اخبار «شورش و هرج و مرج در واشنگتن» را در خبر ۱۴ امروز پیگیر باشید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۸- ۱۴:۰۰

«سر خط اخبار و رودیداد های مهم»

_ شب پرالتهاب امریکا، شورش و هرج و مرج در واشنگتن

چهار کشته و دهها زخمی و بازداشتی در شبی آشوبناک،که شرمساری ملی و لکه ننگ در تاریخ انتخاباتی امریکا توصیف شد. رئیس شورای روابط خارجی امریکا از آغاز مرحله پسا آمریکا، سخن گفت. 

شب پرالتهاب امریکا، شورش و هرج و مرج در واشنگتن با چهار کشته، دهها زخمی و بیش از 50 بازداشتی.

دیشب، شب پایانیِ فرایند طولانی انتخابات در آمریکا بود.

شبی که ترامپ، هوادارانش را به خیابان ها دعوت کرده بود و هزاران تن از انها در خیابان های اطراف کنگره تجمع کرده بودند. تجمعی که به درگیری و دخالت پلیس کشیده شد. این درگیری ها در محوطه کنگره شدیدتر بود.

درگیری تعدادی از طرفداران ترامپ وارد ساختمان کنگره شدند و برخی از آنها پرچم آمریکا از ساختمان پایین کشیدند. مکث پرچم صدها تن هم از بالکن کنگره بالا رفته وخود را به درب های آن رساندند. اما در داخل ساختمان کنگره درگیری ها شدید به وقوع پیوست.

درگیری ها از راه رو ها به صحن کنگره کشیده شد.  کار به پناه بردن نمایندگان به پناهگاه ها کشیده شد و درگیری ها شدیدتر شد. در پی این اقدام، گارد ملی و اف بی ای به کمک محافظان آمدند و حین سرکوب و شلیک، تا کنون آمار کشته ها 4 نفر اعلام شده البته همراه با بیش از ده ها تن بازداشتی. 

از جمله کشته شده ها ، خانمی میانسال است که برای اعتراض، خود را به راهروهای کنگره ی آمریکا رسانده بود و پلیس ها او را هدف قرار دادند. 

در همین حال شهردار واشنگتن دی سی، وضع فوق العاده در این شهر را تا روز برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری تمدید کرد. تظاهرات و درگیری در چند شهر دیگر هم،گزارش شده.

_ موج استعفای مقامات کاخ سفید، به راه افتاد

به دنبال این ماجرا، موج استعفای مقامات کاخ سفید، به راه افتاده و تاکنون معاون مشاور امنیت ملی و معاون مطبوعاتی کاخ سفید، استعفای خود را اعلام کرده اند. 

روسای جمهور سابق آمریکا هرکدام در بیانیه هایی جداگانه، در قبال اتفاقاتِ دیشب موضع گرفتند. باراک اوباما گفته: تاریخ، خشونت های امروز را به عنوان یک لکه ی بی آبرویی و ننگِ بزرگ به یاد خواهد آورد.

بیل کلینتون هم در بیانیه ای نوشت: امروز، ما با توهینی بی سابقه به کنگره و قانون اساسی و کشورمان مواجهیم. جیمی کارتر، آن را یک فاجعه ملی خوانده و ریچارد هاس گفت: اگر کسی از مرحله ی افول امریکا سخن بگوید امروز، آن روز و آغاز پسا آمریکاست.

_ نخست وزیر انگلیس، اتفاقات در کنگره آمریکا را "رسوایی" خواند

اینها بخشی از توصیفات سران کشورهای مختلف جهان درباره اتفاقات واشنگتن است.

گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: از اتفاقات در کنگره آمریکا، متاثر شده. جانسون، نخست وزیر انگلیس، اتفاقات در کنگره آمریکا را "رسوایی" خواند.

مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم گفت: آنچه در واشنگتن دی سی اتفاق افتاد با دموکراسی، فاصله دارد.

شارل میشِل، رئیس شورای اروپاگفته: از اتفاقات در واشنگتن شوکه شده. سولبِرگ، نخست وزیر نروژگفته: تصاویر، ترسناک است و چنین اتفاقی در آمریکا باورکردنی نیست.

اِستول تِنبرگ، دبیرکل ناتو، وقایع واشنگتن را "صحنه های شوکه کننده" توصیف کرد. نخست وزیر استرالیا، این صحنه ها در واشنگتن را "ناراحت کننده" توصیف کرد. دیگر کشورها هم، مواضع تقریبا مشابهی داشتند.

_ آقای روحانی، حوادث آمریکا را نشانه فَشَل شدن دموکراسی غربی توصیف کرد

رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: حوادث دیشب امریکا همچنین نشان داد که یک آدمِ ناسالم می تواند، ضربه های زیادی به کشور بزند.

