نقش چراغهای جلوی آمپر
نقش چراغهای بزرگ و مهم جلوی آمپر چیست؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، شاید بارها پیش آمده که چراغهای پشت آمپر خودرو بنا به دلیلی روشن شده است. هر بار که خودرو را روشن میکنید، چراغهای صفحه جلوی آمپر به شما چشمک میزنند، اما بعد از چند ثانیه از کار کردن موتور، نور آنها از بین میرود و تا دفعه بعد که خودرو را روشن میکنید، دیگر از آنها هیچ خبری نیست.
راننده باید به چراغهای زرد و قرمز جلوی آمپر خودرو حساس باشد و نسبت به آنها توجه لازم را بکند، زیرا این موضوع نشانه اخطار درباره مشکل یا نقص فنی در خودرو است.
راننده میبایست نسبت به سه چراغ هشدار آگاه باشد که شامل چراغ فشار روغن و چراغ اخطار حرارت موتور و چراغ دینام یا سیستم شارژ باطری است. اگر راننده عملکرد سریع و فوری نسبت به روشن شدن چراغ اخطار داشته باشد احتمال آسیب یا نقص فنی خودرو کاهش مییابد.
آزمایش چراغ هشدار
هنگامی که سوییچ باز میشود همه چراغهای هشدار باید روشن شوند. سه چراغ بزرگ معمولا تا زمانی که موتور روشن شود و درجا کار کند، روشن باقی میمانند. اگر چراغ هشدار در این موقع روشن نشد، اجازه دهید خودرو از سوی یک تعمیرکار زبده بررسی شود. زمانی که موتور شروع به فعالیت کرد، همه چراغهای هشدار باید در زمان چند ثانیه خاموش شوند.
فشار روغن
چراغ هشدار فشار روغن موتور معمولا با علامت ظرف روغن یا واژه oil نشان داده میشود. اگر چراغ روغن روشن بماند به این معنی است که اویل پمپ روغن تحت فشار را از دست داده که این موضوع ممکن است منجر به آسیب جدی به موتور شود که ظرف فقط چند ثانیه رخ میدهد.
از میان همه چراغهای هشدار چراغ فشار روغن بیشترین خطر را برای آسیب مکانیکی جدی فراهم میآورد. به علاوه راننده کمترین زمان را در اختیار دارد تا بهترین عملکرد را در هنگام روشن شدن این چراغ داشته باشد. اگر چراغ روغن همچنان روشن باقی مانده است، بلافاصله خودرو را به کنار جاده کشانده و موتور را خاموش کنید با امداد خودرو تماس بگیرید تا خودرو را بکسل کنند.
در این حالت پیشرانه در موقعیت خطرناکی قرار گرفته است. سعی نکنید به رانندگی ادامه دهید، زیرا با این کار دامنه آسیب را بیشتر میکنید و یک خسارت جزئی خودرو را به تعویض کامل موتور میکشاند.
روغن موتور چندین کار انجام میدهد. اولین کار روغن این است که قطعات فلزی داخل پیشرانه را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش میدهد تا به نرمی حرکت کنند.
دومین کار روغن این است که به پخش و توزیع متناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از این میشود تا قظعات در اثر حرارت زیاد ذوب شوند یا آسیب ببینند. آخرین کاری که روغن موتور انجام میدهد این است که و کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آنها را در روغن فیلتر موتور قرار میدهد.
کم کردن روغن ممکن است به دلیل به دلیل نشتی آن باشد. در این صورت بهتر است واشرها و درزبندیها بررسی شوند یا ممکن است هنگامی که برای بار آخر روغن را عوض کردید، فیلتر روغن یا پیچ کارتر خوب بسته نشده باشد. اگر روغن سوخته باشد، احتمالا قطعات داخلی موتور نیاز به تعویض دارند. یکی از آنها ممکن است رینگ پیستون یا اویل پمپی باشد که ضعیف یا خراب شده است.
