۱۰ گام خرید خودروهای کارکرده
۱۰ نکته خرید خودروهای دست دوم و کارکرده را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، آنچه در این مطلب از نظر شما میگذرد، شرح مختصری است برای افرادی که از آگاهی لازم و تخصص کافی در زمینه خرید خودرو برخوردار نیستند. مد نظر قرار دادن این مراحل میتواند کمک قابل توجهی به خریداران خودروی دست دوم کند.
گام اول:
اگر قصد دارید از طریق مراکز متمرکز فروش خودروهای دست دوم، نمایشگاه ها یا دلالهای خودرو، ماشین بخرید، بهتر است قبل از هر کاری سری به سایتهای اینترنتی مربوط به اطلاعات خودرو بزنید و از حدود قیمت خودروی مورد نظر مطلع شوید. اگرچه سایتهای ایرانی متعددی در این زمینه وجود دارند.
گام دوم:
متخصصان خودرو بر این باورند که هر خودرو به طور میانگین و نرمال باید سالانه حدود ۱۵،۰۰۰ کیلومتر و حداکثر ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشته باشد؛ بنابر این اگر میزان کارکرد خودروی موردنظر شما بیش از این مقدار است، باید بدانید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است.
حتماً دقت داشته باشید که شماره موتور و شماره شاسی با شمارههای مندرج بر روی کارت خودرو یکسان باشد. پس از حصول اطمینان از این موضوع، بهتر است خودرو را همراه با فروشنده در شرایط مختلف جادهای مورد تست رانندگی قرار دهید. هنگام رانندگی دقت داشته باشید که فرمان خودرو مستقیم باشد و به سمت چپ یا راست متمایل نشود.
گام سوم:
در این مرحله باید دقت کنید که خودروی مورد نظر، پوسیدگی بدنه نداشته باشد. بهتر است بدنه خودرو را در هوای روشن و آفتابی بررسی کنید. در نور روز، پوسیدگیهای موجود در زیر سپرها و رکابها به خوبی قابل رؤیت هستند. اگر احیاناً دیدید که بخشهایی از بدنه زنگ زده است، به آرامی با انگشت روی آن فشار دهید تا ببینید صدا میدهد یا خیر.
اگر صدایی شنیدید، مطمئن باشید که در آن بخش پوسیدگی وجود دارد. معمولاً زیر گل گیرها، اگزوز، و گوشه دربها زنگ زدگیهای متعددی به چشم میخورد. در صورتی که در این قسمتها زنگ زدگی دیدید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا قطعیت داشتن یا نداشتن پوسیدگی در این بخشها را بررسی کند.
گفتنی است، گاهی اوقات روی لولههای ترمز نیز زنگ زدگی وجود دارد که در این مورد باید آنها را تعویض کرد.
گام چهارم:
آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، بررسی وجود نداشتن آثار تصادف در خودرو است. بهتر است خودرو را از هر زاویهای مورد بررسی قرار دهید؛ اگر دربها با چارچوب بدنه موازی نبودند، قطعاً این خودرو سابقه تصادف داشته است. سعی کنید نایکنواختیهای رنگی را روی بدنه خودرو پیدا کنید.
در مورد بخشهایی از بدنه خودرو که موج رنگ در آن قسمتها به چشم میخورد، باید گفت که در این بخشها تصادف رخ داده و با صافکاری و نقاشی برطرف شده است. از آن جا که در مرحله صافکاری و نقاشی از بتونه استفاده میشود، بهتر است با استفاده از یک آهنربا نیز وجود بتونه را در همه جای بدنه خودرو بررسی کنید.
در صورتی که آهنربا در قسمتهایی از بدنه خودرو، به بدنه نچسبد، آن قسمت صافکاری شده است و حاکی از وقوع تصادف قبلی در آن نقطه است. باید توجه داشته باشید که همه این بررسیها زمانی باید انجام شود که خودرو خیس نباشد، زیرا روی خودروی خیس نمیتوان مشکلات را پیدا کرد.
گام پنجم:
بررسی طول عمر خودرو، از دیگر پارامترهایی است که در حین خرید خودروی دست دوم باید مدنظر قرار داد. بدین منظور، با دقت صفحه کیلومتر خودرو را بررسی کنید. آن چه که در این جا حائز اهمیت است، در یک خط بودن شمارههای شمارنده کیلومتر است (کیلومترهای آنالوگ). اگر در یک خط نبودند، مطمئناً یا با اشکال فنی روبرو بوده اند یا از سوی اشخاص دستکاری شده اند.
این موضوع را نیز بررسی کنید که آیا میزان کارکرد خودرو با شرایط ظاهری آن هم خوانی دارد یا خیر. به طور مثال، خوردگی کاور لاستیکی پدال ترمز یا کلاچ و کهنگی سردنده یا فرمان، از بین رفتن عاج تایر، همگی نشان دهنده کارکرد بیش از حد ماشین هستند.
در صورتی که با وجود کارکرد کم خودرو، شرایط ظاهری آن خوب است، این اطمینان را از فروشنده بگیرید که خودرو به مدت طولانی بدون استفاده نبوده است. در غیر این صورت، احتمال وجود اشکالات موتوری در خودرو دور از انتظار نیست.
گام ششم:
بخش بسیار مهمی که باید مد نظر قرار داد، موتور خودرو است. معمولاً کثیف و به هم ریخته بودن موتور، نشان دهنده سرویس نداشتن مناسب خودرو در زمان بندیهای خاص است.