_ چابهار در مسیر توسعه و آبادانی / رونق و پیشرفت در چابهار

معاون اول رییس جمهور که در سفر سیستان و بلوچستان است، با حضور در بندر شهید بهشتی چابهار، ضمن بازدید از طرح های در دست اجرا، چند طرح را افتتاح کرد.

آقای جهانگیری از ایستگاه پمپاژ آبیاری دشت سیستان هم بازدید کرد و از جزئیات فنی و روند اجرای طرح آبیاری دشت سیستان مطلع شد. معاون اول رییس جمهور در جلسه با مدیران استانی، علاوه بر تاکید بر سرعت بخشیدن به گازرسانی به همه مناطق استان سیستان و بلوچستان؛ بر تامین آب شرب چابهار، تاکید کرد. 

آقای جهانگیری، کشاورزی و دریا را ازجمله ظرفیت های مهم سواحل مُکران برشمرد و با اشاره به بازدید خود از اسکله بندر صیادیِ تَنگِ کُنارک، به مسئولان استانی توصیه کرد: صدور مجوزهای صیادی را تسهیل کنند. معاون اول همچنین بر ضرورت اتصال چابهار به راه آهن سراسری هم تاکیدکرد . 

_ دومین روز سفر به چهار محال و بختیاری

رئیس مجلس در دومین روز سفر نظارتی خود به بام ایران، با نماینده ولی فقیه درچهارمحال و بختیاری دیدار کرد و از مسائل و دغدغه های مردم این استان، مطلع شد. مسائلی که در مجلس، پیگیری خواهد شد. 

_ کرمانشاه، نوزدهمین منزلگاه سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت:​ اولویت اصلی در این سفر ، بازگرداندن کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه فعالیت است.

_ ایران در رتبه یازدهم تولیدکنندگان واکسن کرونا در دنیا

براساس آمارهای جهانی، کشورمان از نظر تعداد تولید واکسن در بین 16 کشور تولیدکننده واکسن کرونا، رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است. هم اکنون نیز دوازده گروه، روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند.

علاوه بر شرکت های قبلی که مجوز آزمایش بالینی را دریافت کرده اند سه شرکت دیگر تا آخر دی، به اتمامِ مرحله حیوانی می‌رسند و مجوز آزمایش انسانی را دریافت خواهندکرد.

متخصصان بر این باورند واکسیناسیون هم که انجام شود رعایت دستورالعمل های بهداشتیِ ضدکرونایی، مدتها ضروری خواهد بود چه برسد به اینکه: هنوز، واکسیناسیون عمومی، نه در ایران، رخ داده و نه در جایی از جهان.

_ رکورد شکنی کرونای انگلیسی در اروپا و انگلیس

در شبانه روز اخیر، هزار و 41 نفر کرونایی در انگلیس فوت کردند که بیشترین میزان در بین کشورهای اروپائیست. در24 ساعت گذشته بیش از یک سوم مبتلایان جهان با رقم 268 هزار نفر هم در اروپا ثبت شد.

شمار مبتلایان در اغلب کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، هلند، لهستان و چک هم روبه افزایش گذاشته است. حالا این کشورها باردیگر، چاره کار را در تمدید مقررات قرنطینه دیدند.

_ ابتلای بیش از 780 هزار نفر به کرونا در جهان 

در جهان هم کرونا در 24 ساعت گذشته با ابتلای بیش از 780 هزار نفر، دوباره رکورد زده. این بیشترین میزانِ ثبت شده ی کرونا از ابتدای همه گیری کرونا در جهان است.

در این مدت، حدود پانزده هزار نفر هم فوت کردند. در 24 ساعت گذشته، حدود یک سوم مبتلایان جهان در امریکا ثبت شده. امریکا همچنین با ثبت 4 هزار و 100 فوتی، بیشترین شمار جانباختگان را از ابتدای همه گیری کرونا ثبت کرد.

در برخی کشورهای قاره امریکا هم تعداد مبتلایان، باردیگر افزایش یافت. در برزیل در 24 ساعت گذشته، حدود 1300 نفر فوت کردند.

 

_ آغاز دور سومِ نام نویسی طرح ملی مسکن

دور جدید ثبت نام ملی طرح مسکن تا ۲۵ دی ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.tem.mrud.ir نام نویسی کنند. اقامت پنج ساله در محل موردِ تقاضا، تأهل یا سرپرستِ خانوار بودن، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن از مهمترین شرایط نام نویسی در طرح اقدام ملی مسکن است.

