پخش زنده
امروز: -
سازمان ثبت احوال کشور، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل از لحاظ اداری، مالی و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور است.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، سازمان ثبت احوال کشور، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل از لحاظ اداری، مالی، و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور است. این سازمان بصورت متمرکز اداره میشود و کلیه ادارات در سطح کشور تابع ستاد مرکزی بوده و آئین نامهها و دستور العملهای مصوب ابلاغی را اجرا میکند. به دلیل گستردگی وظایف قانونی، "سازمان ثبت احوال کشور" در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول بوده و پر مراجعهترین سازمان دولتی است.
تاریخچه ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است، در ایران قانون ثبت احوال در جلسه مورخ ۲۰ آذر ۱۲۹۷ هجری شمسی هیات وزیران به تصویب رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳ دی ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و طی ۱۰ سال در تمام استانها و شهرستانهای بزرگ دایر و فعال شد.
براساس قانون مصوب ۲۰ خرداد ۱۳۰۷ "اداره کل احصائیه و سجل احوال" تابع وزارت کشور تاسیس و بطور مستقل شروع به کار کرد. بعد از آن نیز در سال ۱۳۱۹ با تصویب قانون جدید و تهیه و تدوین آئین نامه مربوطه نام قبلی به "اداره کل آمار و ثبت احوال" تغییر یافت.
در تیر ۱۳۵۵ "سازمان ثبت احوال کشور" با شکل نوین و شرح وظائف معین به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات در پارهای از مواد آن در سال ۱۳۶۳ توسط مجلس شورای اسلامی به عمل آمده است.
برای اطلاع از آدرس و تلفن ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال استان تهران، اينجا را کليک کنيد