کدام سوره قرآن به مخفی کاری اشاره دارد؟
سوره نمل آیه ۷۴ اشاره دارد به این موضوع که مخفی کاری فایده ندارد، زیرا خداوند به ذات وفکر ما علیم است.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، خداوند متعال میفرماید: بدرستی که پروردگارت میداند هر آیینه آن چیزی را که تو مخفی و آشکار انجام میدهی پس با توجه به اینکه خداوند ظاهر و باطن ما را میبیند و میداند و اینکه عَلیِمٌ بِذاتِ صُدُور، است، بهتر است که در زندگی مخفی کاری نکنیم.
تمام مشکلاتی که در خانوادهها وجود دارد از مخفی کاری است. اگر در زندگی زناشویی یک طرف مخفی کاری کند، چه از لحاظ مادی یا از لحاظ عاطفی و یا هر چیز دیگر، این مخفی کاری ممکن است بصورت ظاهری یک آرامشی را در زندگی بوجود بیاورد، ولی بالأخره پس از مدتی بر ملا میشود و این در زندگی تلاطم را بوجود میآورد؛ بنابراین انسان بهتر است که مخفی کاری نکند، دروغ نگوید، کتمان نکند، دروغ مصلحت آمیز نگوید، و همه چیز باید علنی باشد، چون خداوند عَلیِمُ بِذاتِ صُدُور، است، و میداند آنچه را که تو مخفی کاری میکنی. اگر مخفی کاری کنی، هم از خداوند و هم از دیگران جدا میشوی. دیگر آن همسر و یا آن دوست، برای تو دوست و یا همسر نمیشود؛ بنابراین در زندگی در هر زمینه ایی مخفی کاری نباید کرد.
تفسیر آیه «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها» چیست؟
یکی از اسمهای قیامت، «ساعة» است که در قرآن کریم ۴۳ مرتبه از قیامت به نام «ساعة»، تعبیر و یاد شده است. [۱] یکی از آن موارد؛ آیه شریفه «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها لِتُجْزَى کلُُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى» [۲] است که منظور از «ساعة»، قیامت است.
بسیاری از علمای تفسیر به استناد روایتی از امام صادق (ع) [۳] میگویند: جمله «اکاد اخفیها» یک نوع مبالغه است و مفهومش این است که: «تاریخ شروع رستاخیز آن قدر مخفى و پنهان است که حتى نزدیک است من از خودم نیز آن را پنهان دارم». [۴] بنابراین معنای آیه این است:ای موسى! قیامت به طور حتم و قطع خواهد آمد، اما من آمدن آن را مخفى و پنهان میدارم و به احدی حتی پیامبران بزرگم نخواهم گفت، تا ببینم چه کسى به واقع شدن قیامت که از نظرش غائب و مخفى است ایمان و آمادگى خواهد داشت؛ و چه کسى به آمدن آن ایمان و آمادگى ندارد، و هر کدام را به جزاى خودشان برسانم. [۵] به دیگر سخن؛ علت پنهان داشتن قیامت، این است که؛ خداوند میخواهد مخلصین از غیر مخلصین جدا شده و شناخته شوند و هر کسى را به تلاش و کوششهایش پاداش دهد. [۶] از سوى دیگر، چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانى محتمل است نتیجهاش حالت آماده باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامههاى تربیتى است. [۷]
پی نوشت:
[۱]. صادقى تهرانى، محمد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، ج ۱۲، ص ۷۵، انتشارات فرهنگ اسلامى، قم، چاپ دوم، ۱۳۶۵ ش.
[۲]. طه، ۱۵: «به طور قطع رستاخیز خواهد آمد! میخواهم آن را پنهان کنم، تا هرکس در برابر سعى و کوشش خود، جزا داده شود».
[۳]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۱۳، ص ۸۹، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق.
[۴]. قمى، على بن ابراهیم، تفسیر قمى، تحقیق: موسوى جزایرى، سید طیب، ج ۲، ص ۶۰، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، ۱۳۶۷ ش؛ طبرسى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج ۷، ص ۱۱، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ ش؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۱۷۰، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش؛ بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج ۸، ص ۱۶۲ - ۱۶۳، نهضت زنان مسلمان، تهران، ۱۳۶۱ ش.
[۵]. نجفى خمینى، محمد جواد، تفسیر آسان، ج ۱۱، ص ۲۸۳، انتشارات کتابفروشی اسلامیة، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۸ ق.
[۶]. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۴، ص ۱۴۲، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ ق.