البته دقت داشته باشید که گاهی اوقات تمیز و مرتب بودن بیش از حد نیز میتواند اشکال داشته باشد، زیرا در این حالت این احتمال نیز وجود دارد به منظور پنهان کردن اشکالات، چنین تمیزکاری صورت گرفته باشد.
قبل از روشن کردن موتور، روغن آن را بررسی کنید تا میزان آن اندازه باشد و رنگ آن نیز تغییر نکرده باشد. اگر مقدار روغن، کم یا رنگ آن سیاه بود، از فروشنده بپرسید آخرین بار چه زمانی این خودرو سرویس شده است.
دقت کنید که از موتور و اتصالات آن نشتی روغن وجود نداشته باشد. حتماً دقت داشته باشید زمانی که خودرو را روشن میکنید، چراغ روغن به سرعت خاموش شود و هیچ صدای غیر معمولی از موتور ماشین به گوش نرسد. در ادامه، دور موتور را با فشار دادن پدال گاز بالا ببرید.
زمانی که دور موتور بالا میرود، نه تنها دمای موتور نباید بیش از حد بالا برود، بلکه هیچ نوع دود سیاه یا آبی رنگی نیز نباید از اگزوز خارج شود. این موارد از نشانههای ناسالم بودن موتور است. همچنین در حین بررسیهایی که روی موتور انجام میدهید، رادیاتور خودرو را نیز بررسی کنید که زنگ زدگی نداشته باشد.
گفتنی است، خودرویی که بدون ضد یخ مورد استفاده قرار گرفته باشد، عملکرد خوبی در سیستم خنک کننده نداشته است.
گام هفتم:
از نقطه نظر فنی گیربکس نیز جزو بخشهای مهمی است که باید بررسی شود. اصولاً کلاچ که از اجزای مرتبط با گیربکس است، باید نرم باشد و به واسطه آن، همه دندهها به راحتی جا روند. اگر در دور موتور بالا، دندهها به سختی جا میروند، احتمالاً صفحه کلاچ باید تعویض شود. برای اطمینان میتوان با رانندگی در سربالایی به ویژه با دنده بالا، از سلامت صفحه کلاچ مطلع شد.
هنگام رانندگی در سرعتهای بالاتر از حد عادی، دنده معکوس را نیز امتحان کنید. این مورد نیز کمک میکند تا از سلامت گیربکس بیشتر مطمئن شوید. اگر صدای خرخر شنیدید یا دندهها اصطلاحاً رد کردند، گیربکس را باید تعویض کرد.
گام هشتم:
آج و دیواره لاستیکهای خودروی مد نظر را حتماً مورد بررسی قرار دهید. لاستیک با آج کمتر از ۱٫۶ میلی متر دیگر قابل استفاده نیست و لاستیک باید به طور کامل عوض شود. دیوارههای لاستیک نیز نباید هیچ نشانی از آسیب دیدگی یا برآمدگی داشته باشند. لاستیکهای ناهموار حاکی از وجود اشکال در فرمان، کمک فنرها، یا جلوبندی است.
برای بررسی کمک فنرها باید از هر چهار گوشه، خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا ببینید آیا خودرو به سرعت به سر جای اول خود باز میگردد یا خیر. اگر کمک فنرها سالم باشند، خودرو به سرعت به حالت اول خود باز میگردد. اگر خودرو در دست اندازها به نرمی حرکت نکند یا هدایت دقیقی نداشته باشد، کمک فنرها دچار مشکل شده اند.
به علاوه، بررسی کنید و ببینید که ضربه گیرها نشتی روغن نداشته باشند. معمولاً وجود روغن در بخش داخلی رینگ چرخها یا سطح خارجی کمک فنرها نشان دهنده عملکرد ناکارآمد ضربه گیرها است.
گام نهم:
فرمان نیز از دیگر قسمتهایی است که در حین خرید خودرو باید مورد توجه قرار داد. برخی مشکلاتی که در عملکرد فرمان دیده میشود، معمولاً ناشی از کم یا زیاد بودن فشار باد لاستیکها است.
بهتر است هنگامی که فرمان را میچرخانید از دوست خود بخواهید تا لاستیکها را بررسی کند. در این شرایط، هیچ تأخیر یا خلاصی نباید در گردش فرمان و چرخها مشاهده شود. لازم به ذکر است، بالانس نبودن چرخها باعث لرزش فرمان در حین حرکت میشود.
گام دهم:
آخرین گام پیش از انتخاب خودروی مورد نظر، بررسی چگونگی عملکرد ترمزهاست. وقتی موتور خاموش است، پدال ترمز باید کاملاً سفت باشد و پایین نرود. در این حالت، پدال ترمز را چند بار فشار دهید و پایین نگه دارید و در همان حال موتور را روشن کنید. در این هنگام، پدال ترمز باید نرم شود و به آرامی پایین برود.
هنگام ترمزهای شدید بهویژه در سرعت بالا، جهت حرکت خودرو نباید تغییر کند. لرزش خودرو در هنگام ترمز، نشاندهنده معیوببودن دیسکهای ترمز در چرخهای جلو است. شیلنگهای ترمز در بخش داخلی رینگ چرخها نیز نباید نشتی یا برآمدگی داشته باشند.