اخبار «قانون ملاک قیمت گذاری محصولات در بورس کالا» را در خبر ۲۱ پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۶- ۲۱:۰۰

«سر خط اخبار و رودیداد های مهم»

_ واریز پیش-پرداخت برای خرید حدود 17 میلیون دوز واکسنِ کووَکس

واریز پیش-پرداخت برای خرید حدود 17 میلیون دوز واکسنِ کووَکس خبر داده که طبعا، چند هفته ای طول می کشد تا وارد کشور شود.
 
ظهر امروز، وزیر بهداشت: آنطور که از شواهد پیداست، خوشبختانه بیمار ناقل این ویروس، از روز اول پس از بازگشت از انگلیس، در قرنطینه بوده و به غیر از این ، رَد و نشانی از ویروس، در دیگران دیده نشده.
 
پاسخ این سوال ها را در این بخش خبری مشاهده کنید . 

_ وزارت بهداشت چه تدابیری برای شناسایی مبتلاهای احتمالی کرونا گونه انگلیسی داره ؟

_ کرونای انگلیسی، نشانه های خاصی داره؟

_ تدابیر شما برای جلوگیری ویروس جدید چیه؟  

_ چه کسانی بیشتر، مستعد سرایت ویروس کرونای انگلیسی هستند؟ 

 

_ شورای عالی فضای مجازی / تصویب سند مقابله با اخبار دروغین در فضای مجازی

ارشاد هم، با همکاری صداوسیما، نظام اعتبارسنجی و رُتبه‌بندی را اجرا و سالیانه، نشان کیفیت نشر، به درگاه‌ها و سکّوهای نشر ارایه می کند. همچنین این وزارتخانه، باید برای راستی‌ آزمایی اطلاعات و اخبار، سَکوی مرجع ایجاد کند. 

_ توان رزمایشی ایران ، بار دیگر در صدر توجه رسانه های بین المللی 

رزمایشی که توانمندی فنی، عملیاتی و رزمی ایران در ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین را، بار دیگر در صدر توجه رسانه های بین المللی قرار داد. فناوری که بگفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در لَبه فناوری جهانی در حال پیشرفت است. 

_ طرح اقدام ملی مسکن/ ثبت نام جدید در www.tem.mrud.ir

هفته ایِ مسکن ملی، پنجشنبه در ۱۸۳ شهر در ۱۹ استان کشور آغاز می شود. متقاضیان می توانند به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. همچنین، امکان تغییر شهر محل تقاضا برای متقاضیانِ ثبت‌نام شده در مراحل قبلی نیز، فراهم شده است. 

_ راه اندازی سریع فرآیند تولید غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، نشانه عزم ایران، برای پیگیری حقوق هسته ای ملت در برابر بدعهدی غربی ها

رئیس سازمان انرژی اتمی، در مراسم بزرگداشت شهید محسن فخری زاده، با اشاره به اینکه به افتخار این شهید،​ قلب مرکز اتمی تهران، به نام این شهید نام گذاری می شود، گفت: می توانیم برای اجرای مصوبه مجلس، در هر ساعت؛ ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم، با غِنای 20 درصد تولید کنیم ، که این تولید در ماه، ۸ الی ۹ کیلوگرم می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم، با اشاره به اینکه غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد هم، در کشور امکانپذیر است، گفت: در مصوبه مجلس هم، آمده که اگر در مواردی، نیاز به غنای بالای 20 درصد بود، زیرساخت های آن فراهم شود. آقای کمالوندی گفته، هم اکنون حدود بیش از 4 تُن مواد، با غنای 3 و نیم تا 4 درصد داریم و با توجه به پیش بینی های قانونی،​ این ظرفیت، افزایش می یابد.

_ اشتغال در روستاها / پرداخت تسهیلات قرض الحسنه

این تسهیلات را، بانک مهر ایران، با هدف ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق محروم، پرداخت می‌کند. کارمزد تسهیلات: چهار درصد و دوره بازپرداخت: ۴۸ ماهه است. این تسهیلات, به طرح‌های اِشتغالزایی تعلق می گیرد که معاونت توسعه روستاییِ مناطق محروم تایید کرده باشد .

_ نوسان در بازار خودرو 

بازار خودرو چند روزیست شاهد نوسانهایی ست و قیمتها بالا و پایین می شود. اینکه فرمول جدید شورای رقابت، تا چه اندازه در این تغییرات دخیل است به کنار، واقعیت این است که سیاستگذاری در صنعت خودرو نیازمند تجدیدنظر اساسی و ریشه ای است.
 
سازمان بازرسی، فرمول جدید شورای رقابت را رد کرده و وزرات صمت هم گفته، درصدد است عنان قیمت گذاری را، دوباره به وزارتخانه بازگرداند. ضمن اینکه دولت و مجلس هم، برنامه هایی دارند.

