پنج مسئله فرهنگي اولويت دار آذربایجان شرقی
پنج مسئله فرهنگي اولويت دار آذربایجان شرقی در نخستين نشست كميته اقتصاد فرهنگ تدوين برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي اعلام شد.
![پنج مسئله فرهنگي اولويت دار آذربایجان شرقی پنج مسئله فرهنگي اولويت دار آذربایجان شرقی](/files/fa/news/1400/5/3/6758738_966.png)
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی، «تشديد فقر فكري و جابجايي ارزش ها و ضد ارزشها در حوزه اخلاق و فرهنگ عمومي»، «تضعيف بنيان خانواده و ضعف مهارتي در حوزه سبك زندگي ايراني- اسلامي»، «ضعف محتوايي و مديريتي در حوزه فضاي مجازي»، «ضعف در حمايت، توليد و توزيع محصولات فرهنگي متناسب با مصارف و نيازهاي فرهنگي» و «كم توجهي به ظرفيت ها و فرصت ها در حوزه هويت فرهنگي، محلي و بومي» مسائل اولویت دار استان در حوزه فرهنگ است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي در اين جلسه با اشاره به دغدغه هاي موجود در ابعاد مختلف حوزه فرهنگ اظهار كرد: تدوين سند نقشه مهندسي فرهنگي كشور از 10 سال پيش توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح بوده و امسال مقرر شده است برشهاي ملي و استاني اين سند در حد اقدامات يك ساله تهيه شود.
داود بهبودي يادآور شد: فاز اول تهيه سند به اقداماتي كه در طي سال جاري مي تواند اين مسائل را پوشش دهد، اختصاص دارد و با تداوم برنامه در آينده مسائل و موضوعات ديگري نيز مطرح خواهد شد.
وی در عين حال خاطرنشان کرد: پنج كميته تدوين برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي لزوما با پنج مسئله اولويت دار مطرح شده تناظر يك به يك ندارند و ممكن است در بعضي كميته ها چند مسئله، موضوعيت داشته باشد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي تصريح كرد: از بين 307 اقدام ملي كه در سند شناسايي شده اقداماتي كه محوريت اقتصادي داشتند احصاء كرده ايم؛ البته اين كميته ميتواند موضوعات اعلامي و ارجاعي ساير كميته ها را نيز پوشش دهد.
در اين جلسه مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي هم بر لزوم نگاه تخصصي تر به موضوع اقتصاد فرهنگ و كاركرد اقتصاد در فرهنگ تاكيد كرد و افزود: بايد با پيشنهاد پروژه هاي شاخصي كه بتواند كاركرد اقتصاد در فرهنگ را تعريف كند، ظرفيت هاي فرهنگي اثرات خود را در رونق اقتصادي، اشتغالزاي و درآمدزايي نشان دهند.
احمد حمزه زاده، راه اندازي بازار صنايع دستي را مصداق بارز اقدامات فرهنگي با كاركرد اقتصادي دانست و بر ضرورت تقويت اين بازار و وصل آن به بازارهاي جهاني و حضور در فضاهاي مجازي براي معرفي ظرفيت هاي فرهنگي استان تاكيد كرد.
در اين جلسه مواردي نظیر لزوم توجه به تاثير و تاثر متقابل اقتصاد بر فرهنگ و فرهنگ بر اقتصاد، تشكيل جلسات كارشناسي و پيشنهاد اقدامات و طرحهاي قابل اجرا در سال جاري توسط دستگاه هاي مرتبط فرهنگي، كمبود فروشگاه هاي عرضه محصولات فرهنگي متناسب با نيازهاي جامعه و عدم پذيرش توليدات فرهنگي از طرف مصرف كننده، مطرح و بحث و بررسي شد.