یکی از نشانههای خرابی شمع خودرو این است که راننده لرزش غیرعادی خودرو را احساس میکند. شما میتوانید با بررسی نشانههای ایراد شمع خودرو از سالم بودن یا خرابی آن آگاه شوید و با تشخیص صحیح مشکل، از اینکه هزینههای بیشتری متحمل شوید، جلوگیری کنید. به طور کلی از نشانههای مشکل شمع ماشین میتوان به روشن نشدن موتور، شتابگیری سخت، لرزش، روشن شدن چراغ چک، سیاه شدن شمع و … اشاره کرد. در ادامه با نشانههای بیشتری از مشکل شمع خودرو آشنا خواهید شد.
نحوه عملکرد شمع خودروتقریبا همه افراد صاحب ماشین با نحوه عملکرد شمع خودرو آشنا هستند. این قطعه کوچک درون محفظه سیلندر موتور جای داشته و تولید جرقه و ایجاد اشتعال میکند. شمع خودرو از طریق ایجاد ولتاژ بالا جرقه تولید میکند که این جرقه سبب انفجار مخلوط بنزین و هوا درون سیلندر موتور میشود. به بیان ساده شمع خودرو با جرقه زدن از قسمت الکترود موجب انفجار هوا و سوختی میشود که در محفظه سیلندر حضور دارد تا نیروی لازم برای موتور را فراهم سازد. اگر شمع به هز علتی خوب کار نکند خودرو دچار خام سوزی میشود و این امر سبب بالارفتن مصرف سوخت و همچنین خرابی موتور نیز میشود. توصیه میشود همواره از شمعی مناسب با خودرو بهره بگیرید شمعی که هم نوع و هم دمای کاری اش مناسب با موتور خودرو باشد.
انواع شمع خودرودر بازار انوع مختلفی از شمع خودرو را مشاهده خواهید کرد. از نظر جنس میتوان به شمع مسی، نیکلی، ایردیومی و پلایتینیومی اشاره نمود؛ و در دسته بندی دیگر شمع گرم، شمع سرد و شمع الکترودی را میتوان نام ببرد. شمع گرم در موتورهای با دمای پایین به کار میرود. این نوع شمع دمای خود را خیلی سخت از دست میدهند و پایه این شمع بلند میباشد. شمع سرد برای موتورهایی با دمای بالا مناسب است و پایه کوتاهی دارد. جنس الکترود در شمع معمولی بازار از آلیاژ نیکل میباشد و ضمنا طول عمر کوتاهی دارد. اما با ساخت الکترود ابریدیومی و پلاتینیومی عمر الکترود افزایش مییابد. از دیگر شمعهای با عمر بالا شمع چند الکترودی است که به خاطر داشتن چند الکترود منفی طول عمر آن بیشتر میشود.
یکی از نکات مهم برای خرید شمع خودرو این است که حتما شمع متناسب با خودرو خریداری شود. در خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ با موتور یورو۴ شمع پایه بلند به کار میرود و در پراید با موتور معمولی شمع پایه کوتاه استفاده میشود. ناگفته نماند پرایدهای تولیدی سال ۹۵-۹۶ به بعد که موتور یورو ۴دارند شمع پایه بلند مناسبتر است.
نشانههای مشکل شمع خودروصدای ضربه در موتوراگر صدای ضربه زدن در موتور یا به اصطلاح حالت knock را شنیدید به این مفهوم است که شمع برق کافی برای جرقه زدن ندارد. هنگامی که شمع را بررسی کنید خواهید دید که چینی آن شکسته شده و پلاتین نوک شمع نیز اندازه استاندارد خودش را ندارد. علت این مشکل احتمالا به استفاده از شمعی با محدوده حرارتی نامناسب برای موتور مربوط است. (باید توجه داشت که هر شمع باید متناسب با دمای کارکرد موتور انتخاب شود که معمولا در کاتالوگ خودرو و شمعها نوشته شده است). البته ممکن است این مشکل به دلیل زود جرقه زدن شمعها یا به اصطلاح آوانس بودن پیشرانه ایجاد شده باشد.
مشاهده رسویات در سر شمعچنانچه در سر شمع رسوباتی را مشاهده کردید و رنگ چینی شمع زرد شده باشد یکی از نشانههای ایجاد مشکل در شمع ماشین است که دو دلیل عامل این ایراد هستند یکی کیفیت نامناسب سوخت خودرو میباشد که دارای ترکیبات سربی بوده و دومین دلیل رانندگی طولانی مدت با دور بالا است. این شمع را باید باز کرده و خوب تمیز نمود. البته به خوبی قبل عمل نخواهد کرد و بهترین راه تعویض کردنش میباشد.
دوده زدن و سیاه شدن شمعشایعترین نشانه مشکل شمع خودرو، این مورد میباشد. علت ایجاد شمع دوده زده و سیاه شده تنظیم نبودن سوخت و ساز از لحاظ میزان نسبت بنزین و هوا میباشد. به بیان دیگر غلظت آن زیاد شده که نشانه آن مرف بالا است. برای حل این ایراد به قسمت ساسات خودرو (چه ساسات دستی در خودروی کاربراتوری و چه اتومات در خودروی انژکتوری) مراجعه کنید. ضمنا آلوده بودن فیلتر هوا هم که به معنای کم بودن نسبت سوخت و هوا بوده میتواند عامل این مشکل باشد.
گچه زدن سر شمعاگر با باز کردن شمع مشاهده کردید که سر آن را خاکستری سفید پوشانده و به اصطلاح گچه زده است باید کیفیت سوخت خودرو را بررسی کنید. این مشکل موقعی به وجود میآید که بنزین بدون سرب کیفیت خوبی ندارد و از مکمل نیز استفاده نکرده اید یا مکمل کیفیت خوبی ندارد. راه حل این مشکل تمیز کردن شمع یا تعویض آن میباشد. در ضمن پیشنهاد میشود از مکملهای شناخته شده بازار استفاده کنید.
