• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۲۷۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
سیاسی » مجلس

مخالفت کمیسیون آموزش با گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون متبوعش را در رابطه با تصدی فیاضی بر پست وزارت آموزش و پرورش با اکثریت آراء مخالف اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای رضا حاجی پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آبان ماه) گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد.
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسالمی
با سلام و احترام.
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آن‌ها گام بردارد.
با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می‌گردد:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/۸/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/۶/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰، ۲/۲/۱۳۹۳، ۱۶/۱۲/۱۳۹۴ و ۱۱/۴/۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش
۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه‌محوری
۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایند‌های آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
۴- تقویت آموزش‌های مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش‌آموزان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با آمایش سرزمین
۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
۶- اصلاح ساختار‌ها و فرایند‌های اجرایی، اداری و مالی
۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان
۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهره‌وری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
۱۱- ارتقاء جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال، الهام‌بخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقه‌ای حوزه تعلیم و تربیت
 
بخش سوم: بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
 
علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
 
بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی بویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکار‌هایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکار‌های خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکار‌ها اعلام نمودند، ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیه‌الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
احتمال بازگشت سریع وزن با بستن رگ اشتها در افراد چاق
امام جمعه موت شهرکرد: نسل امروز مقاوم در برابر جنک نرم
استفاده از مزایای مرزنشینی برای تامین کالا‌های اساسی ارزان‌تر
تاکید امام جمعه شاهین دژ براهمیت صله ارحام
آغاز رقابت کشتی پهلوانی کردستان در سنندج
کوزوو به خرید تسلیحات از آمریکا ادامه می‌دهد
لزوم تقویت امید به آینده مصداق عملی سیره شهداست
پیشتازی اصفهان در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت
ماندگاری هوای سرد در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان هفته
افزایش ۶۶۰ درصدی بازداشت حامیان فلسطین در انگلیس
دو مسیر و یک مقصد
پیوندی به زیبایی لبخند و گرمای خانواده در استودیوی رادیو قم
جدیدترین داروی لاغری و دیابت از هفته آینده در داروخانه
ارتقای توان نداجا در برابر جنگ ترکیبی دشمن مورد توجه است
امام جمعه بندرعباس: باید با جنگ تبلیغاتی دشمن مقابله کرد
تأکید امام جمعه همدان بر لزوم شفافیت اقتصادی برای مردم
برگزاری یادواره شهید لزگی در ساری
رویداد پاسخ ۲
همبستگی اهالی ذکریان جاده‌ای نو ساخت
تبیین اهمیت وفاداری به پیمان در خطبه‌های نماز جمعه بوکان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
اوج فعالیت سامانه سردبارشی از امشب در سراسر استان
آغاز فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها با دستور وزیر کشور
باز شدن دریچه تخلیه رسوب سد استقلال میناب
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان
کشف صدها تن برنج احتکار شده در آبادان
هشدار بارندگی برای نیمی از کشور در روز پنج شنبه ۲۷ آذر
هوای سرد در تهران ماندگار است
جدیدترین گزارش پزشکی وضعیت رضا امیرخانی
کشتی فرنگی قهرمانی کشور؛ نفرات برتر ۵ وزن نخست مشخص شدند
جوانان جهان، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌مندی از آموزه‌های امام خمینی (ره) هستند
حضور هواداران ایران و ۳ کشور در جام جهانی ممنوع شد
اعطای درجه سپهبدی شهید باقری به خانواده ایشان
کارت‌سوخت با انتقال سهمیه بنزین به کارت‌بانکی حذف نمی‌شود
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۶ نظر)
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
اجرای ۴۲ طرح عمرانی در کمالشهر  (۲ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
رئیس قوه قضائیه مهمان مردم استان مرکزی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
برف پاییزی، چهره زمستانی به زنجان بخشید  (۱ نظر)
مجازی شدن مدارس هشت شهرستان خوزستان در ۲۶ آذر  (۱ نظر)