پنجره واحد و گام بلند بورس برای تحقق شعار سال و مانع زداییها
معاون اجرایی سازمان بورس در مراسم افتتاح پنجره واحد خدمات بازار سرمایه و سامانه میزخدمت به افزایش نهادهای مالی اشاره کرد و گفت: به زودی شاهد افزایش تعداد نهادهای مالی تحت نظارت سازمان از ۷۵۰ نهاد به بیش از ۱۰۰۰ نهاد خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما آقای بهشتی سرشت، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: پنجره واحد خدمات بازار سرمایه سازوکاری متشکل از یک واحد ارائه خدمات فیزیکی و سامانه الکترونیکی مرتبط با آن است.
به گفته عضو هیئت مدیره سازمان بورس پنجره واحد خدمات بازار سرمایه با همکاری نزدیک و صمیمانه سازمان بورس و اوراق بهادار با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان روزنامه رسمی کشور و پست جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه هدف از راهاندازی این پنجره، افزایش سرعت، کاهش هزینه، بهبود پاسخگویی، افزایش شفافیت، ایجاد هماهنگی بیشتر و استقرار وحدت رویه میان دستگاههای مرتبط بوده است افزود: در حال حاضر ۴۹ نوع مجوز مختلف مرتبط با نهادهای مالی و ۲۰ نوع مجوز مختلف مرتبط با بازار اولیه وجود دارد که صدور تمامی آنها، مستلزم طی مراحل اداری در این ارگانها و سازمانهاست.
آقای بهشتی سرشت ابراز امیدواری کرد با استقرار نمایندگان این سازمانها در پنجره واحد خدمات بازار سرمایه، مراحل صدور مجوز و تاسیس نهادهای مالی، و نیز فرایندهایی همچون افزایش سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورسها، با سرعت و سهولت بسیار بیشتری انجام پذیرد.
وی در ادامه با اشاره به توسعه روزافزون بازار سرمایه و افزایش درخواست تاسیس نهادهای مالی جدید افزود: به زودی و طی چند ماه آینده، تعداد نهادهای مالی تحت نظارت سازمان از ۷۵۰ نهاد به بیش از ۱۰۰۰ نهاد افزایش خواهد یافت که راه اندازی پنجره واحد خدمات بازار سرمایه، میتواند گامی مهم در راستای شعار امسال و مانع زداییها بردارد.
در رویداد افتتاح پنجره واحد خدمات بازار سرمایه، دکتر بهشتی سرشت از سامانه میز خدمت سازمان بورس و اوراق بهادار نیز رونمایی کرد و گفت: سامانه میزخدمت در راستای اجرای تصویبنامه شورای عالی اداری با عنوان"حقوق شهروندی در نظام اداری" پیادهسازی شده و به نشانی service.seo.ir برای عموم مردم قابل بهرهبرداری است.
معاون اجرایی سازمان بورس به ویژگیهای میز خدمت پرداخت و گفت: از جمله ویژگیهایی که در توسعه و پیادهسازی سامانه میزخدمت لحاظ شده میتوان به اطلاعرسانی شفاف خدمات، فرآیند گردش کار هر خدمت، مدارک و مستندات مرتبط با هر خدمت، قوانین و مقررات مربوطه، سوالات متداول، هزینههای مورد نیاز برای دریافت خدمت، معرفی واحد و مسئول ارائه خدمت و همچنین امکان اخذ نظرسنجی از متقاضیان هر خدمت اشاره کرد.