پخش زنده
امروز: ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ٢:٣٣:٤٤
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: طرح ساماندهی کنکور در دولت مطرح شده و نظر دولت به آن مثبت است و قرار است در جلسه آینده شورا طرح و بررسی شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای سعید رضا عاملی درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گزارش ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) به دولت ارائه شده است.
وی ادامه داد: نظر دولت نسبت به طرح ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) مثبت است و قراراست در جلسه دو هفته آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین پیشنهادهای ارائه شده بررسی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اجرایی شدن طرح ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) افزود: تصمیمات مربوط به ساماندهی کنکور برای سال ۱۴۰۰ نبوده بلکه تلاش اعضای شورا برای ساماندهی کنکور از سال ۱۴۰۱ است.
آقای عاملی افزود: روش فعلی کنکور دارای مزایا و معایبی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی درصدد آن است که ضمن توجه به مزایا و معایب و فرصتها و تهدیدها، بهترین روش پذیرش دانشجویان را برگزیند لذا سیاستهایی در این خصوص تدوین شده است که ضمن ادامه یافتن آزمون سراسری سنجش و پذیرش نقش تحصیلات دوره دبیرستان در ارزیابی حداکثری خواهد شد. سهم ۶۰ درصدی آزمونهای استاندارد آموزش و پرورش و تأثیر ۴۰ درصدی کنکور در پذیرش نهایی یکی از محورهای این طرح است.
وی تاکید کرد: سیاستهای ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی بر مبنای مطالعه تجربههای موفق جهانی تدوین شده است و نگاه همه جانبهای به آینده دانش آموز و دانشجو دارد، لذا تنوع ارزیابی و تمرکززدایی از پذیرش یکی از محورهای مهم این طرح است. ما نمیتوانیم دوره ۱۲ ساله سرمایه گذاری انسانی و اجتماعی آموزش و پرورش را نادیده بگیریم و صرفاً با یک امتحان ۴ ساعته توسط نهادی که کاملاً منقطع از آموزش و پرورش است، پل انتقال دانش آموز به دانشگاه شویم. از سوی دیگر نقش پذیرنده دانشجو که دانشگاه است، در وضعیت فعلی تقریباً صفر است و دانشگاه ارادهای در پذیرش یا پذیرش نشدن داوطلب ندارد و صرفاً بر مبنا نمره آزمون، رتبههای برتر به دانشگاههای برتر میروند.
عاملی یادآور شد: بنابراین تحول در نظام ارزیابی و اهمیت دادن به دوره تحصیلات آموزش و پرورش و نگاه اصیل و مستقل به ظرفیتهای آموزش و پرورش برای سنجش و ارزیابی دانش آموزان محور و همچنین توجه به تجربههای موفق جهان باید در تحول و تغییر در نظام سنجش و پذیرش مورد توجه قرار گیرد.