دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی:
آموزش تست زنی در کلاسهای کنکور تغییر یابد
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از کلاسهای کنکور خواست تا شیوه آموزش تست زنی را به شیوه آموزش عمق دروس تغییر دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای منصور کبگانیان در نشست خبری امروز گفت: از سال ۱۴۰۲ کنکور تنها ۴۰ درصد تاثیرگذار خواهد بود و عمقی یادگیری ۶۰ درصد تاثیر دارد.
وی افزود: سابقه تحصیلی مبتنی بر امتحانات نهایی ۱۰۰ درصد بیمه که به تایید نهادهای امنیتی نیز رسیده است بررسی خواهد شد.
آقای کبکانیان اضافه کرد:کلاسهای کنکور تعطیل نخواهد شد، اما باید شیوههای آموزشی شان را از آموزش روشهای تست زنی به آموزش عمق مطالب آموزشی موجود در کتابهای درسی تغییر دهند.
وی افزود: این مصوبه دقیقا موجب افزایش عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی میشود چراکه دانش آموزان روستایی که به کلاسهای کنکور دسترسی ندارند نیز میتوانند با دقت در یادگیری کتابهای درسی شان در سنجش بدو ورود به دانشگاه موفق باشند.
دبیر شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را علمی و غیر سیاسی برشمرد.
آقای دکتر منصور کبگانیان گفت : برخلاف آنچه در رسانه ها وانمود می شود خوشبختانه فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی یک جمع ۴۰ نفره و فرهیخته است و از مباحث سیاسی ، جناحی و حتی فشار افکار عمومی فاصله دارد.
وی افزود : در این شورا مباحث به صورت علمی و دقیق و کارشناسی بررسی می شود و به صورت فرا قوه ای با حضور سران سه قوه فعال است.
آقای کبگانیان گفت : هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی به سبب حضور چندین وزیر و رئیسجمهور به عنوان عضو شورا در حال تغییر است اما خوشبختانه رئیس جمهور منتخب پیش از این نیز به عنوان رئیس قوه قضاییه در این شورا حضور داشته است.
وی افزود: همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی تنگاتنگ است و رئیس مجلس ،نایب رئیس اول شورا و حتی چند رئیس کمیسیون مجلس در شورا حاضرند و کمیته های تخصصی این شورا با کمیسیون های مجلس و مرکز پژوهشهای مجلس همکاری کارشناسی و تنگاتنگی دارد.
آقای کبگانیان گفت : طرح تغییر سنجش دانش آموزان بدو ورود به دانشگاه موضوعی است که از سال ۱۳۹۰ بر اساس ابلاغ نقشه راهبری جامع کشور در دستور کار بوده و بررسی کارشناسی شده است اما زمان برای تصویب آن در شرایط فعلی فعلی مهیا شد.
جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه در سال ۱۴۰۲
آقای منصور کبگانیان، با تبریک عید سعید غدیر، با بیان اینکه زحمات نزدیک به ۱۰ سال شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ساماندهی کنکور در حال به ثمر نشستن است، گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول این سالها در تلاش بودند که مسئله کنکور را حل کنند.
وی ادامه داد: میدانستیم که این موضوع باید حلوفصل شود. پیش از هر سخن نیز از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای همکار اعم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و رؤسای سه قوه نیز جهت همکاری در این موضوع، قدردانی میکنم.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در طول این ۱۰ سال راهحلهایی، توسط کارهای کارشناسی به دست آمد و این وحدت نظر به وجود آمد که کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه، باید ساماندهی شود.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین خطاب به دانش آموزان که با این مصوبه از سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه میشوند، گفت: شکایات زیادی از سوی دانش آموزان به خصوص آنهایی که علاقه به عمق یادگیری داشتند و معتقد بودند که پدیده کنکور سطحی دارد و ارتباطی با کتابهای درسی ندارد، به دست ما میرسید. از این دست شکایات زیاد وجود داشت. بر این اساس، تا حدود ۶۰ درصد مشکلات و مسائل این عرصه حل شده است. خطاب به این دانش آموزان عرض میکنم که برمحتوای دروس کتب درسی تمرکز بیشتری داشته باشند.
آقای کبگانیان با بیان اینکه البته تست نیز ۴۰ درصد در کنکور نقش دارد، افزود: همچنین معلمان و دبیران معتقد بودند که دانش آموزان در کلاس درس توجهی ندارند. البته مسائل و مشکلات به طور کامل حل نشده است، چرا که کماکان آینده ۱۲ ساله دانش آموز در چند ساعت تعیین میشود و در این زمان کوتاه، ممکن است مشکلات عدیدهای برای دانش آموزان به وجود بیاید و نتواند از پس آزمون بر بیاید.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر، ۲۵ تا ۳۰ روز مدت زمان برگزاری امتحانات نهایی است که با فاصله از هم برگزار میشود. در صورتی که کنکور یک مسابقه چند ساعته است و سنجش علمی درستی برای ورود به دانشگاه نخواهد بود.
