عادتهای بد رانندگی
دانستنیهای دنیای خودرو تنها به تجهیزات و مشخصات فنی ماشینها خلاصه نمیشود بهتر است با عادتهای بد رانندگی که اغلب ما ناخودآگاه آنها را مرتکب میشویم خداحافظی کنیم
به گزارش گروه وب گردی
خبرگزاری صدا و سیما؛ اغلب ما تصور میکنیم که عملکرد صحیح ماشین و طول عمر آن تنها به مقولاتی مانند تعویض بهموقع روغنها، لنتها، تایرها، بازبینی موتور و … وابسته است؛ اما در حقیقت آنچه بیش از همه موجب سلامت خودرو و ایمنی شما میشود شیوه صحیح رانندگی است چراکه قطعات خودرو در عملکرد عادی کمتر دچار مشکل میشوند. حال بهتر است با چند مورد از عادتهای بد رانندگی آشنا شویم
۱- عدم توجه به هشدارهای خودرویکی از عادتهای بد رانندگی بی توجهی به هشدارهای خودرو است. صداهایی که از گوشه و کنار خودرو شنیده میشوند نشانههایی از بروز اشکال در عملکرد خودرو هستند. اغلب با شنیدن این صداها یا توجهی نمیکنند و یا با ضربه زدن به گوشه و کنار اتاقک تلاش دارند تا عامل صدا را از بین ببرند! این یکی از عادتهای بد رانندگی است. صداهای جیرجیر و تقتق را جدی بگیرید و تا شما را به دردسر نیانداخته علت آن را برطرف کنید.
۲- تعویض دندهعقب به جلو در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت استعجله داریم یا به آن اهمیت نمیدهیم، اما این موردی است بارها رانندگان آن را تکرار میکنند بهویژه هنگامیکه در یک فضای کوچک قصد پارک کردن دارند یا مسیری را اشتباه میروند. این کار به سیستم انتقال نیرو فشار زیادی وارد میکند چراکه قطعات بهطور ناگهانی باید در خلاف جهت حرکت پیشین خود حرکت کنند. حتی این آسیب با تکان شدیدی که هنگام تغییر جهت حرکت در خودرو ایجاد میشود نیز قابلمشاهده است. برای جلوگیری از آسیب به قطعات خودرو تنها کافی است یک یا دو ثانیه تحملکنید و هنگام تعویض دنده از توقف کامل خودرو مطمئن شوید.
۳- نگهداشتن ترمز در سراشیبی
نگهداشتن ترمز هنگام پایین آمدن از سراشیبی عادتی است که اغلب رانندگان تازهکار مرتکب میشوند. بهخصوص در جادههای خارج از شهر که رانندگی کمی با دلهره بیشتری همراه است. این کار موجب ایجاد فشار بر سیستم ترمز و افزایش حرارت میشود. ساییدگی دیسک و لنت ترمز یا چسبیدگی لنتها به دیسک و قفلکردن ترمزها از دیگر مشکلاتی هستند که عملاً حرکت با خودرو را غیرممکن میکنند. بهجای این شیوه نادرست بهتر است در هنگام پایین آمدن از سراشیبی با دندهسنگین حرکت کنید. در این حالت سرعت خودرو با ترمز موتوری کاهش پیدا میکند. البته شاید کمی دلهرهآور باشد، اما اگر یک بار این شیوه را امتحان کنید متوجه میشوید که ترمز موتوری چیزی کمتر است سیستم ترمز خودرو ندارد.
۴- بالا بردن دور موتور برای گرم کردن خودرو
در زمستانها هنگامیکه خودرو سرد است اغلب رانندگان اجازه میدهند تا خودرو چند دقیقهای را در حالت درجا کار کند؛ اما پس از چند لحظه با فشارهای کمی بر روی پدال گاز دور موتور را افزایش میدهند تا بهاصطلاح خودرو زودتر گرم شود. گرم کردن خودرو در بهبود روغنکاری مؤثر است، اما افزایش دور موتور هنگامی خودرو سرد است موجب تغییرات ناگهانی دما در موتور میشود و به دلیل روغنکاری ناقص جز فرسایش بیمورد قطعات درونی موتور حاصلی ندارد.
۵- راندن خودرو تا آخرین قطره سوخت
برخی رانندگان تا روشن شدن چراغ اتمام بنزین اقدام به سوختگیری نمیکنند. این کار موجب آسیب جدی به سیستم سوخترسانی میشود. نخست اینکه ناخالصیهایی که در ته باک خودرو جمع شدهاند وارد سیستم خودرو میشوند و عملکرد صحیح خودرو را مختل میکنند. دیگر آنکه در ماشینهای جدید پمپهای بنزین توسط بنزین موجود در باک خنک میشوند و اگر باک خالی بماند این پمپها نمیتوانند حرارت خود را بهدرستی دفع کنند؛ بنابراین همواره باک ماشین خود را با مقداری بنزین پر نگهدارید.