ای پناه آرزومندان
عاشقانه روز هشتم ماه مهمانی خدا
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان را به همراه شرح آن در اینجا قرائت کنید.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیْتَامِ، وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ، وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ، وَ صُحْبَةَ الْکِرَامِ، بِطَوْلِکَ یَا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ.
خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام، و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایتای پناهگاه آرزومندان.
یتیم نوازی در قرآن و روایات در فراز آغازین دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان از خدا. ند میخواهیم ئدر این ماه مهربانی بر یتیمان را روزی مان کند.
قرآن مجید به یتیمان اهمیّت فوق العاده اى داده است، تا آنجا که در بیش از ۲۰ آیه در این زمینه سخن مى گوید؛ و موضوعاتی راهبردی هم، چون «احتیاط و دقّت در اموال یتیمان، تشبیه خوردن مال یتیم به خوردن آتش!، تأکید بر جنبه هاى عاطفى و معنوى برخورد با یتیمان در قالب اکرام یتیمان، منع از تحقیر یتیمان، اطلاق بدرفتارى با یتیمان در طراز کفر به خدا! و ضرورت اختصاص بخشى از خمس براى یتیمان، مورد توجه قرار گرفته است.
روایات اسلامى نیز سرشار از سفارشات مختلف نسبت به یتیمان و کودکان بىسرپرست است، پیامبر گرامى اسلام حضرت محمّد صلى الله علیه و آله فرمودند: «من و کسى که سرپرستى یتیمى را بر عهده بگیرد و مخارجش را تأمین نماید، در بهشت همچون دو انگشت سبابه و اشاره در کنار هم هستیم». (سفینةالبحار، ج ۸، ص ۷۴۰.)
اطعام نیازمندان؛ نشانۀ ایمان و جایگاه ابرار و نیکان
فراز «وَاطْعامَ الطَّعامِ؛ خوراندن طعام»، در این دعای شریف نشان میدهد در ماه مبارک رمضان لزوم توجه به نیازمندان، ایتام و اطعام فقرا از جمله دستورات مورد تاکید اسلام است.
گفتنی است مسألۀ اطعام طعام آنچنان از اهمیت بالایی برخودار است که حتی در میان صفات خدا در فرازهای مختلف، تنها روى اطعام بندگان و روزى دادن آنها تکیه شده است این تعبیر شاید به خاطر آن است که بیشتر وابستگی¬ها در زندگى مادى بشر بر اثر همین نیاز مادى است.
هم چنین اطعام طعام از نشانه هاى ایمان است، لذا در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: من چیزى را همانند دیدار مؤمن نمىبینم، جز اطعام کردن، و هر کس مؤمنى را اطعام کند بر خدا است که او را از طعام بهشت اطعام نماید.۰ اصول کافى، ج ۲)
افشای سلام؛ آداب زیبای اسلامی در روابط اجتماعی
کلمه سلام بیش از ۴۰ (چهل) بار در قرآن کریم بکار رفته است و در روایات اسلامى تاکید زیادى روى سلام شده تا آنجا که ازامام صادق (علیه السلام) نقل شده که خداوند مىفرماید: بخیل کسى است که حتى از سلام کردن بخل ورزد» و در حدیث دیگرى از امام باقر (علیه السلام) مى خوانیم: خداوند افشاء سلام را دوست دارد» (اصول کافى ج ۲؛ باب التسلیم.) منظور از افشاى سلام، سلام کردن به افراد مختلف است.
همچنین در احادیث وارد شده که سواره بر پیاده، و آنها که مرکب گران¬ قیمت ترى دارند به کسانى که مرکب ارزانتر دارند، سلام کنند، و گویا این دستور یک نوع مبارزه با تکبر ناشى از ثروت و موقعیت هاى خاص مادى است.
همنشین تو از تو بِه باید
یکى از امورى که در ترسیم شخصیّت انسان خیلى مؤثّر است، همنشین است. همنشین در وضع روحى و فکرى و اخلاقى انسان تأثیر مى گذارد؛ و اثرش به قدرى زیاد است که گاهى یک همنشین خوب انسان را بهشتى و یک همنشین بد انسان را جهنّمى مى کند. بنابراین در فراز پایانی دعا همنشینی با بزرگان را از خدا میطلبیم که به تعبیر شاعر:
همنشین تو از تو بِه باید تا تو را عقل و دین بیفزاید