تفاوت دار الحسرة با یوم الحسرة چیست؟
در قرآن و روایات تعبیر «دار الحسرة» نیامده است. تنها عبارت «یوم الحسرة» به معنای روز حسرت و افسوس خوردن بر چیزهایی که از دست رفته به کار گرفته شده است، یک بار در قرآن ودر روایات فراوان استفاده شده است.
به گزارش
گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، منظور از «یوم الحسرة» در قرآن و روایات روز قیامت (رستاخیز) است، زیرا در روز رستاخیز اهل بهشت حسرت خواهند خورد که میتوانستند بهتر از این باشند و به درجات بالاتری برسند و اهل دوزخ حسرت خواهند خورد کهای کاش گناهکار نبودند و جهنمی نمیشدند.
همچنین در قرآن کریم از قیامت و منزل اصلی انسان با نام های مختلفی یاد شده است. الواقعة، الراجفة، الطامة، الصاخة، الحاقة، یوم الفصل، یوم الندم، یوم النشور، یوم الحق، یوم المسألة، یوم الحساب، یوم المحاسبة و یوم التلاق و یوم الحسرة ... نامهایی است که در قرآن برای قیامت ذکر شده است.
معنای حسرت:
معنای اصلی حسرت آشکار شدن و انکشاف است. [۱] گفته شده، چون در قیامت حقایق و اسرار روشن میشود (روزی که اسرار باطن شخص آشکار شود [۲] آنرا روز حسرت خواندهاند. [۳] حسرت به معانی دیگری نیز استعمال شده است از جمله به معنی" پشیمان شدن" (به خاطر چیزی که از دست رفته و قابل جبران نباشد)، و، چون در اثر آشکار گشتن حقایق، انسان به شدت نادم و پشیمان میگردد، آنرا روز حسرت خواندهاند. این استعمال در حقیقت استعمال در لازمه معنا و مجاز است. همچنین گفته شده است که حسرت به معنای" از حرکت باز ماندن" هم به کار گرفته میشود. طبق این بیان، چون آدمی در قیامت از حرکت میماند و دیگرنمی تواند عملی انجام دهد و کارش یکسره میشود و به تعبیر قرآن «در آن روز همه چیز پایان مییابد» [۴] و نمیتواند جبران گذشته را بکند، رستاخیز را روز حسرت خواندهاند. همچنین به معنای "تحیر" نیز آمده و قیامت را روز حسرت نام نهادهاند، چون در آن روز بشر به خاطر صحنه های تازه و عجیبی که میبیند حیران و سرگردان است.
تعبیر «دار الحسرة» در متون اصیل دینی اعم از آیات قران و روایات نیامده است. ولی عبارت «یوم الحسرة» هم در قرآن و هم در روایات ذکر شده است.
در قرآن میخوانیم: «وای رسول ما امت را از روز غم و حسرت بترسان که آن روز دیگر همه چیز پایان مییابد و مردم سخت از آن روز غافلند و به آن ایمان نمیآورند.» [۵]
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میفرماید: از سیاق آیه فهمیده میشود که علت حسرت خوردن آنها این است که کار پایان میپذیرد و از نتیجه اعمال خویش در دنیا مطلع میشوند و متوجه میشوند که ضرر کردهاند و آنچه را که میتوانستند به دست آورند از دست دادهاند و در ادامه آیه میفرماید: سبب این ضرر و زیان غفلتشان در دنیا بوده است. [۶]
روز حسرت، روزی است که مردم به خاطر کوتاهی که در اطاعت خدا کردهاند حسرت میخورند. [۷]
حضرت امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید: «ای وای بر انسان غافل و بیخبری که عمرش دلیلی بر ضد اوست و روزگارش او را به بدبختی و شقاوت میکشاند». [۸]
روایت زیبایی در تفسیر آیه یاد شده هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت با کمی اختلاف، نقل شده است که معصوم (ع) با تمثیل زیبایی تفسیر آیه را بیان میکند. از امام صادق (ع) تفسیر این آیه را پرسیدند. امام فرمود: «پس از آن که بهشتیان در بهشت و اهل جهنم در جهنم قرار گرفتند، ندا دهندهای از سوی خداوند ندا میکند:ای اهل بهشت وای اهل جهنم! آیا میدانید مرگ به چه شکلی میباشد. پاسخ میدهند نه. مثل مرگ مثل قوچ خاکستری رنگی است که در بین بهشت و جهنم میایستد. سپس همه را فرا میخوانند نزدیک بیایید و به مرگ نگاه کنید. پس نزدیک میآیند. سپس به فرمان خداوند حیوان را ذبح میکنند و میگویند:ای اهل بهشت برای همیشه در بهشت خواهید ماند و مرگی نیست وای اهل جهنم برای همیشه جهنمی هستید و مرگی وجود ندارد» سپس امام (ع) افزود: این معنای بیان خداوند است که فرمود: «آنان را از روز حسرت بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می یابد و آنها در غفلت هستند و ایمان نمیآورند» یعنی کار بهشتیان با جاودانه شدن در بهشت و کار اهل جهنم با جاودانه ماندن در جهنم یکسره
میگردد.» [۹]
در برخی از منابع در ادامه حدیث آمده است: «اهل بهشت چنان فرحناک شوند که اگر کسی در آنجا مردنی بود از شادی میمرد و اهل دوزخ چنان فریاد میکشند که اگر کسی مردنی بود از ناراحتی جان میسپرد.» [۱۰]
بله، در آن دنیا هم گناهکاران حسرت خواهند خورد که چرا کار نیک انجام ندادند و هم نیکوکاران حسرت خواهند خورد کهای کاش! بیشتر کارهای نیک و شایسته انجام میدادند. اهل بهشت بر لحظه ای که در آن به یاد خدا نبوده اند تاسف خواهند خورد و خود را سرزنش خواهند کرد. [۱۱] رسول خدا میفرماید: دو کس در روز رستاخیز بیش از همه حسرت خواهند خورد؛ یکی فردی که میتوانست در دنیا در پی کسب دانش باشد، ولی در پی آن نرفت و دومی فردی که به دیگری دانش آموخت و یاد گیرنده از آن دانش بهرهمند شد، ولی معلم بی بهره ماند و از دانش خویش سودی نبرد.» [۱۲ ] باری، سستی در دنیا حسرت آخرت را به دنبال دارد. [۱۳]
پی نوشت:
[۱]- العین، ج ۳، ص ۱۳۴ و لسان العرب ج ۴، ص ۱۸۹.
[۲]- الطارق، ۹.
[۳]- روض الجنان و روح الجنان، ج ۱۳، ص ۸۳.
[۴]مریم، ۳۹.
[۵]- مریم، ۳۹ وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فی غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا یُؤْمِنُون.
[۶]- المیزان، ج ۱۴، ص ۵۱.
[۷]- التبیان، ج ۷، ص ۱۲۷.
[۸]- نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ۶۳، ص ۱۵۳.
[۹]- بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۴۶ و شبیه همین روایت در صحیح بخاری ج ۵ ص ۲۳۶ و همچنین در بسیاری از منابع دیگر شیعه و سنی.
[۱۰]- بحار الانوار ج ۸، ص ۳۴۵.
[۱۱]- کنز العمال، ج ۱، ح ۱۸۰۶.
[۱۲]- نهج الفصاحة، ج ۱، ص ۲۴۵.
[۱۳]- غررالحکم، ح ۱۰۶۲۶.