با روشن شدن چراغ چک خودرو چه اقدامی کنیم؟
نخستین کار پس از روشن شدن چراغ چک خودرو، چه باید باشد؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، برخی از ایرادهای خودرویی بسیار ساده هستند و روش برطرف کردن آنها نیز آسان است.
ترکیب فناوری روز و افزایش مدارهای الکترونیکی در خودروهای امروزی ضمن ارتقاء بازدهی فنی و فراهم آوردن آسایش بیشتر، در عین حال موجب بروز دردسرهای آنی و ناشناخته نیز شدهاند.
بروز ایرادهایی که به واسطه وجود تعداد زیادی از سنسورها و وجود سیمکشیهای پیچیده و به عبارت کلی، وجود واحد کنترلی پیشرانه (ECU) یا واحد کنترلی گیربکس (TCU) به این سادگیها قابل شناسایی و رفع نیست.
نخستین اقدام پس از روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟
برای خودروهای امروزی پورتهای اتصالی ویژهای تدارک دیده اند که از راه آنها میتوان با کمک رایانههای کوچک جیبی و قابل حمل اقدام به برقراری ارتباط با مغز هوشمند خودرو کرد و از این راه اقدام به شناسایی و رفع عیب کرد.
فرض را بر آن بگذارید که در میانههای یک جاده کم تردد یا به دور از تعمیرگاههای پیشرفته شهری، خودروی شما با نمایش تعدادی از چراغهای هشدار دهنده به ناگاه از حرکت باز میایستد. جایی که دسترسی به تجهیزات پیشرفته و رایانههای قابل حمل نیست.
بدون شک، ایرادهای الکترونیکی در مقایسه با ایرادهای فنی بسیار کمتر اتفاق میافتد، اما درصورت بروز پیش از هر اقدام عجیب و غریب و پیچیده ابتدا از سادهترین روشها به عیبیابی و رفع ایراد بپردازید. برخی از مسائل دور از ذهن میتوانند در یک خودروی مدرن، مشکلات برقی و الکترونیکی ایجاد کنند.
به عنوان مثال، موتورشویی و ورود آب و مواد شوینده به مدارهای الکترونیکی و ایجاد اتصال کوتاه، دستاندازهای بسیار که موجب لقی سیم سنسورها میشود، روغنریزی که میتواند در دراز مدت موجب خشک شدن و خوردگی سیمها شود (مخصوصا در خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال)، اتصال ناقص یا وجود رسوب و آلودگی در محل اتصال سیمهای اصلی خودرو در محلهایی چون سر باتریها، محل اتصال قطب مثبت به مدار استارت یا محل اتصال سیم منفی بدنه به پوسته موتور یا گیربکس همگی میتوانند باعث بروز ایراد برقی و روشن شدن چراغ چک در خودروهای مدرن امروزی شوند.
مشکلات اینچنینی در خودروهای قدیمیتر نیز اتفاق میافتند، اما به دلیل نبود مدارهای پیچیده برقی، معمولا عملکرد خودرو به اندازهای مختل نمیشود که خودرو از کار بیافتد یا در صورت از کار افتادن نیز شناسایی و رفع عیب این قبیل مشکلات بسیار سادهتر از خودروهای مدرن امروزی با تعداد بسیار زیادی از سنسورهای پیچیده در جایجای خودرو است.
واقعیت این است که در صورت بروز این نوع خرابیها تقریبا هیچ راهی جز استفاده از همان رایانههای جیبی و قابل حمل برای عیبیابی و رفع آن وجود ندارد، اما حال که این مشکل در جایی دوردست و به دور از تجهیزات مورد نیاز اتفاق افتاده است، بهترین روش آن است که با امیدواری به کسب نتیجه مطلوب، به سادهترین روش قابل انجام تکیه کرد که چیزی جز ریست کردن واحد مرکزی پیشرانه یا همان ECU نیست.
چگونه ECU را ریست کنیم؟
مدارهای داخلی سیستمهای الکترونیکی خودروهای امروزی حتی زمانی که خودرو خاموش است نیز کمی برق مصرف میکنند تا پارهای از اطلاعات حیاتی را در خود نگه دارند.
در صورت جدا کردن قطب منفی یا مثبت باتری و قطع اتصال برق خودرو برای دو تا سه دقیقه (پنج دقیقه برای حصول اطمینان)، اختلاف پتانسیل ذخیره شده در خازنهای درون مدارهای الکترونیکی خودرو تخلیه شده و به دلیل نبود برق در سیستم، ECU ریست شده و با برقراری مجدد اتصال قطبهای باتری ECU از ابتدا آغاز به کار میکند.
برخی از افراد توصیه میکنند که برای ریست شدن ECU خودرو، پس از جدا کردن قطب مثبت یا منفی آن دو را به همدیگر اتصال دهید.
این کار باعث اتصال کوتاه شدن مدارهای داخلی خودرو و در نتیجه، ریست شدن سریع و بلافاصله ECU (در مقابل روش صحیح بین ۲ تا ۵ دقیقه) میشود، اما این روش میتواند به صفحات الکترولیت خازنهای درون مدارهای الکترونیکی ECU فشار نامتعارف وارد کند و موجب کم شدن عمر مفید یا سوختن کل مدار ECU شود که هزینه جدی به همراه خواهد داشت.
تأثیر ریست شدن ECU
با ریست کردن رایانه خودرو، بسیاری از ایرادهای ناشاختهای که بیدلیل و به ناگاه ایجاد شدهاند، از حافظه خطاهای ECU پاک شده و در صورتی که عیب قابل توجه و جدی در کار نباشد، با ریست شدن ECU عملکرد خودرو دوباره عادی خواهد شد.
اگر پس از ریست کردن ECU، چراغ چک دوباره روشن شد و خودرو همانند قبل با بروز خطا و ایراد کار کرد، میتوانید دریابید که واقعا مشکلی در مجموعه الکترونیکی و سنسورهای خودرو پیش آمده است که برای رفع آنها نیاز به حضور متخصص خواهد بود.