پخش زنده
امروز: -
در آمریکا برخی اقلام مصرفی در صنایع و کسب و کارهای کوچک از پنجاه تا دویست درصد افزایش بها داشته اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، بحران زنجیره تامین کالا در آمریکا بر کسب و کارها در این کشور تاثیر منفی گذاشته است. این گزارش می افزاید افزایش تورم، کمبود یا نبود برخی اقلام مورد نیاز به دلیل اختلال پیش آمده در زنجیره تامین، قوانین دست و پاگیر مربوط به واکسیناسیون اجباری و کمبود نیروی کار، همه در کنار هم باعث شده اند صنایع و کسب و کارهای کوچک مانند اغذیه فروشیها در آمریکا روزهای دشواری را سپری کنند. گفته میشود بهای اقلام خوراکی مانند پیتزا در نیویورک به دلیل تورم اخیر و اختلالی که در زنجیره تامین اقلام به وجود آمده، گرانتر شده است و این افزایش قیمت برخلاف رویههای قبلی، به صورت مداوم و مکرر روی میدهد و صاحبان این کسب و کارها مدام مجبور به تغییرِ بهای درج شده در منوی خود میشوند. صنایع کوچک این افزایش قیمتها را به مصرف کننده منتقل میکنند؛ برخی اقلام مصرفی در صنایع و کسب و کارهای کوچک از پنجاه تا دویست درصد افزایش بها را تجربه میکنند و این در حالی است که فقط مساله گران شدن اقلام نیست و مایحتاج عمومی در برخی شهرها به دلیل اختلالی که در زنجیره تامین در این کشور ایجاد شده است، اصلا یافت نمیشود.
از سوی دیگر اجباری شدن واکسیناسیون برای کسانی که مایل به حضور در مراکزی مانند رستورانها و کافهها باعث شده است این کسب و کارهای کوچک در پذیرش مشتری به دشواریهای عمدهای برخورد کنند و این موضوع باعث سردرگمی در میان کارکنان و مراجعه کنندگان میشود و در کنار همه این مشکلات، کمبود نیروی کار نیز باعث شده است این کسب و کارهای خرد یا به افزایش ساعات کاری یا فشار کاری بر سایر کارکنان روی بیاورند و در مواردی نیز برخی کسب و کارها ناچار به تعطیل کردن فعالیتهای خود شده اند. صاحبان کسب و کارهای کوچک در آمریکا معتقدند تورم، اختلال در زنجیره تامین کالا و کمبود یا نبود برخی کالاهای مورد نیاز، مشکلات ناشی از واکسیناسیون اجباری و کمبود نیروی کار، همه در کنار هم باعث شده اند بسیاری از آنها در مقایسه با دوران همه گیری کرونا که بسیاری از کسب و کارها تعطیل یا نیمه تعطیل بودند، وضعیت دشوارتری را تجربه کنند.
پیش از این نیز فروشگاههای خواربار در آمریکا برای پر نگهداشتن قفسههای خود با سختی مواجه بودند؛ چراکه تامینکنندگان نمیتوانستند تغییر ناگهانی تقاضای مصرفکنندگان بهسوی فروشگاههای خردهفروشی را مدیریت و تامین کنند؛ زیرا عرضه محصولات به فروشگاههای خواربار نیازمند بستهبندی و شبکه توزیع قوی است. قبل از بحران کرونا، یکسوم از کالاهای موردنیاز توسط سوپر مارکتهایی تامین میشد که دارای غذا یا خشکباری بودند که مهلت انقضای آنها نزدیک بود. جنگ تجاری میان آمریکا و چین نیز موجب ناامیدی سرمایه گذاران شده بود و رشد اقتصادی آمریکا به علت همین جنگ تجاری، کاهش پیدا کرد.