سیستمهای کمکی عبور از شیب چه انواعی دارند؟
عبور از شیب با چه نوع سیستمهای کمکی خودرو، امکانپذیر است؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، امروز کمتر خودروی اس یو وی را میبینیم که از سیستم حرکت در سربالایی استفاده نکرده باشد.
بازار گزینهها و امکانات متعدد و گاه سیستمهایی که در رانندگی در مسیرها و شهر کاربردی ندارند، داغ بوده و به ابزاری جهت رقابت خودروسازان تبدیل شده است.
بعضی از این سیستمهای هوشمند کمکی و الکترونیکی متعدد که روی مدلهای نصب میشوند، با درهای کوچک و جمع و جور نیز دیده میشوند. برخی به وجود این گزینهها در خودروی خود اهمیت زیادی میدهند، حتی اگر از آن استفاده نکنند!
HAC که از سرواژههای عبارت Hill-start Assist Control گرفته شده است، به راننده کمک میکند وقتی در یک سراشیبی متوقف است و قصد دارد شروع به حرکت به سمت بالا کند، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری شود.
سیستم Downhill Assist Control یا همان کنترل پایین آمدن از سراشیبی، یکی از تجهیزاتی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از کمپانیهای خودروسازی قرار گرفته است و معمولا این سیستم را علاوه بر شاسیبلندهای بزرگ و فولسایز، روی SUVهای جمع و جور شهری نیز عرضه میکنند که با نامهای اختصاری مختلفی از جمله DAC یا DSR شناخته میشود.
همانطور که میدانید، پایین آمدن از یک سراشیبی، بهخصوص اگر سطح آن از نوع ناپایدار و لغزنده باشد، کار دشواری است و این موضوع نهتنها به مهارت راننده، بلکه به قابلیتهای خودرو (خصوصا سیستم ترمز آن) نیز بستگی دارد.
شاید از نظر بسیاری، انجام این کار ساده باشد و اینطور فکر میکنند که با سنگینکردن دنده و کنترل درست ترمز میتوان فرود موفقی را انجام داد، اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که ترمزگیری پی در پی و مداوم، باعث بالا رفتن دمای لنت و همچنین دیسک ترمز میشود و قدرت ترمزگیری را تا حد محسوسی کاهش میدهد، تا جایی که ممکن است دیگر توان مؤثر خود را از دست بدهد.
همچنین قفل شدن ناگهانی یکی از چرخها هنگام فرود از تپه و سراشیبی، باعث سر خوردن خودرو یا انحراف آن از مسیر میشود که خطرات زیادی در پی دارد، اما وجود سیستم DAC در خودرو، موجب میشود این فرایند با راحتی و البته اطمینان بیشتری انجام شود.
عملکرد سیستم DAC به این صورت است که ابتدا باید سرعت خودروی خود را به کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت برسانید (در بعضی از خودروها، حد مجاز سرعت جهت فعالسازی این سیستم مشخص شده است) و سپس با فشردن کلید DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید.
از این لحظه به بعد، گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار میگیرد و سرعت پیشروی خودرو بهطور هوشمند و خودکار با درگیر کردن ترمزها، کنترل میشود و تنها وظیفه شما این است که کنترل فرمان را در دست داشته باشید.
سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD از قفل شدن چرخها یا انحراف خودرو جلوگیری میکند و خودرو را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، به پایین سراشیبی هدایت میکند. سپس با فشار دادن دوباره دکمه DAC میتوانید سیستم را خاموش کنید و به حرکت خود ادامه دهید.
توجه داشته باشید که در بیشتر خودروها، علامت دکمه DAC به شکل یک خودرو بوده که روی سراشیبی قرار گرفته است و معمولا با فشار دادن دکمه و فعال شدن سیستم، علامت آن نیز به صورت چشمکزن روی صفحه آمپر مشخص میشود. (در بعضی از خودروها اعلان صوتی نیز دارد.)
تجربه نشان داده است که سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی نیز بدون نقص نیست و گاه عملکرد طولانیمدت این سیستم، موجب افزایش دمای سیستم ترمز میشود که در این صورت، راننده را با یک اعلان مخصوص، از مشکل بهوجود آمده با خبر میسازد و سیستم بهطور خودکار غیر فعال میشود!
بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان در بازار داخلی، سیستم DAC را با عنوان «شیبسنج» معرفی میکنند که چندان درست نیست، زیرا سیستم شیبسنج، تنها زاویه شیب را اندازهگیری میکند و ربطی به نوع و عملکرد سیستم DAC یا همان کنترل فرود از سراشیبی ندارد.