_ بررسی علل آلودگی هوای پایتخت 

کمیسیون ها روز پرکاری داشتند. اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، با حضور مقامات دولتی، راهداری و راهنمایی و رانندگی علل آلودگی هوای پایتخت را بررسی کردند. نمایندگان مقرر کردند دستگاه هایی که قانون هوای پاک را اجرا نکنند، به قوه قضائیه معرفی شوند.

_ اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم، درباره اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری با بخش خصوصی و دولتی ها جلسه داشتند.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی میگوید: مناطق آزاد باید محور توسعه فعالیت های اقتصادی کشور باشد، و این کار، با اصلاح قانون و ساختار و نحوه ی اجرا، عملیاتی می شود. 

_ اختصاص 15 درصد عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی برای درمان بیماران خاص

بودجه 1400 هم دستور کار این روزهای کمیسیون تلفیق است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از اختصاص 15 درصد عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی برای درمان بیماران خاص خبر داد.
 
بگفته آقای زارع، دولت در سال آینده موظف است از همه پزشکان 10 درصد مالیات به صورت علی الحساب بگیرد. این مالیات شامل پرداخت ها از قبیل حقوق و کارانه نیست. 

_ کمک های مومنانه کمک-معیشتی و جهیزیه

در استان یزد هم، خیّران با توزیع دو هزار و صد بستهء کمک-معیشتی و چندین سِری جهیزیه، پا به میدان کمک های مومنانه گذاشتند. دماوندی ها هم، از قافله کمک های مومنانه جا نماندند و هزار بسته معیشتی، تهیه و توزیع کردند.
 
هزار قراردادِ وکالت، در سامانه ثبت قرادادها، خبر داد که حدود یک ششم آنها، به امضای نهایی رسیده. .

_ پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی، به دادسرای نظام می رود

نشست سخنگوی دستگاه قضا اینکه، پرونده حادثه هواپیمای اوکراینی، تا پایان این ماه، به دادسرای نظامی می رود.

_ مشکل صنعت ابریشم 

زنجیره صنعت ابریشم که حلقه هایش، از کارگاههای سادهء نوغانداری در روستاها تا فروشگاههای مجللِ فرش در خارج از کشور کشیده شده، چندی است، آن استحکام لازم را ندارد. 

_ قانون ملاک قیمت گذاری محصولات در بورس کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مراسم افتتاح معاملات صندوق های کشاورزی و گواهی سپردهء خُرما در بورس کالا, گفت: ** براساس قانون, دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند.  امروز با افتتاح معاملات صندوق های کالایی کشاورزی، زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا برای معاملات حوزه کشاورزی تکمیل شد. این بازار ابزار مالی، همچون گواهی سپرده و خرید و فروشِ آسان محصولات را، برای کشاورزان فراهم می کند. 

- بزرگداشت سردار دلها سرداری که گذر روزها، یاد و نامش را پرفروغتر می کند

وزیر اطلاعات که برای ادای احترام به مقام سردار جهانیِ ایران و اسلام به کرمان رفته بود، تاکید کرد، اقدام تروریستی دشمن، بی پاسخ نخواهد ماند.
 
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز، در گردهمایی زنان نخبه استان کرمان، که با حضور خانم زینب سلیمانی، برگزار شد، گفت: زیباترین جلوه مکتب حاج‌قاسم، جبهه تربیتی آن، برای همه نسل ها به ویژه نوجوانان است.
 
در تهران هم، در مراسمی که به همت معاونت فرهنگی - هنریِ سپاه برگزار شده بود، نماینده ولی فقیه در سپاه، مکتب حاج قاسم را، مکتب سربازی ، بندگی خدا، جهاد، و مقاومت عنوان کرد.
 
سردار حجازی، جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران نیز، درخصوص تلاشهای رژیم صهیونیستی و برخی دیگر، برای ایجاد بحران در منطقه، هشدار داد.
 
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب هشت جلدی «سرّ دلبران» با موضوع شهدای محور مقاومت گفت: حاج قاسم، توازن قدرت را با مفهوم جدید تبیین کرد که همان ترجمه و معنای نگاه راهبُردی مقام معظم رهبری در منطقه، با عنوان محور مقاومت بود.
 
در شمال شرق تهران و در یادواره مرد میدان، میدان محوطه دانشگاه آزاد اسلامیِ واحد تهران مرکز، به نام "میدان مقاومت" و یک مجتمع دانشگاهی به نام سرباز ولایت، شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.
 
حمص و ادلب و حلب و حماه، یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشتند. نیروهای دفاع محلیِ استان حماه هم ، به رسم وفاداری به فرمانده محبوب خود، به نام تیپهای القاسم نامگذاری شدند. 