چهل میلیون تومان، رقم آورده ی اولیه ی متقاضیان است. افرادی هم که در مراحلِ قبلی، شهر مورد تقاضا را به اشتباه وارد کرده و از این رو با ردِ تقاضا مواجه شده بودند، در مرحله جدید می‌توانند شهر مورد تقاضای خود را اصلاح کنند.

_ فرمانده کل سپاه: راه حاج قاسم ومقاومت ادامه دارد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجلاسیه پایانی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان گفت راه حاج قاسم ومقاومت ادامه دارد و با رویش های بزرگ ، جوانان از هر قوم و ملتی، آماده جهاد برای اسلام هستند . سردار سلامی افزود سردار شهید در مقابل مردم ، آرام تر و مهربانتر ولی در مقابل دشمنان، ثابت قدم و به شدت قوی بود.

دیشب نیز با حضور سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، از المان سردار شهید سلیمانی در میدان شورای شهر کرمان رونمایی شد . 

_ اهدای نشان درجه یک نصر و لوح افتخار با امضای رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید دکتر، محسن فخری زاده

_ چهل روز از شهادت دکتر فخری زاده می گذرد

دانشمند گمنامی که خود را وقف کار و خدمت کرده بود و سربلندی انقلاب و ایران را محور اساسیِ فعالیتهاش می دانست. گذری حدود 4 دقیقه ای از مردی که شهادتش، تلخ ترین خبرِ 40 روز اخیر را رقم زد.

_ بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق به مراحل آخر نزدیک می شود

رییس کمیسیون تلفیق گفته در این بررسی ها حداکثر استفاده از بازوهای کارشناسی مجلس و دولت می شود. اقای نادران افزوددر جلسات لایحه بودجه ، صمیمانه ترین مناسبات با نمایندگان دولت و حداکثر تفاهم برقرار است و نظرات آنها استماع می شود و اعضای کمیسیون تلفیق، تصمیم می گیرند.

_ دادستان کل کشور : در حقوق عامه با هیچ کس نباید تعارف کرد

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در جلسه شورایعالی استانها با تاکید بر اینکه شوراها می توانند در امر پیشگیری از تخلفات، بازوی توانمند قوه قضائیه و دادستانی باشند افزود: اجازه ندهید که کسی در هیچ سطحی به حقوق عامه تجاوز کند.

_ سالگرد شهدای هواپیمای اوکراینی / مراسم گرامیداشت در بهشت زهرا(س) ترکی

مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی،​ با حضور خانواده های آنها، در بهشت زهرا(س)​ برگزار شد.

در این مراسم که نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید، نیز حضور داشت، به یاد شهدای این سانحه، 176 نهال غرس و از یادمان آنها رونمایی شد. 

در مراسم مشابهی در حرم مطهر رضوی نیز، یاد و خاطره شهدای این سانحه، گرامی داشته شد. دادستان نظامی تهران هم از پایان تحقیقات کارشناسی گروههای نظامی و سازمان هواپیمایی درباره سانحه هواپیمای اوکراینی، خبر داد.

آقای ترکی گفت: این سانحه با حضور 40 متخصص شبیه سازی شد که در نوع خود منحصر به فرد بود و اطلاعات جعبه های سیاه نیز در آزمایشگاه پاریس با حضور بازپرس پرونده و نمایندگان کشورهایی که اتباع آنها در این پرواز بودند،​ بطور شفاف بررسی شد. 

_ نمایشگاه مجازی کتاب/ نام نویسی دریافت بن نمایشگاه کتاب از امروز

نامنویسی برای دریافت بن های نمایشگاه کتاب آغاز شد. افراد واجد شرایط می توانند با استفاده از کد ملی در سامانه خانه کتاب ketab.ir اقدام کنند.  بن های اختصاص یافته به این نمایشگاه در همه گروه ها 25 درصد افزایش پیدا کرده.

یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب تا ۲۰۰ هزار تومان است که از این مقدار، دانشجویان و طلاب ۱۲۰ هزار تومان می پردازند.

همچنین یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی از ۲۵۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده. نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا ششم بهمن در پایگاه اینترنتی به نشانی tehranbookfair.ir برگزار می شود.کتابها در این نمایشگاه با 20 درصد تخفیف عرضه می شود و هزینه ارسال کتاب رایگان است.  

 

برخورد با دفترهای هواپیمایی گرانفروش متوقف شدن فعالیت 4 شرکت

برخورد قضائی با پایگاه های اینترنتیِ غیرمجازِ فروش بلیت هواپیما.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با دریافت گزارش هایی مبنی بر فروش بلیط به قیمتِ بیشتر از نرخ مصوب، فعالیت چهار شرکتِ مقتدرسیرِ ایرانیان کیش در شهر کیش، عتیق گشتِ اصفهان در شهر اصفهان، آرش پروازِ آذر آبادگان در شهر ارومیه و سپند پروازِ شرق در شهر تهران که بدون اخذِ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، فعالیت می کردند سه ماه به حالت تعلیق درآمد و جهت پیگرد، به دستگاه قضایی معرفی شدند.  

