به گزارش
خبرگزاري صدا وسيما؛ هربار که خودرو را روشن میکنید چراغهای صفحه جلو آمپر به شما چشمک میزنند، اما بعد از چند ثانیه از کار کردن موتور نورشان از بین رفته و تا دفعه بعد که خودرو را روشن میکنید دیگر از آنها هیچ خبری نیست. راننده باید به چراغهای زرد و قرمز جلو آمپر خودرو حساس باشد و نسبت به آنها توجه لازم را بکند، زیرا این موضوع نشانه اخطار درباره مشکل و یا نقص فنی در خودرو است.
راننده میبایست نسبت به سه چراغ هشدار آگاه باشد که شامل
چراغ فشار روغن و
چراغ اخطار حرارت موتور و
چراغ دینام یا سیستم شارژ باطری است. اگر راننده عملکرد سریع و فوری نسبت به روشن شدن چراغ اخطار داشته باشداحتمال آسیب و یا نقص فنی خودرو کاهش مییابد. برای اینکه بتوانید نقش مهم این سه چراغ هشدار را درک کنید به توضیح مختصری از هرکدام میپردازیم.
آزمایش چراغ هشدارهنگامی که سوییچ باز میشود همه چراغهای هشدار باید روشن شوند. سه چراغ بزرگ معمولا تا زمانی که موتور روشن شود و درجا کار کند روشن باقی میمانند. اگر چراغ هشدار در این موقع روشن نشد اجازه دهید خودرو توسط یک تعمیر کار زبده بررسی شود. زمانی که موتور شروع به فعالیت کرد همه چراغهای هشدار باید در زمان چند ثانیه خاموش شوند.
چراغ هشدار فشار روغنچراغ هشدار فشار روغن موتور معمولا با علامت ظرف روغن یا واژه oil نشان داده میشود. اگر چراغ روغن روشن بماند به این معنی است که اویل پمپ روغن تحت فشار را از دست داده که این موضوع ممکن است منجر به آسیب جدی به موتور شود که ظرف فقط چند ثانیه رخ میدهد.
از میان همه چراغهای هشدار چراغ فشار روغن بیشترین خطر را برای آسیب مکانیکی جدی فراهم میآورد. بعلاوه راننده کمترین زمان را در اختیار دارد تا بهترین عملکرد را در هنگام روشن شدن این چراغ داشته باشد. اگر چراغ روغن همچنان روشن باقی مانده است بلافاصله خودرو را به کنار جاده کشانده و موتور را خاموش کنید با امداد خودرو تماس بگیرید تا خودرو را بکسل کنند در این حالت پیشرانه در موقعیت خطرناکی قرار گرفته است. سعی نکنید به رانندگی ادامه دهید، زیرا با این کار دامنه آسیب را بیشتر میکنید و یک خسارت جزئی خودرو را به تعویض کامل موتور میکشاند.
چراغ هشدار دمای آبچراغ هشدار دمای خنک کننده موتور معمولا با علامت دماسنج یا با نوشته TEMP مشخص میشود. اگر چراغ دمای آب روشن شود دمای پیشرانه از میزان حداکثر مجاز فراتر رفته است تا زمانی که این افزایش دما در آب باقی بماند موتور با سرعت زیاد آسیب میبیند. اگر افزایش دما ادامه یابد احتمالا واشرسرسیلندر به دلیل دمای زیاد خواهد سوخت و موتور به اصطلاح آب و روغن قاطی میکند. چراغ هشدار دمای آب عامل دوم چراغ هشدار فشار روغن در تعیین آسیب به موتور محسوب میشود.
چراغ دمای خنک کننده به راننده زمان بیشتری ذر انجام واکنش صحیح میدهد. اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شد به سرعت موقعیت را ارزیابی کنید اگر بخار یا آب از محفظه موتور بیرون میآید نشانههای واضحی از داغ شدن بیش از حد یا نشتی در سیستم خنک کننده است. خودرو را سریعا به کنار جاده بکشانید.
اگر موتور با چراغ آب به فعالیت خود ادامه دهد منجر به خسارت جدی و تعمیر اساسی میشود. در صورت باز کردن در موتور مراقب باشید، چون آب در حال جوش سبب سوختگی شدید میشود. سعی نکنید درپوش رادیاتور یا منبع انبساط را که بخار زیادی دارد باز کنید و هنگامی که موتور داغ است هرگز در رادیاتور را برندارید سیستم خنک کننده تحت فشار است و آب داغ رادیاتور با فشار شدید از آن خارج میشود.
چراغ هشدار دینامچراغ هشدار سیستم شارژ که به چراغ دینام مشهور است معمولا با نماد باتری یا نوشتههای ALT یا GEN مشخص میشود. اگر چراغ دینام روشن شود به این معنی است که سیستم برق خودرو دیگر توسط دینام تامین نمیشود. کار نکردن دینام به ندرت منجر به آسیب جدی به موتور میشود و بین این سه چراغ بزرگ هشدار تنها چراغی است که بیشترین زمان برای عملکرد صحیح و نجات باتری را به راننده میدهد. به طور کلی در روز راننده حداقل ۲۰ دقیقه فرصت دارد تا قبل از اینکه ولتاژ به نقطهای افت کند که سیستم احتراق دیگر کار نکند و موتور متوقف شود رانندگی کند. اگر چراغ دینام روشن شد همه وسایل برقی غیر ضروری را خاموش کنید و تا نزدیکترین تعمیرگاه رانندگی کنید. سیستم شارژ طی این ۴۰ سال تغییر چندانی نداشته است و شامل دینام و رگولاتور که معمولا داخل دینام نصب میشود و سیم پیچ داخلی است. هدف از سیستم شارژ تامین شارژ باتری است که هنگام کارکرد پیشرانه منبع اصلی انرژی الکتریکی است.