_ جهاد علمی و عملی آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

آیت الله خاتمی عضو مجلس خبرگان، در این مراسم ، با تاکید بر جهاد علمی و عملی آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در راه اندازی موسسات آموزشی، پژوهشی و دوره‌های مختلف علمی برای طلاب و علاقه‌مندان علوم دینی و اسلامی گفت: تمام این تلاش‌ها ، جلوه‌هایی از تکلیف مداری و حضور انقلابی در عرصه علمی بود. 

_ موانع از سر صادرات سیب برداشته می شود

وزیر جهاد کشاورزی که امروز میهمان ارومیه بود 131 طرح عمرانی، تولید ، تحقیقاتی و کشاورزی را در استان آذربایجان غربی افتتاح کرد. بزرگترین واحد بسته بندی و سورتینگ سیب کشور با سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری، مهمترین طرح افتتاحی بود. 

_ آب شرب پایدار در روستاهای مرکزی و فارس

به ۱۳۷ روستا در استانهای مرکزی و فارس هم آب شرب پایدار رسید. با افتتاح طرح های امروز پویش الف ب ایران 160 هزار نفر از روستایی ها در این دو استان ، از آب سالم برخوردار شدند.

_ بهره برداری از طرح های آموزشی و پرورشی به نام سپهبد شهید سلیمانی  

بهره برداری از بیش از 70 طرحی آموزشی و پرورشی بنام سپهبد شهید سلیمانی در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان، بصورت متمرکز از مشهد، از برنامه‌های سفر وزیر آموزش و پرورش به خراسان رضوی بود. 

_ تحویل خودروهای ایران خوردو دیزل به ناوگان حمل و نقل عمومی  

در تهران هم در مراسمی بخشی از قراردادهای در دست اجرای ایران خوردو دیزل برای شهرهای تهران، مشهد، همدان، صدرا و کرمان اجرایی، و یکصد دستگاه تحویل شد. 

_ کشتی آلوده کننده دریا/ کره جنوبی باید خسارت دهد

ایران از کره جنوبی به علت الودگی زیست محیطی در خلیج فارس خسارت خواست. دبیر انجمن کشتیرانیِ ایران گفته توقیف شناورِ کره ای به علت آلودگیِ زیست محیطی و نقضِ پیاپیِ قوانینِ زیست محیطیِ دریا بوده و باید خسارتِ وارد شده به محیط زیستِ را ، بپردازد. کشتی کره جنوبی با بیش از هفت هزار تُن اِتانول، از مبدأ عربستان به سمت هند در حرکت بود که در آب های خلیج فارس، توقیف شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفته ، برای آزادیِ نفتکشِ توقیفی هیأتی به ایران سفر می کند. اقای ربیعی سخنگوی دولت هم برخی اتهامات کره جنوبی درباره ایران را رد کرده و گفت : اگر کسی گروگانگیر باشد، دولت کره جنوبی است که به بهانه واهی میلیاردها دلار از منابع ما را گروگان گرفته است. طبق اعلام کره ای ها، 9 میلیارد دلار از پول ایران در این کشور، مسدود است. 

_ پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی سامانه آموزشیار edu.iau.ac.ir

سازمان سنجش از اعلام نتایج نهایی پذیرش در دوره کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه‎ها و موسسات آموزش عالی خبر داد. نتایج ثبت نام پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام شد. نتایج نهایی رشته محل های آزمون سراسری با آزمون، تا پایان دی اعلام خواهد شد. 

_ قرنطینه در ایتالیا / سومین قرنطینه سراسری در انگلیس

اعلام سومین قرنطینه سراسری در انگلیس، هجوم مردم به فروشگاهها. با ادامه رکوردزنی شیوع نوع جدید کرونا ، نخست وزیر انگلیس باردیگر قرنطینه سراسری اعلام کرد. امروز در انگلیس نزدیک به 61 هزار نفر به کرونا مبتلا شدند و 830 تن فوت کردند .
 
مسولان آلمانی هم از احتمال تمدید مقررات قرنطنه خبر می دهند . آلمان در24 ساعت گذشته با حدود نهصد فوتی درصدر کشورهای اروپایی قرار گرفت. دولت ایتالیا هم امروز تصمیم گرفت در چارچوب محدودیت های جدید برای مبارزه با کرونا ، بازگشایی مدارس را به تعویق بیاندازد. 

_ واکسن های کرونای تولید امریکا ایمن نیستند

همزمان با افزایش شک و ترددیدها درباره موثر بودن واکسن های کرونای تولید امریکا ، یک داروساز در ویسکانسین به اتهام از بین بردن 500 واحد واکسن کرونا محاکمه شد .
 
