پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش نیازمند اندیشه معلمان است و هیج کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محسن حاجی میرزایی در دیدار با جمعی از معلمان برگزیده آموزش و پرورش را نیازمند اندیشه معلمان دانست و گفت: گره گشایی از کار همکاران و ایجاد شرایط مناسب، برای تلاش و کوشش فرهنگیان را نه تنها وظیفه خود میدانم بلکه آن را عبادت میدانم و تمام همت و تلاشم این است که؛ از تمام لحظات برای ادای این وظیفه استفاده کنم.
وی افزود: آنچه در بضاعت و توان ما بوده است دریغ نکردیم و همچون گذشته نیز به تلاش خود ادامه خواهیم داد.
وی افزود: منزلت معلمان در ذاتشان قرار دارد کسی نمیتواند از بیرون امتیازی برای معلمان منظور کند، معلمان به جهت مأموریتی که بر عهده دارند و وظیفهای که جامعه به آنها محول کرده است، عزیز، بزرگ و شایسته قدردانی هستند، زیرا کارهای بزرگ را به انسانهای بزرگ میسپارند.
وی شرط همه موفقیتهای پایدار موجود جامعه را، به نفش معلمان دانست و ادامه داد: هر موفقیتی که با جریان یادگیری مأنوس و مرتبط است پایدار است و سایر موفقیت به سرعت محو میشوند تنها چیزی که استمرار مییابد کاری است که معلم انجام میدهد.
وی تأکید کرد: هرچند خانوادهها تمام تلاش خود را برای موفقیت و آرامش فرزندشان به کار میگیرند، اما این سرمایه شان را با کمال میل در اختیار معلم قرار میدهند تا شخصیت و هویت او را شکل دهد.
وی با اشاره به سخنان رهبر معطم انقلاب اسلامی گفت: چنان که ایشان فرمودند خود معلم باید شأن و جایگاه خود را درک کند و خد ا را بخاطر داشتن چنین منزلتی شکر کند معلم گوهری است که ارزش آن در درون خودش است هیج کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست.
آقای حاجی میرزایی افزود: هیچ بخشی در جامعه مانند مجموعه فرهنگیان، عمق، پیوند، انسجام و ظرفیت ندارد نیروی انسانی همه سرمایه آموزش و پرورش را تشکیل میدهد و چه رفعتی بالاتر از این که به ما گفتن با انسانها کار کنید و چه عرصهای آموزندهتر از کار با انسان هاست.
وی ادامه داد: چه کاری پیچیدهتر از کار معلمان است سایر پژوهشگران با چند فرمول و یا چند قاعده کار خود را به پیش میبرند، اما معلمی لحظه به لحظه اش آموختن است و نظام تعلیم و تربیت عرصه نابی است برای بروز تمام توانمندی هاست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تنها شغلی که پذیرای همه توانندیها و ظرفیتهای افراد است، شغل معلمی است، و نظام تعلیم و تربیت عرصهای برای ظهور و بروز انواع استعدادها است.
وی ناسپاسی از حرفه معلمی را موجب حسرت دانست و تأکید کرد: برای رفع مشکلات معلمان تمام تلاش خود را به کار گرفتیم و این تلاش را عبادت میدانم، اما مطالبات نباید بر این بنای بی مانند در هستی، سایه افکند.
وی با اشاره به کاهش درآمدهای عمومی دولت و تأثیرش بر زندگی همه اقشار جامعه گفت: اقدامات مهمی در سال هار اخیر برای رفع مشکلات حقوقی فرهنگیان و بازنشستگان افتاده است، اما برای رسیدن به شرایط مطلوب باید تلاش کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تقدیر از معلمان را وظیفه خود داتست و افزود: اندیشههای نابی در معلمان وجود دارد از مدیران کل میخواهم تا آنجا که امکان دارد معلمان را در امور دخالت دهند و از تجربیاتشان استفاده کنند. از نظرمن مهمترین شاخص یک موفقیت یک استان، آمارقبولی دانش آموزان در کنکور نیست بلکه مهمترین شاخص سنجش مدیران، میزان ارتباط و تعامل با معلمان و مشارکت دادن آنها در امور است. ما با جامعهای فهیم رو به رو هستیم که میشود با آنها افقهای بلند را درنوردید. آموزش و پرورش نیازمند اندیشه معلمان است پس مدیران باید آنها را به کار بگیرند و این ارزشمند است.
در این مراسم پیش از سخنان وزیر آموزش و پرورش تعدادی از معلمان برگزیده، مطالبی را مطرح و پیشنهادهایی را ارائه کردند.
به کارگیری معلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان، توجه به معیشت فرهنگیان، پیشنهاد تزریق واکسن به دانش آموزان پایه دوازدهم، تولید محتوای الکترونیکی و تعاملی دروس عملی رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش، بهره مندی بیشتر از مدارس غیردولتی، کیفیت بخشی فضاهای دانشگاه فرهنگیان، بهره مندی از ظرفیت خیرین در بازسازی و نوسازی محیطهای پردیس دانشگاه فرهنگیان، توجه بیش از پیش به مشکلات بازنشستگان از جمله مطالب و پیشنهادهایی بود که در این نشست، مطرح شد.