![علائم خرابی شمع خودرو علائم خرابی شمع خودرو](/files/fa/news/1400/1/26/6304993_192.jpg)
به گزارش گروه وبگردی
خبرگزاری صدا و سیما، بروز ایرادهای برقی در زمره خستهکننده و اعصاب خردکنترین ایرادهای ممکن در انواع خودرو است چرا که نه یافتن منشا آن آسان است و نه میتوان بدون داشتن دانش تئوری به سادگی آن را رفع کرد.
بروز ایرادهای وابسته به خرابی شمعها یکی از این دست مشکلات برقی است که در صورت عدم آگاهی و آشنایی با علائم آن میتواند شما را تا روزها درگیر کند.
شمع چیست؟شمع یا Spark Plug در پیشرانههای درون سوز بنزینی وسیلهای است که به منظور وقوع انفجار حتمی ترکیب سوخت و هوا، به هنگام کمپرس شدن این ترکیب، اقدام به جرقه زدن میکند. عدم جرقه به موقع یا درست شمع میتواند عدم پایداری کارکرد و عدم صحت عملکرد پیشرانه را به همراه داشته باشد که نتیجه آن افت شدید توان پیشرانه و کندی خودرو است.
علائم خرابی شمعخرابی شمعها علائم مختلفی دارد که هریک وابسته به موردی خاص و تحت شرایطی مشخص بروز میکند. به یاد داشته باشید شمعها بر اساس دما عملکرد هریک متناسب با یک پیشرانه به خصوص انتخاب میشوند. هر چند در ایران حتی حرفهایترین مکانیکها نیز هیچ چیزی در رابطه با "دمای شمع" نشنیدهاند، اما انتخاب شمع استاندارد و متناسب با دمای کارکرد موتور مورد نظر ارتباط مستقیمی با صحت و سلامت کارکرد پیشرانه دارد.
برخی از ایرادهای برقی خودرو مانند خرابی شمع از جمله ایرادهای ممکن در خودروها است که در صورت آشنا نبودن با علائم آن میتواند شما را تا روزها درگیر کند.
معمولا به هنگام بروز ایراد در شمعها پیشرانه به سختی استارت میخورد. مخصوصا اگر سایر دشواریهای محیطی، چون هوای بسیار سرد نیز گریبان پیشرانه را بگیرد. ممکن است پیشرانه در حالت خلاص به خوبی دور بگیرد و لرزه نداشته باشد، اما صدای اگزوز با عطسههای خفیف همراه است و زمانی که خودرو در حرکت است شتابگیری کند شده و صدای عطسه اگزوز زیاد میشود. این حالت در خودروهای مدرنتر امروزی با روشن شدن چراغ چک همراه خواهد بود.
این علائم نشان دهنده عدم جرقه صحیح یک یا چند شمع است. هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، خاموش شدن یا از کار افتادن یک شمع تاثیر کمتری در عملکرد پیشرانه مورد نظر خواهد گذاشت. به عنوان مثال در یک پیشرانه ۲ سیلندر، از کار افتادن یک شمع موجوب خاموشی پیشرانه میشود. اما در یک پیشرانه ۴ سیلندر با لرزه و افت شدید توان همراه خواهد بود. اما در پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر و به بالا شاید حتی نتوان به سادگی به از کار افتادگی یکی از شمعها پی برد.
رسیدگیهای مورد نیاز