این فرد در توجیه عمل خود در دادگاه گفت معتقد است که این واکسن ها ایمن نیستند و سبب ایجاد جهش در دی ان ای افراد می شوند. در اروپا هم اداره امور پزشکی این قاره پس از برگزاری نشستی درباره واکسن مودرنای تولید امریکا اعلام کرد به تصمیمی برای تایید آن، نرسیده است . 

_ فشارهای ترامپ بر معاون برای تایید نکردن نتیجه انتخابات

در آستانه جلسه فردای کنگره برای تایید نهایی آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری امریکا،​ فشارهای ترامپ بر مایک پنس، معاونش که رئیس تشریفاتی مجلس سنا هم هست، برای تایید نکردن نتیجه انتخابات، ادامه دارد.
 
12 نفر از نمایندگان جمهوری خواه هم گفته اند قصد دارند نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به چالش بکشند. رئیس جمهور آمریکا در سفری به ایالت جورجیا، در جمع هواردارانش گفت، اصلا امکان شکست ما در جورجیا وجود نداشت، و اگر کاری نکنیم، دیگر هرگز انتخابات عادلانه نخواهیم داشت.
 
ترامپ، با بیان اینکه هر طور حساب شود، پیروز انتخابات است گفت: انتخابات ما فاسد بود. ترامپ افزود: تا اخرین نفس ، برای برگرداندن نتیجه ، مبارزه می کند. جورجیا همان ایالتی است که اخیرا، گفتگوی تلفنی ترامپ با مقام این ایالت برای تغییر آرا به نفع او، به رسانه ها درز پیدا کرده است.

_ آشتی سعودی و قطر؛ نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس

عکس مشترک سران سعودی و قطر، با واسطه گری امریکا. در افتتاحیه چهل ویکمین نشست سالانهء شورای همکاری خلیج فارس، که با هدف پایان دادن به اختلاف سه ساله با قطر، در عربستان برگزار شد، شش کشورِ حاشیه جنوبی خلیج فارس، توافقنامه امضا کردند و عکس یادگاری گرفتند.
 
ولیعهد سعودی ، که بعد از مدتها رسانه ای شده بود، در این نشست، بخشی از صحبتهایش را به ایران اختصاص داد و گفت، برنامه هسته ای و موشکی ایران، تهدیدی برای منطقه و جهان است که باید جلویش را بگیرند. 

_ کشتار معدنچیان در پاکستان/ داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت

واکنش ها به قتل 11 معدنچیِ در ایالتِ بلوچستانِ پاکستان، بدست تروریستها ادامه دارد.
بعد از رئیس جمهور ، نخست وزیر، و دیگر گروههای سیاسی و مذهبی پاکستان ، وزارت خارجه ی افغانستان هم، با اشاره به اینکه هفت نفر از معدنچیان، افغانستانی بودند، این حمله را، محکوم کرد.
این افراد، کارگران شیعه بودند، که در راه معدن، اسیر شدند، و به شهادت رسیدند. داعش، مسئولیت حمله را برعهده گرفته. 

_ کاهش تولید اوپک پلاس در ماه آینده

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس در دومین روز از سیزدهمین نشست مجازی خود، ضمن ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکهای به روسیه و قزاقستان در ۲ ماه آینده، بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکهای در ماه آینده و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در ماه بعد از آن،​ به اجماع رسیدند. 

_ سیلاب در پایتخت بولیوی؛ سوکره / سیلاب ویرانگر، در مرکز آمریکای جنوبی

بگفته مسئولان بولیوی، جاری شدن سیلاب در خیابان های سُوکره، پایتختِ این کشور، جان دست کم 4 نفر را، گرفته است. 

_ نمایشگاه کتاب تهران/ خرید کتاب از سایت tehranbookfair.ir

به گفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، طبق برآورد، در این نمایشگاه، بیش از یک میلیون نسخه کتاب، به نمایش در خواهد آمد. آقای دهقان کار، افزود: نمایشگاه کتاب تهران، از اول بهمن، به صورت مَجازی برگزار می شود. بگفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، یکی از ویژگی های خاص نمایشگاه اینست که کتابها رایگان، برای خریداران ارسال می شود. خرید کتابها از طریق پایگاه tehranbookfair.ir خواهد بود . 

_ شکار ممنوع!/ حفاظت از حیات وحش در خراسان شمالی

خراسان شمالی، مجموعه ای از حیات وحش در کشور دارد، که زیستگاه گونه های مختلفی از درندگان، پرندگان، و خزندگان است. قوچ و میشِ اوریال ، از گونه هایی هستند که در این زیستگاه، وجود دارند. محیط بانان تلاش می کنند در این فصل، که زمان جفت یابیِ قوچ های اوریال است، از آنها در برابر شکارچیان، محافظت کنند. 
 
 
بیشتر بدانید : 
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha