پخش زنده
امروز: -
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: «تبلیغ دین» غایت همه فعالیتهای حوزویان و حوزههای علمیه است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، آیت الله اعرافی در سخنرانی غیرحضوری در همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزههای علمیه استانها در مشهد، با اشاره به جایگاه بلند تبلیغ دین در عصر حاضر بر لزوم توسعه و تقویت آن تأکید کرد و افزود: اگر معنای عامی برای تبلیغ در نظر بگیریم و مقصودمان از تبلیغ ابلاغ پیام دین و اندیشۀ الهی و منویات اسلام به جامعۀ بشری و انسانها باشد، تبلیغ غایۀالقصوای همۀ فعالیتهای حوزوی خواهد بود.
او تصریح کرد: همۀ آنچه در حوزه علمیه انجام میشود شامل آموزش، پژوهش، برنامه ریزیها و نظامات جامع، برای این است که به خروجیهایی برسیم تا درهای هدایت را به روی همه بگشایند و درهای غفلت و ضلالت را ببندند.
وی اضافه کرد: عالم دین و اندیشۀ دینی، مفتاح هدایت و قفل ضلالت است؛ بنابراین تبلیغ به معنایی که گفته شد، در هویت همۀ حوزویان باید ریشه دار و نافذ باشد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، بخش تبلیغ حوزه را دارای دو رسالت دانست و افزود: رسالت اول آن است که جریان تبلیغ را برنامه ریزی کند و سامان دهد و رسالت دوم که بسیار سنگینتر است این است که تلاش کند تا همۀ سیستمها و نظامات حوزه از آموزش و پژوهش گرفته تا فن آوری و قلمروهای مختلف، پیوست تبلیغ داشته باشند.
آیت الله اعرافی با اشاره به برخی از بیمها و امیدها در حوزۀ تبلیغ، بیان کرد: در عصر حاضر از طرفی شاهد ظرفیتهای نو و ابزارهای جدید و فرصتهای تازه و در نتیجه امیدهای فراوان هستم و در دیگر سو برخی از بیمها و خطرات را مشاهده میکنیم که هر دو باید مورد توجه و دقت باشد.
اوتصریح کرد: مواردی همچون «ارتقاء سطح جامعه و ضریب سواد و تحصیل و مطالعه»، «گسترش آموزش و پرورش»، «گسترش تحصیلات دانشگاهی»، «افزایش سطح آگاهی جامعه»، «بازسازی علوم و معارف اسلامی»، «تحول در ابزارها و شیوهها و فن آوریهای نرم و سخت»، «شکل گیری نظام اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» از جمله عوامل ظرفیت ساز و مولد فرصت در دنیای امروز است.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور تاکید کرد: این ظرفیتها در گذشته وجود نداشته و امروزه به کمک تبلیغ دین آمده اند و در مقابل آنها، عواملی هستند که تهدید به وجود میآورد و بیم آفرین هستند.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: اولین عامل حجم عظیم پرسش، سؤال و شبهاتی است که در قلمروهای مختلف معارف دینی به وجود آمده است؛ دومین عامل بیدار شدن رقبای اندیشۀ دینی که در پی بیداری اسلامی و پیدایش گفتمان انقلاب اسلامی، آنها نیز به صحنۀ رقابت آمده و گاهی سرمایه گذاری میکنند تا اندیشهای را از بین ببرند.
او با بیان اینکه تنوّع نیازها و تقاضاها در دنیای امروز در عین اینکه فرصت آفرین است، کار را هم دشوار میکند، افزود: چهارمین عامل تهدیدزا حضور حوزویان در موضع نظام و قدرت است که شنیده شدن پیام دینی از لسان آنان را دچار چالش و مقاومت میکند.
رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور، تلاش نکردن روحانیون در اقناع و جلب اعتماد و تعامل سازنده و بکارگیری سنّتهای دیرین حوزه، در پی بهره مندی آنان از نظام اسلامی را پنجمین عامل تهدید دانست و افزود: ششمین عامل گره خوردن ضعفهایی که در نظام اسلامی وجود دارد با امر دین است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: بنابراین هم از یک فرصتهای طلایی و بزرگ برخورداریم و هم با یکسری چالشها مواجه هستیم که باید مورد توجه باشند؛ بیمها و امیدها به ما میگوید برنامه ریزی هایمان باید با الگوی خوف و رجاء انجام شود.
در ادامۀ مراسم که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه، گفت: اگر در کارهایمان اخلاص داشته باشیم، خداوند ما را در همه امور از جمله در برنامه ریزی و اجرای تبلیغ یاری میدهد و افقهای نو و جدیدی در مقابلمان میگشاید.
حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری افزود: یکی از ثمرات اخلاص در تبلیغ، انجام حرکتهای جهادی و تلاش فراوان برای رسیدن به اهداف تبلیغ در عین سختیها و کاستیهای ظاهری است.
وی بر همکاری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه استانها با همه سازمانها و نهادهای تبلیغی تاکید کرد و وحدت و همدلی را در همه امور تبلیغ لازم شمرد.
همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزههای علمیه استانها به مدت ۳روز در شهر مشهد برگزار میشود و کارگاههای آموزشی و اجرایی از برنامههای جانبی آن است.