دانستنی های خودرو
نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو
بهترین روش برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگیها انجام میدهند، بررسی دفترچه نمایندگی و آگاهی از کیلومترهای ثبت شده در آن است.
میتوانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر خودرو را بررسی کنید و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده است. به عنوان مثال در پژو پرشیاهای ساخت پیش از سال ۹۱ میتوان با استفاده از دیاگ کیلومتر واقعی را تشخیص داد.
به گزارش گروه وب گردی
خبرگزاری صدا و سیما، کم کردن کیلومتر یکی از روشهای اصلی دلالان برای فروش خودرو به قیمتی گرانتر است. این موضوع که اکنون به شغلی برای بعضی از تعمیرکاران غیرمعتبر تبدیل شده است، یک ضایعه اجتماعی است و از نظر قانونی جرم به شمار میآید. زیرا باعث افزایش کلاه برداری در خرید و فروش خودروها میشود و متاسفانه قانون گذار برخورد قاطعی با این مشاغل کاذب نمیکند. هرچند که دستکاری شدن یا نشدن کیلومتر خودرو از ظواهر آن کاملاً قابل تشخیص میباشد.
البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود ۳۰ درصد خودروها و در بلژیک این عدد در حدود ۸.۶ درصد از خودروهای دست دوم است!
روشهایی که در کارشناسی کیلومتر خودرو به کار میرود به شرح زیر است:
بهترین روش برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگیها انجام میدهند، بررسی دفترچه نمایندگی و آگاهی از کیلومترهای ثبت شده در آن نسبت به تاریخ است.
در بعضی از خودروها کیلومتر اصلی خودرو در کامپیوتر مرکزی آن ثبت میشود. میتوانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر خودرو را بررسی کنید و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده است. به عنوان مثال در پژو پرشیاهای ساخت پیش از سال ۹۱ میتوان با استفاده از دیاگ کیلومتر واقعی را تشخیص داد.
ظواهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر میدهد. میتوانید با بررسی اینکه پدال گاز و غربیلک چقد سائیدگی دارند و یا اینکه رادیاتور خودرو و رودری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.
با وجود ارائه راهکارهای فوق پیشنهاد میشود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشندههای سطح شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو کاملاً منطقی و عقلانی به نظر میرسد.