به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خانم رضوان حکیم زاده در آیین رونمایی از بسته تحولی طرح خوانا که با حضور وزیر آموزشوپرورش و مدیران کل آموزشوپرورش استانها و از طریق تصویری (ویدیو کنفرانس) و بستر شبکه شاد برگزار شد، با اشاره به سخنان استاد شفیعی کدکنی اظهار کرد: در سخنان این استاد ادبیات بر حلقه وصل بودن زبان فارسی برای خرده فرهنگ موجود در زبان فارسی تأکید شده است بنابراین شعرای بزرگ ما تنها از یک قوم نبودند بلکه از تمام اقوام ایرانی بودند.
وی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش در این آئین، تصریح کرد: چنانکه وزیر آموزشوپرورش گفتند، آثار طرح خوانا بلندمدت خواهد بود بنابراین برای تحقق این موضوع همه باید تلاش کنیم.
خانم حکیم زاده ادامه داد: در کشور ما که مهد سرزمین بزرگان است، شایسته است دوباره شاهد ظهور شعرای بزرگی همچون سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی، عطار، خیام و ... باشیم. این مهم جز با استوار و محکم نهادن پایههای خشت اول این مهارت توسط معاونت آموزش ابتدایی میسر میشود و باید برساخت بنای مهارتهای زبانی به شکل دقیق، صحیح و پایدار همت بورزیم.
وی افزود: تلاش فرهنگیان برای ارائه آموزشها در این شرایط سخت حاکی از همت بالای آنها در عرصه تعلیم و تربیت است و آنها همواره تلاش دارند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند و سرمایهشان در این زمینه حمایت رهبر معظم انقلاب است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش، اظهار کرد: مهارتهای زبانی پایه که دربسته تحولی خوانا به آنها اشارهشده است، در درجه اول برای یک زیست سالم انسانی است که خداوند درآیات قرآن بر آن تأکید دارد.
وی بابیان اینکه بر اساس آیات الهی نخستین خطاب خداوند به پیامبر (ص) کلمه خواندن بوده است و در خصوص نوشتن نیز خداوند بر قلم و نوشتن سوگند یادکرده است، اظهار کرد: خداوند درآیات متعددی به شکل و نوع کلام، اشاره و بر استواری و شایستگی سخت تأکیددارند.
وی در خصوص مهارت گوش کردن، گفت: شاید یکی از مهمترین ویژگی کسانی که هدایت میشوند مهارت شنیدن است، خداوند بندگانی که سخنانش را میشنوند و تأمل و پیروی میکنند را بشارت میدهند و همچنین بین شنیدن و گوش کردن تفاوت قائل شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه در قرآن کریم همواره بر مهارتهای زیست سالم انسانی تأکید شده است، گفت: در این طرح رویکرد ما، تلفیقی است متأسفانه سالها از رویکرد سنتی و جزیرهای در آموزش دروس رنج میبریم. در این طرح به دنبال این هستیم که در بستر مهارتهای چهارگانه زبانی، کودکان را از پایه؛ پیشدبستان و دبستان؛ به ادب، مسئولیتپذیری و جرات ورزی مجهز کنیم.
خانم حکیم زاده اظهار کرد: اجرای طرح خوانا، مصونسازی دانش آموزان را در برابر آسیبها در پی دارد و این فرصت را به آنها میدهد تا در قبال خداوند، طبیعت و انسانها مسئولیتپذیر و موجب باشند.
وی در پایان گفت: تلاش داریم این مهارتها را بهصورت تلفیقی ارائه کنیم و ارزشیابیها از مهارتها نیز سنتی نخواهد بود بنابراین در پایان کاردانش آموزانی با اعتمادبهنفس بالا، مودب و با جرات خواهیم داشت که بهراحتی به ارائه نظر میپردازند.