دمای آب
چراغ هشدار دمای خنک کننده موتور معمولا با علامت دماسنج یا با نوشته TEMP مشخص میشود. اگر چراغ دمای آب روشن شود دمای پیشرانه از میزان حداکثر مجاز فراتر رفته است تا زمانی که این افزایش دما در آب باقی بماند، موتور با سرعت زیاد آسیب میبیند.
اگر افزایش دما ادامه یابد، احتمالا واشرسرسیلندر به دلیل دمای زیاد خواهد سوخت و موتور به اصطلاح آب و روغن قاطی میکند. چراغ هشدار دمای آب، عامل دوم چراغ هشدار فشار روغن در تعیین آسیب به موتور محسوب میشود.
چراغ دمای خنک کننده به راننده زمان بیشتری در انجام واکنش درست میدهد. اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شد، به سرعت موقعیت را ارزیابی کنید. اگر بخار یا آب از محفظه موتور بیرون میآید، نشانههای واضحی از داغ شدن بیش از حد یا نشتی در سیستم خنک کننده است. خودرو را سریعا به کنار جاده بکشانید.
اگر موتور با چراغ آب به فعالیت خود ادامه دهد، منجر به خسارت جدی و تعمیر اساسی میشود.
در صورت باز کردن در موتور مراقب باشید، چون آب در حال جوش سبب سوختگی شدید میشود. سعی نکنید درپوش رادیاتور یا منبع انبساط که بخار زیادی دارد، باز کنید و هنگامی که موتور داغ است، هرگز در رادیاتور را برندارید. سیستم خنک کننده تحت فشار است و آب داغ رادیاتور با فشار شدید از آن خارج میشود.
آب یا همان مایع خنک کننده باید به قدر کافی گرم باشد تا در میان قطعات موتور پمپ شده و جریان یابد. آب به تنهایی کافی نیست و در دمای زیر صفر به سرعت یخ میبندد. مایع خنک کننده با ترکیب ۵۰/۵۰ آب و ضد یخ است و تا دمای ۳۷ درجه زیر صفر نیز منجمد نخواهد شد.
دامنه قابل قبول برای کارکرد موتور بین ۹۰ تا ۱۰۵ درجه سانتی گراد است. در ۱۰۷ درجه بالای صفر این ترکیب به جوش میآید، اما اگر در رادیاتور را برندارید، هنوز میتواند تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد دما را تحمل کند. در غیر این صورت و اگر دما بیش از این بالا برود، به چرخه احتراق موتور آسیب میزند.
گرمای بیش از حد به پیستونها نیز خسارت وارد میکند و اگر موتور بیش از حد سرد باشد، اصلا روشن نمیشود.
چراغ دینام
چراغ هشدار سیستم شارژ که به چراغ دینام مشهور است، معمولا با نماد باتری یا نوشتههای ALT یا GEN مشخص میشود. اگر چراغ دینام روشن شود، به این معنی است که سیستم برق خودرو دیگر از سوی دینام تأمین نمیشود.
کار نکردن دینام به ندرت منجر به آسیب جدی به موتور میشود و بین این سه چراغ بزرگ هشدار تنها چراغی است که بیشترین زمان برای عملکرد صحیح و نجات باتری را به راننده میدهد. به طور کلی در روز راننده حداقل ۲۰ دقیقه فرصت دارد تا قبل از اینکه ولتاژ به نقطهای افت کند که سیستم احتراق دیگر کار نکند و موتور متوقف شود، رانندگی کند.
اگر چراغ دینام روشن شد، همه وسایل برقی غیر ضروری را خاموش کنید و تا نزدیکترین تعمیرگاه رانندگی کنید. سیستم شارژ طی این ۴۰ سال تغییر چندانی نداشته است و شامل دینام و رگولاتور که معمولا داخل دینام نصب میشود و سیم پیچ داخلی است.
هدف از سیستم شارژ، تأمین شارژ باتری است که هنگام کارکرد پیشرانه منبع اصلی انرژی الکتریکی است.