خبر انتشار «تهران عاشق» به مناسبت شب یلدا را در اخبار علمی و فرهنگی پیگیری کنید .
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۴- ۰۹:۱۰
 

نام نویسی کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد

نام نویسیِ داوطلبانِ پذیرش در دوره کارشناسیِ ارشدِ بدونِ آزمونِ دانشگاه آزادِ اسلامی از سه شنبه، بیست و پنجمِ آذر، آغاز می شود. داوطلبان​ تا سی امِ آذر فرصت دارند برای نام نویسی در دوره کارشناسی ارشدِ دانشگاه آزاد به درگاه اینترنتیِ سازمان سنجشِ آموزشِ کشور مراجعه کنند.
 
پذیرشِ دانشجو در این دوره فقط برای نیمسالِ دومِ سالِ تحصیلی و رشته محل هایی است که ظرفیتِ آنها براساس دفترچه ی راهنمای سالِ ۹۹ تکمیل نشده و داوطلبِ مردود هم نداشته باشد. سخنگوی سازمانِ سنجشِ آموزش ، همچنین از تمدیدِ مهلتِ ثبت نامِ کنکورِ کارشناسیِ ارشد تا ۲۶ آذر خبر داد. 
 

پنج استاد دانشگاه رازی در جمع پژوهشگران پراستناد

پنج عضوِ هیئتِ علمیِ دانشگاهِ رازیِ کرمانشاه در جمع پژوهشگرانِ پراستنادِ یک درصدِ برترِ جهان قرار گرفتند.
به گفته مدیر امور پژوهشیِ دانشگاهِ رازی ، پایگاه استنادیِ علومِ جهانِ اسلام ، ISC ، هر سال، فهرست پژوهشگرانِ پراستنادِ یک درصدِ برترِ جهان را اعلام می‌کند که امسال ، اعضای هیئت علمیِ این دانشگاه آقایان مجتبی شمسی‌پور ، مسعود رحیمی ، سیاوش مدائنی ، شاپور حیدرخانی و سیروس زین‌الدینی موفق شدند در این فهرست قرار بگیرند.
آقای چقامیرزا افزود: این پایگاه بر اساس داده ها و اطلاعاتِ موجود در پایگاه‌های WOS و ESI و همچنین سه شاخصِ علم سنجی، اقدام به معرفیِ این پژوهشگران کرده است. 
 
همایش رسانه ی ملی و تبلیغاتِ بازرگانی با حضور جمعی از روسای ارشدِ رسانه ملی در سالن همایش‌های بین‌المللیِ صدا و سیما آغاز به کار کرد. پژوهشگران ، در این همایشِ دو روزه در حوزه‌های حقوقِ مخاطب ، دین و فرهنگ ، اقتصاد ، مدیریت و سیاست در حوزه ی تبلیغات ، به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.
 

سفر وزیر بهداشت به خراسان جنوبی

وزیر بهداشت که برای بهره برداری از ۶۴ طرح بهداشتی و درمانی به استان خراسان جنوبی سفر کرده ، در جلسه ی ستاد استانیِ مدیریتِ کرونای این استان ، از رونماییِ بهترین و ایمن ترین واکسن کرونای جهان در بهار سال ۱۴۰۰ خبر داد که به دست محققان و متخصصانِ ایرانی ساخته شده است.
 
دیگر نیاز به بررسی های تهاجمیِ آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس کرونا نیست
پژوهشگران آمریکایی، زیرساختِ جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند بیماران مبتلا به کرونا را به صورتِ غیرتهاجمی و تنها با بررسیِ بزاقِ دهان ، شناسایی کند. 
نتایج این آزمایش در ۱۵ دقیقه آماده می شود و تلفنِ همراه ، قادر به خواندن آن است.
پژوهشگران با ابداع یک تراشه و تلفیقِ آن با ابزار بازخوانیِ میکروسکوپِ فلوئورسانس ، مبتنی بر تلفنِ همراهِ هوشمند، تصاویر را ثبت و تحلیل کردند و وجودِ بیش از اندازه ی ویروس را تشخیص دادند.
این محققان ، می گویند با توسعه ی استفاده از این زیرساخت ، دیگر نیاز به بررسی های تهاجمیِ آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس کرونا نیست. 
 
 
هنر کارت ، به زودی در دستانِ هنرمندان قرار می گیرد. آنطور که مدیرعاملِ صندوقِ اعتباریِ هنر گفته: این کارتِ چند منظوره ، مجموعه ای از خدماتِ رفاهی را در اختیار خانواده ی بزرگِ هنرمندان قرار خواهد داد.
 
 

برگزیدگان بخش ویژه جایزه جلال آل احمد

برگزیدگانِ بخشِ ویژه ی سیزدهمین دوره ی جایزه ادبیِ «جلال آل احمد» معرفی شدند. ۱۲ برگزیده ی این بخش را که به ۴۰ سال ادبیاتِ داستانیِ دفاع مقدس، اختصاص دارد ، اهالی رسانه و خبرنگاران ، انتخاب کرده اند.
آقایان حبیب احمدزاده ، داوود امیریان ، گلعلی بابایی ، محمدرضا بایرامی ، حمید حسام ، احمد دهقان ، اکبر صحرایی ، داود غفارزادگان ، قاسمعلی فراست ، مجید قیصری ، رحیم مخدومی و علی موذنی چهره های برترِ ادبیاتِ داستانیِ دفاع مقدس در سیزدهمین دوره جایزه ی ادبیِ جلال هستند.
از میان برگزیدگان ، برای رعایتِ شیوه نامه های بهداشتی ، دو نفر به نمایندگی ، در آیینِ پایانی ، حضور خواهند داشت. 
 

انتشار «تهران عاشق» به مناسبت شب یلدا

آلبومِ موسیقیِ «تهرانِ عاشق» به خوانندگیِ سیدمحمدِ معتمدی به مناسبت شب یلدا به ایرانیان هدیه شد. علاقمندان می توانند این آلبوم را به رایگان بشنوند و دریافت کنند.
آهنگسازیِ آلبومِ تهران عاشق را آقای محمدرضا چراغعلی انجام داده و آقای سجاد عزیزی‌ِ آرام هم سراینده ی قطعاتِ آن است. این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است.
 

نمایشگاه بین‎المللی کتاب بغداد

در آستانه نخستین سالروزِ شهادت حاج قاسم سلیمانی ، نخستین بار از کتابِ دشمن شناسی نوشته مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین المللیِ کتابِ بغداد رونمایی شد. 
 

پویانمایی «باد دوچرخه‌سوار» در جشنواره ساردینیا

پویانماییِ «باد دوچرخه‌سوار» به جشنواره ی فیلمِ ساردینیای ایتالیا راه یافت. این پویانماییِ ۶ دقیقه ای به کارگردانیِ نازنین سبحانِ سربندی به دو بخش رسمیِ بهترین فیلمِ کوتاه و بهترین فیلمِ پویانماییِ پانزدهمین جشنواره ی بین المللیِ فیلمِ کوتاهِ ساردینیای ایتالیا راه پیدا کرد.
فیلم های کوتاهِ راه یافته به بخش رسمیِ این جشنواره در سه گروهِ داستانی ، پویانمایی و مستند با هم رقابت می کنند. پانزدهمین جشنواره فیلم های کوتاهِ ساردینیا، از بیستمِ آذر در ساردینیای ایتالیا به صورت مجازی در حال برگزاری است و تا 25 ام آذر ادامه دارد.
 

بارش شهابی جوزایی

بیننده ی فعال ترین و باشکوه ترین بارش های شهابیِ سال باشید.
این بارشِ شهابی که به بارشِ جوزایی معروف است به علت نبودنِ ماه در آسمان بخوبی دیده می شود.
تعداد شهاب های بارشِ جوزایی در زمانِ اوجِ بارش یعنی حدود ساعت چهارونیمِ صبحِ فردا و پس فردا ، بینِ ۱۲۰ تا ۱۵۰ شهاب در هر ساعت است ؛ اما از ساعت 23 امشب به بعد می توان بارش شهاب ها را در آسمان دید. 
 

شناسایی شبکه‌ای از ابر بزرگراه‌ها در منظومه شمسی

محققان دانشگاه کالیفرنیا شبکه ای از ابر بزرگراه ها در منظومه شمسی رصد کرده اند که به کمک آنها می توان سفرهای فضایی را با سرعتِ بیشتر و در مدت زمانِ کوتاه تر انجام داد.
 
علاوه بر این، از طریق این ابر بزرگراه ها می‌توان برای ارسالِ نسبتاً سریعِ فضاپیما به نقاطِ دور دستِ سامانه ی سیاره‌ای استفاده کرد.
در این مطالعه ، دانشمندان ، ساختار پویاییِ این مسیرها را مشاهده و گروهی از قوس های متصل را در داخلِ خمینه یا منیفولدهای فضایی که از کمربندِ سیارکی تا اورانوس و فراتر از آن گسترش می یابد ، ایجاد کردند.
 
این دانشمندان با جمع آوریِ داده های عددی در مورد میلیون ها مدار، در منظومه شمسی، ابر بزرگراهها را اندازه گیری و سپس نحوه قرار گرفتنِ این مدارها را در منیفولدهای فضایی محاسبه کردند. 
 

طراحی و ساخت کمباین بادام زمینی

مهندسان بسیجیِ پارس آبادِ اردبیل با طراحی و ساخت نخستین کمباینِ جمع آوریِ مکانیزه ی بادام زمینی ، ضمن سرعت دادن به برداشتِ محصول ، دغدغه کشاورزان را از هدر رفتنِ محصول هم برطرف کردند. 
 

اخبار تصویری ۲۳ آذر

 
کردستان/ فداکاری معلم بر فراز کوه‎های پوشیده از برف
خراسان‎رضوی / بارش رحمت الهی در سرخس
یزد / برداشت محصولات گلخانه‎ای در شهرستان خاتم
چهارمحال و بختیاری/ آتش‎سوزی در خط انتقال نفت مارون در بخش میانکوه
کره‎شمالی/ برف و سرما
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha