در میزگرد تصویری بین المللی مشروعیت عزاداری شهادت امام حسین ع
ضرورت رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از قیام عاشورا
مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت: رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از تعالیم اسلام و قیام عاشورا و با نگرشی واقعبینانه و بصیرت عالمانه ضروری است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی عاشورا، آیت الله محمد حسن اختری در میزگرد تصویری (وبینار) بین المللی مشروعیت عزاداری شهادت امام حسین علیه السلام که بنیاد بین المللی عاشورا با همکاری مرکز امت واحده بمناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و با حضور تنی چند از علماء و شخصیتهای برجسته جهانی برگزار کرد، درباره مشروعیت عزاداری از دیدگاه قرآن مجید و روایات پیامبر اکرم (ص) و نیز فرمایشات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در باره مشروعیت گریه و عزاداری و اثرات آن، به جایگاه و منزلت اهل بیت (ع) و امام حسین علیه السلام در قرآن مجید و روایات پیامبر اشاره و اظهارداشت: واقعه جانگداز کربلا قلب همه مسلمانان و مؤمنان به خدا را جریحه دار ساخت که هر روز این داغ بیشتر میگردد و ملتهای جهان با برپایی مراسم متنوع سوگواری یاد و خاطره امام حسین (ع) و واقعه کربلا را گرامی میدارند و این فرصتی است برای تحقق وحدت میان مسلمین و آزادگان جهان که همه به مظلومیت فرزند پیامبر و قیام ایشان علیه ظلم و گمراهی بنی امیه و یزید اذعان دارند.
وی افزود: رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از تعالیم اسلام و قیام عاشورا و بانگرشی واقعبینانه و بصیرت عالمانه ضروری است تا کرامت انسانی و آزادی از دست رفته توسط استعمارگران غربی و عوامل مزدور آنان در منطقه باز گردانده شود.
مدیر عامل بنیاد بین المللی عاشورا در پایان سخنان خود به مظلومیت ملتهای مستضعف در فلسطین و یمن و لبنان و سوریه و دیگر مناطق تحت ستم پرداخت و گفت: تنها راه نجات دفاع از مبارزات حق طلبانه آنان با الهام از مکتب امام حسین علیه السلام است.
سید فادی السید مدیر مرکز امت واحده درباره مفهوم و فلسفه و مشروعیت عزاداری با استناد به خطبههای کوبنده و افشاکننده حضرت زینب (س) در برابر ابن زیاد جنایتکار و یزید فاسد و ظالم تصریح کرد: حضرت زینب (س) فرمود «ای یزید نمیتوانی ذکر و منزلت ما اهل بیت را از بین ببرید و وحی و رسالت پیامبر را نابود سازی».
وی افزود: هدف خروج امام حسین (ع) احیاء دین جدش بود که در آن شرایط تاریخی جوهر اسلام توسط بنی امیه و حاکمان غاصب مخدوش شده و ظلم و فساد و انحراف فرا گیر گشته بود.
وی با استناد به گفته (ماربین) فیلسوف آلمانی (امام حسین با کشته شدنش دین جدش را زنده کرد) تاکید کرد: برپایی مراسم عزاداری و احیای نمادهای عاشورا در جهان نوعی تبلیغ اسلام و رساندن پیامهای روشنگرانه امام حسین علیه السلام است.
رئیس مرکز امت واحده همچنین گفت: ممنوعیت عزاداری در برخی از کشورهای عربی و یا اسلامی، مستبدانه و ظالمانه و نشان از ترس و هراس حاکمان غاصب از رسیدن پیام روشنگرانه و نجات بخش قیام حسینی است.
شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق با اشاره به انواع عزاداری در قرآن و روایات، گفت: سوگواری و گریستن پیامبران از جمله حضرت یعقوب در فراق فرزندش یوسف و دیگر مصایب و سوگواری پیامبران نمونههایی از مشروعیت عزاداری است.
وی افزود: جایگاه و منزلت اهل بیت در قرآن و بخصوص در سوره مباهله در عبارت ندعوا (أنفسنا) آمده است، در زبان عرب انفس را به پسر عمو گویند و حضرت علی پسر عموی پیامبر و (ابناءنا) فرزندان ما یعنی امام حسن و امام حسین میباشند.
