میراث فرهنگی اسدآباد با بهره گیری از روشهای گردشگری مجازی، بیش از ۳ هزار نفر را با آثار گردشگری اسدآباد آشنا کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز همدان، باتوجه به گسترش ویروس کرونا در کشور و تعطیلی صنعت سفید یعنی گردشگری، با خلاقیت و ابتکار میراث فرهنگی اسداباد، دوستداران گردشگری از این آثار دیدن کردند. موزه میراث فرهنگی اسداباد و اشیای متعلق به آن که به دوران پارتیها باز میگردد از آثاری بود که در گردشگری مجازی مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت. در اسداباد بیش از ۳۰ اثر تاریخی وجوددارد.
بیشتر بدانیم:
گردشگری مجازی چیست؟
تعاریف زیادی از گردشگری الکترونیکی ارائه شده است. این نوع گردشگری عبارتست از بکارگیری فنآوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینهای کمتر.
فضای مجازی گردشگری، روشی نوین با توانایی نمایش سه بعدی همزمان با اراده کاربر و ارتباط مستقیم با تاثیرگذاری زیاد است که با هزینه به مراتب کمتر وارد عمل شده است. فضای مجازی با کاربردهای بسیار همچون شبیه سازی مکانهای تفریحی، ساختمان ها، شهرک ها، فروشگاه ها، کارخانهها و …، آموزش با قابلیت اتصال به محیط واقعی و ثبت وقایع محیط به صورت همزمان در فضای مجازی و کاربردهای آدرس دهی و مکان یابی قبل از سفر و حتی کاربردهای تبلیغاتی و فرهنگ سازی اکنون ابزاری بسیار قدرتمند برای تبلیغ شده است. راه اندازی تورهای مجازی از بارزترین وجوه گردشگری مجازی است.
ارزش و اهمیتی که فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای توسعه زیرساختهای گردشگری در دنیا ایجاد کرده است بسیار جالب و قابل تأمل است. وقتی یک گردشگر بتواند اطلاعات گردشگری مربوط به بناهای تاریخی یک کشور را در پهنه جهانی وب ملاحظه کند و درباره آنها اطلاعات صوتی تصویری و متنی خوبی بدست آورد نسبت به آن مشتاق میشود.
ویژگیهای گردشگری مجازی ذات گردشگری مجازی محدودیتهای گردشگری محیطی را ندارد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ۱. عدم محدودیت زمانی ۲. عدم محدودیت مکانی ۳. عدم محدودیت فضا ۴. عدم مواجه با موارد غیرقابل پیش بینی، چون خرابی شرایط آب و هوا، مسدودی جادهها و … این چند عامل سبب میشوند که تعریف مرز در فضای مجازی وجود نداشته باشد، از همین رو ممالک به فکر انحصاری کردن و یا ابرقدرت شدن در فضای مجازی میافتند و قاعدتا بازی سرمایه داری صنعت توریسم مجازی را کسی در این بین برده است که متولی توریسم مجازی باشد.
هرچند گردشگری الکترونیک به اندازه مسافرتهای واقعی، لذت بخش و خاطره انگیز نیست، اما از آن جا که به همه مردم و بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و فرهنگی آنها این امکان را میدهد تا از مناطق دیدنی دنیا بازدید کنند، صنعتی قابل توجه، محسوب میشود.
با این حال، در کشور ما به دلایلی، چون نبود زیرساختهای اولیه و پرهزینه بودن ایجاد آن ها، رشد ناچیز فناوری اطلاعات و عدم استفاده همه افراد از اینترنت و کمبود سایتهای جامع گردشگری، این صنعت با اقبال عمومی همراه نشده است؛ اما مزایای بالقوه این فناوری، به ویژه در امر اشتغال زایی و کسب درآمد مستقل از نفت، همه افراد و به ویژه فعالان این بخش را بر آن خواهد داشت تا برای رونق این صنعت، همت گمارند.