای بازگشایی مدارس و همکاری که با ما دراین زمینه داشتند. همچنین با مسئله واکسیناسیون شرایط به نحوی فراهم شد که بتوان مدارس و دانشگاهها را و مراکز علمی و کسب و کارها را فعال کرد و بعد از ۸۳ روز کار دولت، فضا در حال عادی شدن است که هم رونق کسب و کارها و هم مسئله بازگشایی مراکز علمی و فرهنگی، اگر رعایتها بیشتر شود، این فعالیتها برتر و بیشتر خواهد شد.
آقای رئیسی در خصوص موضوع معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم گفت: ابتدا عرض کنم، چون برخی از نمایندگان در فرمایشاتشان در رسانهها در رابطه با زمان معرفی وزیر پیشنهادی مطرح کردند باید به این نکته اشاره کنم که ما اول مهر را داشتیم و باید آغاز کار مدارس در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را داشته باشیم، از طرف دیگر مسئله تعطیلی مدارس که مدت طولانی بود، باید برنامه ریزی جامعی میشد، سپس باید آموزش مجازی و حضوری تثبیت میشد که این کار انجام شد.
رئیس جمهور افزود: از همین تریبون قول دادم که شورای عالی آموزش و پرورش را اهمیت داده و در آن شرکت خواهم کرد. بعد از ۱۰ سال اولین جلسه این شورا را تشکیل دادیم و با حضور مدیران آموزش و پرورش، مسائل اصلی را مرور کردیم. همچنین ستاد اجرای سند تحول در دولت با مدیریت معاون اول تشکیل شد، چون وزیر آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را برعهده دارد، اما در برخی از مواد این سند، تمام دستگاههای دولتی باید کمک کنند تا تحقق یابد، لذا نیازمند است یک سهم بیشتری از همکاری با وزارتخانه داشته باشد، بنابراین در این جلسه مطرح شد تا بتوانیم به شورای عالی و آموزش و پرورش کمک کنیم.
آقای رئیسی تصریح کرد: مردم عزیزمان؛ بدانید اگر کاری در این کشور پیش میرود با کمک همگان است، اگر امروز امیدواری پیدا کرده ایم، امیدواری مردم به مجلس و دولت، دولتمردان و همه مسئولان باید روز به روز افزوده شود و در بین مردم عینیت یابد که آنچه خواستند، محقق شده و این عمل در گرو همکاری و همراهی همه بخشها به ویژه دولت و مجلس است و این را به عنوان نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال کرد که دغدغه نمایندگان مجلس درخصوص حوزههای انتخابیه و مسائل مردم و اگر احیاناً پیشنهاداتی برای دولت دارند، دنبال شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: سفر به استانها برای من بسیار مغتنم است، علی رغم همه حرفهایی که بعضاً در گوشه و کنار زده میشود، مغتنم از این حیث که اول کار دولت ما در جریان نه فقط در سطح ملی بلکه ۶ روز در سطح ملی و حداقل یک روز برای استانها باید گذاشت که ما از نزدیک با مسائل پروژههای نیمه تمام و مشکلات مردم در مناطق مختلف بیشتر آشنا شویم. مدیران ما حس بیشتری پیدا کنند و کار را با حساسیت بیشتری پیگیری کنند که ان شالله اگر عمری باقی بود در دور دوم سفرها پیگیری آنچه گفته شد و آنچه تصویب شد خواهیم بود تا بتواند به مرحله اجرا برسد.
رئیس جمهور پس از دفاع از برنامهها و سوابق و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با بدرقه تعدادی از نمایندگان، صحن مجلس را ترک کرد.