چرب شدن سر شمعبا مشاهده چربی یا روغن زدگی در سر شمع بدانید که هزینه زیادی قرار است خرج کنید. وقتی موتور به روغن سوزی بیافتد این روغن وارد محفظه احتراق شده و از آنجا که دمای سوختن بالایی دارد به همراه بنزین به خوبی نسوخته و مقداری از آن روی سر الکترودهای شمع قرار میگیرد. شمع در چنین حالتی کاملا سیاه و روغنی بوده و نمیتواند خوب جرقه بزند. علت روغن سوزی موتور میتواند به آب بندهای گیت سوپاپ فرسوده شده مربوط باشد که روغن از آن عبور کرده و وارد سیلندر میشود یا رینگهای روغنی پیستون معیوبند که قادر نیستند روغن را از جداره سیلندر به خوبی پاکسازی کنند. در این شرایط موتور سریعا به یک تعمیر اساسی نیاز دارد.
خوردگی الکترود میانی شمعهنگامی که الکترود میانی شمع دچار خوردگی میشود و لبههای چینی اطراف آن کمی سوختگی دارد به این معناست که عمر شمع رو به اتمام بوده و باید زودتر تعویض گردد. در چنین حالتی به دلیل ایجاد فاصله زیاد بین الکترود و پلاتین شمع جرقه زنی ضعیف شده و پیشرانه قدرت مناسبی ندارد.
مشاهده بنزین در سر شمعدر مواردی با باز کردن شمع مشاهده میکنید که سر آن بنزینی شده است و ظاهرا عملکرد پیشرانه به خوبی انجام نمیشود. در چنین حالتی موتور ماشین ریپ زده و به دلیل خیس بودن سر شمع و جرقه زنی نامناسب، موتور خیلی سخت شروع به کار میکند. برای حل این مشکل وایرهای شمع را بررسی کنید و از تنظیم بودن برق خودرو مطمئن شوید. اگر مشکل به این قسمت مربوط نبود به سراغ سیستم تزریق سوخت ماشین برود. احتمالا مصرف سوخت کاربراتور افزایش یافته و ساسات نامیزان شده و یا انژکتور دچار نشتی شده است و به اصطلاح سوزنها فراخ شده که موجب ورود بیش از حد بنزین به موتور میشود.
ذوب شدن سر شمع و پلاتین و الکترود میانیاگر دیدید سر شمع و پلاتین و الکترود میانی ذوب شده اند به این مفهوم است که شمع خودرو با گرمای غیرقابل تحملی مواجه شده است. یک علت ایجاد این گرما ممکن است به درست کار نکردن سیستم خنک کاری خودرو مربوط باشد که موتور را به دمای مطلوب نمیرساند. یا وایرها دچار برق دزدی شده که سبب میشوند جرقه شمع بیش از حد بالا رود. یک دلیل دیگر آوانس بودن خیلی زیاد موتور و یا مصرف بالای سوخت است که سبب میشود مقداری از سوخت قبلی درون موتور باقی مانده و انفجارهایی فراتر از حد تحمل شمع دورن سیلندر را به وجود آورند. برای رفع این مشکل از شمعهای مناسب استفاده کنید، وایرها را از لحاظ برق دزدی بررسی کنید و همچنین درون سیستم خنک کاری را نیز چک کنید.
دفرمه شدن الکترود و پلاتین سر شمعاگر در بررسی شمع متوجه شدید که
الکترود و پلاتین سر شمع حالت نافرم یا دفرمهای دارند در نتیجه این اتفاق جرقه از بین خواهد رفت یا خیلی ضعیف میشود. چنانچه این مشکل را قبل از بستن شمع مشاهده کردید سریعا نسبت به تعویض شمع اقدام و از شمعهای کوتاهتر استفاده کنید. در این حالت شمع خودرو با پیستون برخورد داشته و احتمالا پیستون دچار شکستگی شده که با توجه به میزان برخورد لرزش و صدای پیشرانه نیز عوض خواهد شد.
خرابی وایر شمعیکی دیگر از نشانههای مشکل شمع خودرو
وایر میباشد. وایر کابلی است که برق مورد احتیاج شمع را فراهم میکند. اگر روکش پلاستیکی وایر ترک خوردگی داشت نشانه خراب شدن آن میباشد. این موضوع جرقه و اتصالی در وایر را به دنبال دارد. در خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ نشانه خرابی وایر روشن شدن چراغ چک خودرو بوده و در پراید ایجاد مشکل در روشن کردن خودرو میباشد. برای حل این مشکل باید وایر را تعویض کنید.
قابل ذکر است در برخی وایرهای مرغوب که روکش سیلیکونی دارند به راحتی نمیتوان عیوب آنها را مشاهده کرد. برای شناسایی ایراد در چنین وایرهایی باید خودرو را روشن کرده و محیط تاریک اطراف وایر را به دقت بررسی کنید تا از نشت جرقه که علامت ترک و پریدگی روی لایه سیلیکونی وایر است اطلاع پیدا کنید. در ضمن دقت کنید که هر وایر به شمع خودش وصل شود و در هنگام تعویض وایر شمع، حتما همه آنها را به صورت یکجا تعویض کنید. در ادامه باید اشاره کرد که هر ۱۵ هزار الی ۲۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض شمع خودرو را اقدام کنید البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، ولی به طور کلی بهتر است هر پانزده هزار کیلومتر و یا هر دو سال شمع خودرو را تعویض کنید. این کار هزینه زیادی ندارد و چه بهتر که تعویض آن را به تاخیر نیاندازید.