وی افزود: سنجش برای ورود به دانشگاه، باید تشریحی و توسط معلمان انجام پذیرد. امنیت امتحانات نهایی به صورت کامل رعایت شده است. از تصحیح عادلانه برگههای امتحانات نهایی در طول این دو سال مطمئن شدیم. گزارشی رسیده بود که ممکن است استان به استان و منطقه به منطقه این عدالت رعایت نشود، اما به برکت گسترش فضای مجازی، تعداد تصحیح کنندگان، مشکل عدم رعایت عدالت حل شده است. این ارزیابی تشریحی است و چیزی بالاتر از این در عدالت آموزشی وجود ندارد.
وی گفت: یکی از اهداف ما همین بود که اگر جوان روستایی نمیتواند کلاس کنکور با خرج زیاد را شرکت کند، با خواندن همان کتابهای درسی، به رتبه و جایگاه خوبی در فضای آموزشی دانشگاه خواهد رسید.
آقای کبگانیان گفت: اولیا هم باید بدانند که درصد زیادی از ارزیابی فرزندانشان توسط عمق یادگیری انجام میپذیرد و تمرکز فرزندان خود را بر این موضوع تقویت کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس، دستگاههای مسئول اعم از وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و همچنین سازمان سنجش و آموزش کشور، طی مدت دو سال فرصت دارند تا این کار به سرانجام برسد. زیرساختهای لازم باید فراهم شود و ضعفهای مربوط به امتحانات نهایی برطرف شود. از مسئولان آموزش و پرورش در دولت آینده تقاضا داریم که زیرساختهای لازم و ابزار مورد نیاز را فراهم کنند و توسعه دهند. دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه داشته و دارند که در برگزاری امتحانات نهایی اطمینان ما زیر سوال نرود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کلاسهای کنکور گفت: برخی از اینها نگران بودند که کار آنها تعطیل میشود اما اینگونه نیست. آنها به جای آموزش تکنیکهای تست به کمک ما و آموزش و پرورش بیایند و عمق یادگیری را آموزش دهند. درصد زیادی از آنها این توانایی را دارند که کارکرد خود را تغییر دهند. ضمن اینکه این مجموعهها باید مجوز لازم را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند و کار خود را به سمت محتوا و عمق یادگیری ببرند. اگر در جهت توسعه علمی کشور کار کنند، لازم نیست تعطیل شوند و میبایست خود را با این مصوبه تطبیق دهند.
وی خاطرنشان کرد: رؤسای سه قوه در این مصوبه همکاری خوبی داشتند. همچنین رئیسجمهور منتخب که پیشتر رئیس قوه قضائیه بود در تصویب این مصوبه همکاری خوبی داشت. اگرچه در رسانهها این مصوبه سیاسی جلوه داده میشود، اما لازم است تاکید شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی فرا قوهای و فراجناحی است و این مصوبه حاصل تفکر نقشه جامع علمی کشور در سالهای اخیر است.
کبگانیان افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط دولت و یا فقط مجلس و قوه قضائیه نیست. نگاه سیاسی به این موضوع معنا ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۳ بر روی مسئله کنکور کار کرده است، اما به دلیل اینکه برخی از این مصوبات به نتیجه نرسیده بود، کار اساسی در این باره انجام نپذیرفت. در این مواقع شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دستگاهی بالادستی به کمک سایر قوا و دستگاهها میآید. همچنین نظارت و گزارشگیری از دستگاهها نیز در دستور کار ما خواهد بود.
وی افزود: بخش عمده آموزش عالی و سنجش و پذیرش در این مصوبه گنجانده شده است. یک بخش مربوط به پذیرش در رشتههای پزشکی است (اختصاص ۳۰ درصد پذیرش ظرفیت پزشکی از لیسانس) و هنوز اتفاق نظر لازم در این زمینه شکل نگرفته است. چه بسا رأیگیری هم میشد، اما پرسشهای مهمی در این باره مطرح است که باید به صورت دقیق بررسی شود. ظرفیت پذیرش در رشتههای پزشکی در سال ۱۳۶۷ حدود ۴ هزار و ۶۵۰ نفر بوده که در سال ۱۳۹۰ نیز علیرغم افزایش تعداد تختهای بیمارستانی، اساتید علوم پزشکی و دانشکدههای مرتبط، میزان پذیرش در این رشتهها همین حدود بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بحث سهمیهها هم موضوعی است که باید سیاستگذاری جداگانهای برای آن تبیین شود و شش ماه در این زمینه به ما فرصت داده شده است. برخی از این سهمیهها عدالت آموزشی را زیر سوال برده بود. بر این اساس، مقرر شده است ظرف مدت شش ماه سیاستگذاری مربوط به سهمیهها انجام پذیرد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: برخی دانشگاهها ممکن است در حد نصاب پذیرش دانشجو، سختگیری کنند و دانشجویان خوب را از دست بدهند. لذا این هشدار را به دانشگاهها میدهیم که مراقب افراط و تفریطها باشند. در این حال برخی اختیارات در پذیرش دانشجو به دانشگاهها داده خواهد شد. از سوی دیگر دانشگاهها قادر خواهند بود که به مصوبات علمی از نظر شکلی ورود کنند.
وی درباره لغو مصوبه شورا در خصوص تسهیلات فرزندان هیأتهای علمی توسط دیوان عدالت اداری نیز گفت: مصوبات شورا مصوبات حاکمیتی بوده و برای تمام دستگاهها لازم الاجراست.