پخش زنده
امروز: -
عضو شورای شهر تهران: شهرداری تهران تخفیفها و یارانههای زیادی به شهروندان ارائه میکند، اما به دلیل توزیع غیرهدفمند، کمکها لزوما به دست اقشار نیازمند نمیرسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خانم بهاره آروین امروز در دویست و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح «هوشمندسازی ثبت مشارکتها و نحوه تشویق شهروندان» ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در شهرداری تهران یارانههای زیادی به شهروندان میدهیم. ما در اماکن ورزشی به شهروندان تخفیف میدهیم، در حمل و نقل عمومی حتی قیمت تمامشده بلیت را از مردم دریافت نمیکنیم، در دوچرخههای اشتراکی برای تشویق شهروندان یارانههایی میدهیم و .... اما متاسفانه این یارانهها را به صورت غیرهدفمند اعطا میکنیم. یعنی یارانهها لزوما به دست اقشار نیازمند نمیرسند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: طراح این طرح بودهام و تعداد زیادی از دوستان آن را امضا کردهاند. تعداد زیادی از کمیسیونهای شورا و واحدهای اجرایی شهرداری از جمله کمیسیون حقوقی شورا، کمیسیون عمران و حمل و نقل، معاونت مالی شهرداری، معاونت اجتماعی و فرهنگی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و مرکز مطالعات شهرداری تهران روی این طرح نظرهایی دادند و اینکه بررسی این طرح در کمیسیون به طول انجامید به جهت جمعبندی این نظرات و اصلاحات بود.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: اولین و مهمترین اصلاح انجامشده برمبنای نظر کمیسیون حقوقی و نظارت شورا درخصوص عنوان طرح بود. با توجه به اینکه عنوان طرح در ابتدا «هوشمندسازی یارانههای شهرداری تهران» بود، نظر کمیسیون حقوقی این بود که محتوای طرح هوشمندسازی ثبت مشارکتها و نحوه تشویق شهروندان است و ما هم با پذیرش این موضوع عنوان طرح را تغییر دادیم.
ضرورت ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه در شهرداری تهران
وی افزود: از آنجا که ما در شهرداری از بانک اطلاعات یکپارچه برخوردار نیستیم، ناگزیر تخفیفها را به همه اعطا میکنیم و همانگونه که ثروتمندان قصر خود را با لامپهای متعدد تزئین کردهاند و بیشترین یارانه برق را دریافت میکنند یا بیشترین یارانه بنزین را پورشهسواران دریافت میکنند، در شهرداری تهران هم یارانهها را طوری تقسیم کردهایم که به اقشار هدف نرسیده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما از سوی دیگر شهروندان مشارکتجویمان را هم تشویق نکردهایم، گفت: برخی شهروندان تنها به دلیل اهداف و روحیات متعهد و مشارکتجویانه خود سعی میکنند از طریق ۱۳۷ مشکلات را به شهرداری گزارش کنند یا مثلا در روز درختکاری نسبت به کاشت نهال اقدام میکنند. ما در این طرح تلاش داریم این شهروندان را تشویق کنیم.
وی با بیان اینکه ماده یک طرح تعریف میکند که خدمت و مشارکت چیست، عنوان کرد: ماده دوم نیز زیرساختهای اجرا را توضیح میدهد که خوشبختانه با توجه به تلاشهای شورای شهر در سه سال و اندی گذشته، درگاه واحد شهروندی در قالب سامانه "تهران من" ایجاد شده و به همین دلیل بخش زیادی از زیرساخت لازم فراهم است. اکنون تعداد استفادهکنندگان از سامانه تهران من به بیش از دو میلیون نفر رسیده است و با افزایش مشوقها ثبتنام شهروندان در این سامانه افزایش مییابد.
آروین تاکید کرد: ما باید بانک اطلاعاتی خود را به کمک بانکهای اطلاعاتی وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد تکمیل کنیم. اینکه دولت توانست در این دوره فراگیری کرونا به بعضی اقشار نیازمند سبد حمایتی برساند به خاطر بانک اطلاعاتی خوبی بود که در وزارت رفاه فراهم شد وگرنه یا باید به همه کمک میشد که دولت توانش را نداشت یا باید کمکهایش را از مردم دریغ میکرد.
عضو شورای شهر تهران یادآوری کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی چیز پیچیدهای نیست. در حال حاضر کارگروه تبادل اطلاعات تشکیل شده و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری هم در آن شرکت میکند. این بانکهای اطلاعاتی در این کارگروه میتوانند تجمیع شوند.
در نهایت این طرح با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.