پخش زنده
امروز: -
در مدیریت خشم اجازه نمیدهیم هیجان به خصومت و پرخاشگری تبدیل شود و رفتار خود را کنترل میکنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،ریس بیمارستان استاد محرری گفت:برای مدیریت بهتر خشم لازم است ابتدا تفاوت بین کلمه خشم، خصومت و پرخاشگری را بدانیم. خشم یک هیجان طبیعی است، خصومت یک هیجان طبیعی است که با ارزیابی منفی شناختی همراه شده است و پرخاشگری شامل هیجان و ارزیابی منفی شناختی باضافه واکنش رفتاری ناسالم است.
دکتر رازقیان افزود:گام اول در مدیریت خشم آموزش روانی است که باید فرد پدیده خشم را کامل بشناسد و پس از آن باید باورهای تسهیل کننده خشم شناسایی شود و به چالش با آنها پرداخته شود.
این روانپزشک ادامه داد:در هنگام عصبانی شدن باید آنچه در پس عصبانیت قرار دارد را جستجو کنیم و از خود بپرسیم، به طور دقیق از چه چیزی عصبانی هستیم؟
ریس بیمارستان استاد محرری گفت:گاهی ممکن است برای چند دقیقه دیر رسیدن همکاران دچار خشم نامتناسب با کار او باشیم که نشانه این است که مساله بزرگتری در پشت آن وجود دارد که باید آن را حل و فصل کنیم.
راهکارهای کاهش خشم
تنفس عمیق میتواند باعث کاهش خشم شود. چون اجزای جسمانی و فیزیولوزیک نقش مهمی در پیدایش خشم دارد. فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس و دیگر علایم حیاتی بدن در زمان عصبانیت فعالتر میشود و به کمک تنفس عمیق میتوانیم این شرایط را بهبود دهیم.
باید سعی کنیم در زمان عصبانیت از دادن پاسخ به دیگران خودداری کنیم و محیط را به طور موقت ترک کنیم.
گاهی وقتها دور شدن برای مدت کوتاه باعث آرامتر شدن میشود.
از حواس خود مانند حواس بینایی، بویایی و شنوایی استفاده کنیم تا اضطراب کاهش یابد. به عنوان مثال به موسیقی دلخواه گوش کنیم یا به تصاویر زیبا مانند طبیعت نگاه کنیم.
گاهی میتوان از شوخ طبعی برای آرام کردن خود استفاده کرد. این روش باعث میشود بدون آنکه حالت تدافعی در دیگران ایجاد کنیم، نقطه نظرات خود را بیان کنیم.
برای جلوگیری از خشم بیجا باید اساس رابطه بین فردی، بر اساس مذاکره و گفتگو بنا شود.
در هنگام خشم و عصبانیت میتوان از تکنیک سکوت استفاده کرد. چون در سکوت میتوان شرایط و اتفاقات را بازسازی کرد و راهکار مناسب پیدا کرد.
اگر تعداد دفعاتی که به صورت غیرقابل کنترل خشمگین میشویم زیاد باشد و در عملکرد شغلی یا خانوادگی مشکل ایجاد کند، نیاز است به روانپزشک مراجعه شود.