به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ ماه مبارک رمضان فرصت طلایی است تا از برکت سفره الهی بهره ببریم، برکتی که بندگان هر روز میتوانند با خواندن دعا از آن استفاده ببرند.
همراه با شما دعای بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان را میخوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم«اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ وَوَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ یا مجیبَ دَعوَه المضطَرّینَ»«خداوندا در این روز بر من درهای فضل و کرمت را بگشا و بر من برکاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خشنودیت موفقم بدار و در وسط بهشتهایت مرا مسکن ده،ای پذیرنده دعای پریشانان و درماندگان»
خدا در ماه مبارک رمضان هر گره کوری را باز میکنددر فراز آغازین دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان میخوانیم: «خدایا در این ماه درهاى لطف و کرمت را به رویم بگشا»
در برخى از روایات روى ذکر (یا فتّاح) براى حلّ مشکلات تکیه شده است، چرا که این صفت بزرگ الهى بیانگر قدرت پروردگار بر گشودن هر مشکل و از میان بردن هر اندوه و غم و فراهم ساختن اسباب هر پیروزى است.
تعبیر به «افْتَحْ» در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان، اشاره به وجود خزائن رحمت الهى است؛ این خزائن چنانند که به محض گشوده شدن، بر خلایق جارى مىشوند، و نیاز به چیز دیگرى نیست، و هیچ کس مانع از آن نتواند شد.
تأملی در چیستی مفهوم «ابواب»
مسلّم است که هر کس بخواهد وارد خانهاى شود باید از در وارد گردد، لذا گشایش امور تنها با «کلیدهاى رمز» ممکن است.
حال از آیات و روایات استفاده مىشود که بهشت درهاى متعدّد دارد و هر گروهى از درى وارد بهشت مىشوند، امّا درهاى بهشت مانند درهاى دنیا نیست بلکه درهاى بهشت بیانگر اعمال است، یعنى نوع عمل در قیامت درب مىشود از سوی دیگر براى جهنم هم هفت درب است.
این جاست که نبوغ افراد، لیاقت آنها را در یافتن کلید رمز براى گشودن ابواب رحمت و تحقق رضای الهی نشان مىدهد، بدین ترتیب نابغه و اندیشمند آن کسى است که بتواند بر یکى از کلیدهاى رمز سعادت و کمال دست یابد.
شب قدر؛ شب نزول برکات الهیدر فراز دوم این دعای نورانی میخوانیم: «و برکاتت را بر من نازل کن»
برکت» در اصل به معنى ثبات و استقرار چیزى است، و این واژه بر هر نعمت و موهبتى که پایدار بماند اطلاق مىگردد؛ بنابراین موجودات بىبرکت آنها هستند که ثبات و قرارى ندارند و زود فانى و نابود مىشوند. حال ماه رمضان ماه برکت است؛ چراکه انواع نعمتها و مواهب معنوى الهى، همچون باران رحمت بر انسانها نازل مىگردد.
اکنون باید فکر کرد که وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مىشوند و بر مؤمنان سلام مىکنند چه لذت و لطف و برکتى دارد؟! وقتى ابراهیم (ع) را در آتش نمرودى افکندند فرشتگان آمدند و بر او سلام کردند، و آتش بر او گلستان شد، آیا آتش دوزخ به برکت سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر «برد» و «سلام» نمىشود؟
رضایت خالق یا مخلوق؟!در فراز سوم از دعای بیست و دوم ماه رمضان میخوانیم: «و بر اسباب خشنودیت موفّقم بدار» در بسیارى از موارد رضاى خلق و خالق در مقابل هم قرار مىگیرند؛ امام صادق علیه السلام در این زمینه مىفرماید: به سوى خشنودى خدا برو و غضب خدا را به قیمت رضایت مردم، براى خود خریدارى مکن، چون اگر رضاى خدا را طلب کنى، خداوند قلبهاى مردم را به سوى تو جلب کرده و مشکل مردم را با تو حل خواهد کرد، ولى اگر رضایت مخلوق را طلب کنى، خداوند تو را به انسانهاى ضعیفى که «لَایَمْلِکُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفَعاً وَلَا ضَرّاً؛ (کسانى که حتّى) مالک سود و زیان خود نیستند (تا چه رسد به شما)» واگذار مىکند تا هر چه مىخواهى از آنان بخواهى، که نتیجه آن ناکامى در دنیا و آخرت است.
وارثان جنت فردوس؛ میانه بهشت جایگاه چه کسانی استدر فراز دیگر از این دعای نورانی آمده است: «و در میان بهشتت ساکنم کن»
خداوند در قرآن مجید دربارۀ «جنات الفردوس» این کانون بزرگ رحمت الهى مىفرماید: «انَّ الذَّینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُم جَنَّاتُ الفِرْدَوس نُزُلًا؛ کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند جنات فردوس وسیله پذیرائى از آنان خواهد بود»
در حدیثى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مىخوانیم که فرمود: «. هنگامى که از خداوند متعال تقاضا مىکنید، فردوس را تقاضا کنید که وسط بهشت، و قسمت اعلى و برتر آن است و بر فراز آن عرش خداست و از فردوس نهرهاى بهشتى سرچشمه مىگیرد»!.