به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: رهبر معظم انقلاب اسلامی (سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه) در دیدار تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی با اشاره به راهبرد اساسی تحولخواهی وتحولگرایی، ایجاد حرکت جهشی و جهادی همراه با نوآوری در روشها و کارکردها در همه عرصههای حکمرانی و بخشهایی از سبک زندگی عمومی را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت درجه اول مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد و تبیین آثار مهم این مشارکت افزودند: در درجه دوم باید با انتخابی خوب و مطلوب کسی را روی کار آورد که مؤمن، انقلابی، با کفایت، مردمی، سرشار از امید، معتقد به جوانان و توانمندیهای داخلی، و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشد.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را شاخص یابی و ارائه کرده است. * دو حادثه بسیار تلخ و خونین اخیر در جهان اسلام (افغانستان و فلسطین):۱- ابراز تأسف عمیق و محکومیت این حوادث
۲- اوج جنایت بودنِ به خاک و خون کشیدن غنچههای مظلوم و نوگلان بیگناه افغانستانی
۳- وحشیانه و ظالمانه بودن جنایت صهیونیستها در مسجدالاقصی، قدس شریف و دیگر مناطق فلسطین:
۳-۱- لزوم محکومیت این جنایات توسط جهانیان
* تجلیل از بیداری، ایستادگی و عزم جزم ملت فلسطین:۱- لزوم مجبورکردن جنایتکاران به تسلیم شدن و توقف اقدامات وحشیگرایانه با افزایش قدرت و مقاومت فلسطینی ها:
۱-۱- زبان زور تنها زبان کارآمد برای صهیونیستها
* تحولخواهی و تحولگرایی:۱- تحولخواهی و تحولگرایی در یک نگاه:
۱-۱- لازم بودن تحول
۱-۲- ممکن بودن تحول
۱-۳- تشکیل دولت معتقد به تحول، راه تحول
۱-۴- جوان مؤمن و انقلابی، عنصر تحول آفرین
۲- مقصود و هدف تحول:
۲-۱- حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب با نوآوری در شیوهها و روشها
۳- مقصود غربیها و غرب گرایان داخلی از تحول:
۳-۱- تحول در اصل و مبانی انقلاب؛ نفی انقلاب و برگشت به عقب و ارتجاع
۴- علت نیاز کشور به تحولخواهی و تحولگرایی:
۴-۱- جبران عقبماندگیهای ناشی از غفلتها، غرضورزیها و فاصله گرفتنهای تدریجی از خط انقلاب:
۴-۱-۱- معطل و مغفول ماندن بسیاری از ظرفیتها و فرصتها و خسارت دیدن منافع ملی
۴-۲- جبران مشکلات مزمن کشور:
۴-۲-۱- دیوانسالاری، کاغذبازی، مقررات غیرمفید و گاه مضر در بخشهای مدیریتی کشور
۴-۲-۲- اسراف، مسابقه تجملگرایی و اشرافیگری، بالارفتن سن ازدواج و پیری جمعیت در بخش زندگی عمومی
۴-۳- تحقق گام دوم انقلاب:
۴-۳-۱- تحولخواهی و تحولگرایی از مسلمات این دوره از انقلاب برای تحقق این گام
۵- جلوگیری از هرج و مرج ذهنی و عملی با روشن بودن منطق و هدف تحول:
۵-۱- رسیدن به احسنالحال و تقویت خطوط اساسی انقلاب
۵-۲- حرکت به سمت آرمانهای کلان و اساسی:
۵-۲-۱- عدالت
۵-۲-۲- استقلال
۵-۲-۳- آزادی
۵-۲-۴- اسلامی شدن جامعه
۵-۳- تحقق آرمانهای خُرد برای رسیدن به آرمانهای کلان:
۵-۳-۱- پیشرفت علمی
۵-۳-۲- خودکفایی اقتصادی
۵-۳-۳- اقتدار در سیاست خارجی
۵-۳-۴- بیرون نگه داشتن کشور از شبکه انحصاری قدرتهای مستکبر
۶- سیاستهای دیگر نیازمند تحول:
۶-۱- اسلامی شدن دانشگاهها به دلیل:
۶-۱-۱- پایه گذاری دانشگاهها در دوران حاکمیت سیاستهای غربی و به دست عوامل دلباخته غرب
۶-۱-۲- تربیت نخبگان مطیع و مصرف کننده محصولات و دانش کهنهشده غرب
۶-۲- دانشگاه شدن صداوسیما
۷- تجربه آموز بودن حرکت نسل اول انقلاب با هدایت امام (ره) به سمت مقاصد اصلی جمهوری اسلامی
۸- تحول در جریان اقتصادی و حرکت علمی کشور، منوط به نگاه دقیق و جامع:
۸-۱- فراوان بودن تجربه نخبگان متدین و انقلابی کشور
۹- لزوم ابتکار و تولید فکر برای زمینه سازی تحول و مواجهه صحیح با مسائل جدید همچون فضای مجازی
۱۰- الزامات حرکت تحولی:
۱۰-۱- فکر نو و ابتکار
۱۰-۲- توان بالا
۱۰-۳- جرئت اقدام
۱۱- الزامات تحقق تحول:
۱۱-۱- استفاده از جوانان و ابتکار و توان و جسارت آنان
۱۱-۲- استفاده از کارآزمودگان و مجربان برای رفع نواقص و کمبودها در جوانان
* دولت جوان انقلابی:۱- به کارگیری جوانان در کنار صاحبان تجربه و کارآزمودگان و دنیا دیدگان:
۱-۱- وزرای جوان در کنار مجموعه وسیعی از صدها مدیر مؤثر و تعیین کننده و جوان مؤمن و انقلابی
۲- محقق شدن آرمانها و حل مشکلات در مدت زمان معقول، درصورت روی کار آمدن چنین دولتی
۳- وجود ایمان و انگیزه صادقانه و انقلابی، شرط اساسی در جوانان و همچنین صاحبان تجربه
۴- اعتقاد امام (ره) به جوانان برای پیشبرد کارها:
۴-۱- لزوم شناسایی و به کارگیری نیروهای جوان
۴-۲- اوضاع مطلوب کشور از لحاظ پرورش نیروی انسانی مؤمن، انقلابی، متخصص و دارای اعتماد به نفس
۵- مصادیقی از نقش آفرینی و کارِ کارستان جوانان:
۵-۱- پیروزی انقلاب
۵-۲- شکل گیری جهاد سازندگی
۵-۳- دفاع مقدس
* چند تذکر در مورد دانشگاه ها:۱- لزوم برنامه ریزی مسئولان آموزش عالی برای جلوگیری از افت یادگیری و آموزش در دوران کرونا
۲- لزوم رفع عیوب و نواقص دستگاههای مورد استفاده در یادگیری مجازی
۳- برخورد با پدیده زشت ایجاد کانالهای تقلب در امتحانات
۴- مقابله با تلاشها برای ناامید کردن دانشجویان و یا تشویق آنها به خروج از کشور
۵- جلوگیری از افسرده و از کار افتاده شدن عنصر ارزشمند دانشجو:
۵-۱- نقش مهم دانشجویان مؤمن و فعال، در امیدآفرینی و تقویت انگیزهها
۶- تاکید بر اشتغال دانشجویان از دوران دانشجویی
۷- تامل درخصوص مسئله سربازی و رسیدن به تصمیم درست در این باره
* چند نکته خطاب به تشکلهای دانشجویی:۱- تشکلهای دانشجویی متعدد، فرصتی بزرگ برای کشور
۲- لزوم نقشآفرینی تشکلها بهعنوان مراکز تولید فکر و پیشران حرکتهای تحولی و جهادی در مسائل گوناگون:
۲-۱- حضور در میدان پر خطر کرونا
۲-۲- حضور فعال در مسائل بینالمللی مانند قضیه نشریه موهن فرانسوی، انفجار در دانشگاه کابل و مسائل فلسطین و یمن
۲-۳- اظهارنظر و موضعگیری در قضیه افای اف
۲-۴- تقویت مصوبه راهبردی مجلس در موضوع هستهای
۲-۵- واکنش به مشکلات خصوصیسازیها
۳- تقویت بنیه دینی و انقلابی و مسئله مهم تهذیب نفس:
۳-۱- تأثیر زیاد تهذیب نفس در مبارزات اجتماعی و انقلابی:
۳-۱-۱- تهذیب نفس نکردن، علت ترس افراد از آمریکا، به فرموده امام بزرگوار
۳-۱-۲- ضعف فکری و ایمانی، علت انحراف برخی دانشجویان و تشکلهای انقلابی
۴- ارتباط با دانشجویان سراسر کشور برای اثرگذاری و باز کردن گرههای فکری و دینی آنها:
۴-۱- وظایف مهم مجموعههای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها در این زمینه
۵- نقشآفرینی درعرصه انتخابات و تشویق همگان به حضور پرشور و انتخاب مطلوب
* انتخابات:۱- بسیار مهم بودن مردمسالاری و انتخاب مسئولان کشور بهدست مردم
۲- تاکید بر مشارکت بالا:
۲-۱- تأثیر زیاد حضور پرشور مردم در انتخابات در تواناییهای دولت منتخب
۲-۲- تأثیر زیاد حضور پرشور مردم در انتخابات در افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور
۳- تاکید بر انتخاب مطلوب و خوب:
۳-۱- با کفایت و مدیر
۳-۲- با ایمان
۳-۳- لبریز از امید
۳-۴- معتقد به توانمندیهای داخلی:
۳-۴-۱- لایق حکمرانی نبودن فرد معتقد به ناتوانی داخل از لحاظ دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تولیدی
۳-۵- معتقد به مردم و قدردان عنصر جوان:
۳-۵-۱- گماردن صدها مدیر جوان و مؤمن در مدیریتها
۳-۶- دارای عملکرد انقلابی
۳-۷- حقیقتاً عدالت خواه و ضدفساد
* توصیه مؤکد به حفظ آثار ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال: ۱- لزوم بروز و استمرار سلوک رمضانی در رفتارهای شخصی، عمومی، اجتماعی، دانشگاهی، سیاسی و حکومتی
پژوهشگر: امید جلوداریان