این روحانی اهل سنت ادامه داد: شعائر حسینی متضمن درسهایی از ظلم ستیزی و عدالت خواهی و مبارزه با شرک و فساد بود که این قیام برای برقراری توحید و ارزشهای اخلاقی و انسانی و احیاء دین جد بزرگوارش بود، هرکس خواهان پیروی از سیره پیامبر و امام حسین (ع) باشد باید با ظلم و استبداد مبارزه کند، زیرا عشق به امام حسین علیه السلام و عزاداری در سوگ و شهادتش نوعی تقرب به خداوند متعال و نیز ایستادگی در برابر ظلم استکبار جهانی و پیروی از سیره نواده پیامبر اسلام است.
دکتر شیخ خالد الملا، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سوریه و یمن و همبستگی با مردم لبنان و دیگر ملتهای مستضعف درجهان را یک واجب شرعی و تکلیف الهی برشمرد و گفت: بدون مبارزه با استکبار، گریستن بر مصائب امام حسین سودی ندارد.
وی با انتقاد از برخی رژیمهای عربی و اسلامی که ادعای پیروی از دین محمد دارند و یا خود را دوستدار اهل بیت میدانند، ولی با دشمن صهیونیستی غاصب سازش میکنند، گفت: با این اقدام خائنانه بار دیگر حسین را شهید میکنند و چهره اسلام را مخدوش میسازند.
شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان یکی دیگر از سخنرانان این وبینار بین المللی مجازی بود که بر دو موضوع تاکید نمود:
۱ تحلیل و بررسی واقعه عاشورا و کربلا از بعد انسانی و عواطف و احساسات قلبی
۲ بررسی شرایط ناگوار و بحرانی جهان اسلام و لزوم پیروی از تعالیم اسلام و اهل بیت در رویارویی با تهدیدات و ظلم و ستم و بی عدالتی تحمیلی حکام مزدور بر امت اسلامی
وی افزود: عزاداری برای امام حسین و خاندان و اصحابش مخصوص شیعیان نیست بلکه اهل سنت و آزادگان جهان یاد و خاطره امام حسین و واقعه کربلا را گرامی میدارند، زیرا این عشق و علاقه به اسلام و پیامبر است و کسانی که با برپایی سوگواری و گریستن مخالف و عناد دارند باید در ایمان خود به خداوند تجدید نظر کنند.
دکتر بهاءالله کرمانی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره نگارش مقاتل واقعة کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در طول تاریخ گفت: بیشترین کتابهای مقاتل از سوی مورخین اهل سنت نگاشته شده و این نشان میدهد که این واقعه جانگداز تاریخی و جاودان است.
شیخ شریف امبالو رئیس شورای عالی پیروان اهل بیت در سنگال بر بعد معنوی قیام امام حسین علیه السلام تصریح کد: صبر و استقامت و آگاهی و بصیرت از درسهای بسیار آموزنده این قیام است که باید مسلمانان و بخصوص ملتهای تحت ستم برای رهایی خود از آن بیاموزند.
شیخ شریف در باره افزایش گسترده عزاداری امام حسین علیه السلام در کشورهای آفریقایی گفت: مردم محروم و ستمدیده آفریقا با تاسی از تعالیم و قیام امام حسین علیه السلام که قیامی علیه بی عدالتی و ظلم بود، نشان میدهد که این امام را الگو و رهبر خود قرار داده اند.
شیخ بهاءالدین نقشبندی، رئیس طریقت نقشبندی اقلیم کردستان عراق بر نقش تاریخی قیام امام وحسین علیه السلام در ایجاد آگاهی و بیداری اسلامی و نشان دادن چهره اصیل اسلام و افشای سیاستهای ظالمانه و انحرافی خاندان بنی امیه تاکید کرد و گفت: فاجعه شهادت امام حسین علیه السلام یک فاجعه انسانی بزرگ در طول تاریخ است، زیرا امام و و فرزندان و اصحاب خود را فدای دین نموده و بخاطر حفظ ارزشهای اسلامی و برقراری عدالت و کرامت انسانی و باز گرداندن مردم از گمراهی و ضلالت قیام نمود.
شیخ رسول باقری، پژوهشگر اسلامی نیز مطالبی در باره نقش رهبری وبیانات حکیمانه و روشنگرانه امام حسین علیه السلام در طول مسیر خود از مدینه تا کربلا پرداخت و نمونههایی را بازگو نمود.
در پایان این میزگرد تصویری (وبینار) بیانیهای که برگرفته از مطالب و مواضع سخنرانان این میزگرد تصویری بود توسط خانم دکتر طبوش از لبنان قرائت شد.