 

_ انتقاد سخنگوی وزارت خارجه از تحریم 8 برنامه چینی

انتقاد سخنگوی وزارت خارجه چین از اقدام رئیس جمهور امریکا در منع امریکاییها در استفاده از هشت برنامه تلفن همراه چینی. پس از امضای فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر منع استفاده آمریکاییها از هشت برنامه چینی، هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، این اقدام را نشانه سرکوب بی دلیل شرکت های خارجی در امریکا عنوان کرد که اصول اقتصاد بازار، رقابت عادلانه و قوانین تجارت بین المللی را زیر پا می گذارد.

چین همچنین گفته مداخلات امریکا در امور داخلی این کشور را تلافی خواهد کرد. پمپئو وزیر امورخارجه امریکا در شبی که واشنگتن درگیر التهاب بود از چین درخصوص مسائل داخلی هنگ کنگ انتقاد کرده بود .

_ حمله موشکی صهیونیست ها / دفاع موفق پدافند هوایی سوریه

ارتش سوریه، تجاوز هوایی صهیونیست ها را ناکام گذاشت. تلویزیون سوریه اعلام کرد: شب گذشته، سامانه پدافند هوایی ارتش این کشور، چهار فروند موشک دشمن صهیونیستی را در آسمان منطقه جنوب سوریه، رهگیری و منهدم کرده است. 

_ قوهای فریادکش به تالاب های فریدون کنار رسیدند

بیش از 4 هزار قو برای زمستان گذرانی وارد این تالاب شدند و تا اواخر اسفند در این تالاب هستند.

_ آلودگی همچنان مهمان کلانشهرها

سازمان هواشناسی از ماندگاری آلاینده ها در آسمان شهرهای کرج، قزوین، سمنان، یزد، اهواز، اصفهان، اراک، سنندج، قم و مشهد تا اوایل هفته آینده خبر داده است. کارشنان می گویند خوردن مرکبات، برای کاهش آثار مضر هوای آلوده ، مفید است

_ پنج شنبه ی پرکار روسای قوا

بهره برداریِ 5 طرح ملی و نوآورانه در 4 استان با حضور ویدئوکنفرانسیِ رییس جمهور. رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر چهارمحال و بختیاری، و رئیس قوه قضائیه در سفر کرمانشاه هستند.

_ ثبت رکورد روزانه ی فوتیهای کرونا به نام انگلیس و امریکا 

ویروس انگلیسی، رکورد روزانه ی فوتیهای کرونا را به نام انگلیس و امریکا ثبت کرد. چهار هزار و صد فوتی در امریکا، و هزار و 41 فوتی در انگلیس.

_ جشنواره برف و یخ / هاربین - شمال شرق چین

جشنواره برف و یخ در شهر هاربین در شمال شرقی چین در حال برگزاریست . شهر هاربین، مرکز استان هیلونگ جیانگ ، به دلیل داشتن زمستان های سرد لقب شهر یخی به خود گرفته است . جشنواره مجسمه های یخی این شهر در زمستان معروف است. 

_ بازگشت به تولید از سرگیری فعالیت بزرگترین گاوداری صنعتی استان گلستان

بزرگترین گاوداری صنعتی استان گلستان پس از 4 سال وقفه، با کمک دستگاه قضایی، از امروز تولید را از سر گرفت.

به گفته رئیس کل دادگستری گلستان: این گاوداری که بزرگترین واحد پرورش گله ی مولد با فن آوری انتقال جَنین در کشور و خاورمیانه بود، چهار سال پیش به علت مشکلات مالی به یکباره، تعطیل شد.

هاشمیان افزود: با رایزنی های صورت گرفته با بانک ها و اداره کل اوقاف استان، بخشی از مشکلات بانکی رفع شد و بخشی از سرمایه را نیز، اوقاف تامین کرد تا این واحد تولیدی، دوباره سرپا شود. هم اکنون تولید، با 550 راس گاو در این دامداری صنعتی آغاز شده و 26 جوان تحصیلکرده و متخصص در این گاوداری صنعتی، مشغول به کارند. 

 

و در میز اقتصاد امروز، از داستان تخم مرغ و افزایش قیمتش باهم صحبت خواهیم کرد. آیا نظارتی بر این قیمت ها هست؟

_ آیا نظارتی بر این قیمت ها هست؟

بیشتر بدانید:

آرشیو کل اخبار ساعت 14 (نیمروزی شبکه یک) 

نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha