فرزند خود را کدام مدرسه ثبتنام کنیم؟
معیارهای مهم در انتخاب مدرسه فرزند خود را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، یکی از دغدغههای مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب بوده و معیارها در خانوادههای مختلف برای خوب یا بد بودن یک مدرسه، متفاوت است.
متن زیر، نوشتهای است که شاید به شما در انتخاب مدرسه مورد نظرتان کمک کند:
۱- هیچ مدرسهای پیدا نمیکنید که همه آرزوهای شما برای فرزندتان را برآورده کند، چون به تدریج نگرش شما به تربیت آنها عوض خواهد شد. مدرسهها را هم آدمها اداره میکنند و آدمها هم در معرض نوسانات فکری، مالی، جسمی و روانیاند.
۲- بروید گوشهای بایستید و بچههای مدرسهای را که کاندیدای شماست، بعد از تعطیلی نگاه کنید. ببینید بچهها از قفس آزاد شدهاند یا از سفر باز میگردند؟
۳- از مسئولان مدرسه اجازه بخواهید داخل مدرسه را ببینید. زمانی که مدرسه دایر است و کلاسها برقرار است، زنگ تفریح و کلاسها را ببینید. اگر با دلایل غیر منطقی چنین اجازهای ندادند، یک جای کار میلنگد.
۴- اگر در راهروهای مدرسه راه رفتید و دیدید چند بچه بیرون کلاس مثل نهال خمیده اخراج شدهاند و کسی به امورشان رسیدگی نمیکند، این مدرسه روی هواست.
۵- اگر جیکی از کلاسها در نمیآمد و فقط صدای معلمها میآمد، یعنی فاجعه؛ همه چیز دارد دیکته میشود و بچهها را مثل سرباز وظیفه بار میآورند. اگر از کلاسها سر و صدای بچهها بلند بود و کسی هم دعوایشان نمیکرد، یعنی مشغول کار و فعالیت لذتبخش هستند.
۶- خدا کند مدرسهای که انتخاب میکنید، معلمانش به غیر از گچ و ماژیک، از فیلم و نمایش و نقاشی و انواع کار دستی و کتاب و مجله غیر درسی و موسیقی هم برای یادگیری استفاده کنند.
۷- آدم حاضر است جانش را بدهد برای مدرسهای که «گروه» در آن مهم است، نه فرد. یعنی فعالیتهای بچه در بستر گروهها باشد تا بچهها تک به تک با هم رقابت نکنند و به جنگ هم نروند تا در بزرگسالی هم بلد باشند با آدمهای دیگر کار کنند.
۸- این چند نقطه را با دقت رصد کنید: آزمایشگاه، کتابخانه، کارگاه. نه اینکه مثل تشکیلات دانشگاه هاروارد مجهز و بزرگ باشند؛ ببینید خاک میخورند یا فعال هستند؟
۹- اگر بر دیوارهای مدرسه، عکس و اسم همه بچهها بود، خوب است، اما اگر فقط رتبههای اول و دوم و سوم را دیدید، هشدار میدهد که فضای مقایسه بچههاست.
۱۰- مثل گالری، تابلوی افتخارات مدرسه را تماشا کنید. اگر تمرکزشان بر آزمون انتشارات کمکآموزشیهاست یا فقط قبولی کنکور (آنهم بدون ذکر رتبه و محل دانشگاهها) از آنها بترسید. اینها فهمیدهاند که تن و بدنمان میلرزد بچهمان نمره نیاورد. این مدرسهها بچهها را ابزار ترقی خود میدانند.
۱۱- معمولا افتخارات خاص هنری و ورزشی بچهها مال مدرسه نیست؛ مثلاً طلای مسابقات شنای کشوری یا رتبه اول تکنوازی استان و حتی رتبه دو رقمی کنکور. بخش زیادی از این موفقیتها محصول برنامهریزی خانوادههاست و کلاسهای بیرون. کافی است مدرسه به آنها بها بدهد و تشویقشان کند.
۱۲- از خانوادههای آنجا پرس و جو کنید که تنبیه و تشویقها چطوری است؟ اگر به بچهها «باج» میدهند که صدای پدر و مادر درنیاید، طرفشان نروید؛ اما اگر حمایتگر هستند، ولی بچه را مسئولیتپذیر بار میآورند، «خوب» است.
۱۳- از پدر و مادرهای آنجا بپرسید آیا انجمن اولیا و مربیانشان، تزیینی است یا وسط گود؟ اگر دومی بود، یعنی بعداً که بچه شما آنجا درس بخواند و حرفی داشته باشید، خوب شنیده میشود.
۱۴- از مدیر مدرسه سؤال کنید در این اطراف چه مدرسههای دیگری را پیشنهاد میکند؟ اگر بر اساس مشخصات بچه شما راهنمایی کرد، خودش و مدرسهاش را دودستی بچسبید. اگر مدرسهای را قابل ندانست یا کلا اهمیت نداد، شما هم به مدرسهاش اهمیت ندهید.
۱۵- اگر کسی گفت: «مدرسه، مدرسه است. مگر ما کجا درس خواندهایم و بزرگ شدهایم؟» هر چند معلوم نیست روند رشد ایشان قابل دفاع باشد؛ اگر معنیاش این است که وقتی سفر میرویم، لازم نیست در هتل پنج ستاره سوپر دولوکس اقامت داشته باشیم، حرفش را با طلا باید نوشت، اما اگر منظور این است که با زن و بچه برویم وسط جنگلی بخوابیم که موقع خواب، خرسها هم ممکن است خروپف کنند، خندهدار است.
۱۶- به نام مشهور مدرسهها اکتفا نکنید. بعضیها نان سالهای قبلشان را میخورند و برخی هم تبلیغ خوب کردهاند. شما با معیارهایی که در تربیت فرزندتان با ارزش میدانید، پیش بروید. بسیاری از مدرسههای محلی بی اسم و رسم، خاطره ابدی آدمها شدهاند.
۱۷- برای اینکه توقعمان را میزان کنیم، ببینیم هر کداممان در حرفهای که شاغل هستیم، چند گل به سر این مُلک زدهایم که حالا مدرسهها ما را گلباران کنند!
حرف آخر: وقتی مدرسهای را انتخاب کردیم، با ترس و لرز بچه را ثبتنام نکنیم.
علیاکبر زینالعابدین، معلم، نویسنده کودک و نوجوان