با خبر‌هایی از دنیای علم و فناوری و فرهنگ همراه ما باشید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۱۸- ۱۴:۵۱

 

هشدار سازمان سنجش، درباره وعده‎های دروغین سهمیه کرونا، به کنکوری‌ها

سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به تازگی عده‌ای کلاهبردار، با سوءاستفاده از اشتیاقِ داوطلبان و شرایط کرونایی، اقدام به راه اندازی کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی جعلی، با عنوان روابط عمومی سازمان سنجش کرده اند، و با وعده اختصاص سهمیه کرونا، از داوطلبان سودجویی می‌کنند.

سازمان سنجش، ضمن اعلام کلاهبردار و سودجو بودن اینگونه کانال‌ها اعلام کرد، ضوابط و قوانین سنجش و پذیرش سال آینده، مطابقِ دفترچه‌های رسمی منتشر شده در پایگاه سنجش، و مشابه پارسال است.

تولید ۲۰ درصد نیاز تبلت و گوشی همراه کشور، در داخل 


به گفته معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، نیاز فعلی کشور به  تبلت و گوشی همراه، حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون دستگاه است، که با ایجاد خطوط تولید، بخش مهمی از آن می‌تواند، از طریق واحد‌های صنعتی داخلی تامین شود.

آقای هاشمی با اشاره به راه اندازی واحد تولید تبلت در مراغه، این واحد را یکی از تامین کننده تبلت نارتب ۲، به عنوان تولید اصلی این واحد دانست، که در حالِ یافتن جایگاه خود در بازار داخلی است.

او افزود: این تبلت داخلی، علاوه بر ویژگی‌های متناسب با نیاز‌های بومی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان، از فناوری‌های روز هم برخوردار است.

افزایشِ کیفیت مقالاتِ علمیِ محققانِ ایرانی


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از افزایشِ کیفیت مقالاتِ علمیِ محققانِ ایرانی، در سالِ ۲۰۲۰ میلادی خبر داد. به گفته ‎ی آقای غلامحسینِ رحیمی کیفیتِ مقالات، از کمیتِ آن‌ها پیشی گرفته است.

 بومی سازی مبدل‌های حرارتی رکوپراتور


مبدل‌های حرارتی رکوپراتور، نخستین بار به دست صنعتگران دانش بنیانِ ایرانی، بومی سازی شد. این مبدل‎ها، علاوه بر بهینه سازی و بازیابی انرژی در برخی صنایع داخلی، آلودگی زیست محیطی را به حداقل می‌رساند. قیمت تمام شده این محصولِ وطنی، تا یک هشتم نمونه‌های خارجی است.

حمایت کمیته امداد امام از ۸۴ هزار دانشجو در سراسر کشور

 
معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام با اشاره به حمایت این نهاد از ۸۴ هزار دانشجو در سراسر کشور اعلام کرد، هزار و ۳۶۰ دانشجوی نخبه و با استعداد برتر از خدمات این کمیته برخوردار هستند.

حجت الاسلام جعفری با تشریح خدمات این نهاد، افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ هزار دانشجو در کل کشور از خدمات فرهنگی و تحصیلی کمیته امداد بهره‎مند هستند.


حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی جیتکس

 
۲۰ شرکت دانش بنیان ایرانی، در نمایشگاه بین‌المللی جیتکس، محصولات فناورانه خود را به نمایش گذاشته اند.

در بخش فیوچراستارز، چهلمین دوره این نمایشگاه که تا ۲۰ آذر در امارات برپاست، دانش بنیان‌های ایرانی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانمندی‌های خود را معرفی کردند.

هوشمندسازی در‌ها، درمان تنبلی چشم مبتنی بر واقعیت مَجازی، آب شیرین کن‌های حرارتی و غشایی، طراحی و تولید زیردریایی بدون سرنشین، ربات‌های تعاملی، و ساخت فروشگاه هوشمند بخشی از این محصولات فناورانه است.
 

ابداع نوع جدیدی از رایانه کوانتومی

 
چین مدعی شده، جمعی از محققان این کشور نوع جدیدی از رایانه کوانتومی ابداع کرده اند که با آن، به برتری کوانتومی دست یافته اند.  

این رایانه با استفاده از نور برای حرکت و ذخیره بیت‌های کوانتوم، می‌تواند این برتری را به نمایش بگذارد. این پژوهشگران می‌گویند، که رایانه مذکور در مدت سه دقیقه و ۲۰ ثانیه، راه حل یک مسئله چالش برانگیز را پیدا کرده؛ در حالیکه یک ابررایانه سُنتی برای اجرای چنین کاری، به ۲ و نیم میلیارد سال زمان نیاز دارد، که بیش از نیمی از سن کنونی زمین است.
 
 

دانشمندان کردستانی در فهرست دانشمندان برتر دنیا

نام هفت دانشمند کردستانی در فهرست دانشمندان برتر دنیا جای گرفت.
بر اساس داده‎های پایگاه اسکوپوس، محمدرضا ستاره در رشته فیزیک، حسن بیورانی در رشته مهندسی برق، رحمت صادقی و عبدالله سلیمی در رشته شیمی، هیمن شهابی در رشته GIS سنجش از دور، پرهام مرادی در رشته مهندسی کامپیوتر و قباد شفیعی در رشته مهندسی برق، در جمع دانشمندان ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفتند.

این فهرست را محققان دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی استنادات داده‌های پایگاه اسکوپوس و تعداد ارجاع به مقالات در طول عمر علمی پژوهشگران اعلام می‌کنند.
 

سومین همایش بین المللی ارتوپدی، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 
سومین دوره همایش بین المللی ارتوپدی، بصورت مَجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آغاز بکار کرد.

بیش از ۱۰۰ سخنران، کمیته علمی این وبینار را تشکیل داده اند، و ۱۲ سخنران خارجی از کشور‌های فرانسه، ایتالیا، نیوزیلند، آمریکا، استرالیا، هند، کره جنوبی و کلمبیا نیز، آخرین یافته‌های این علم را ارائه می‌کنند.

            فیلم‌های راه یافته به نمایش‌های ویژهِ جشنواره بین‎المللی سینما حقیقت

 
روابط عمومی جشنواره بین‎المللی سینما حقیقت، نام فیلم‌های راه یافته به بخش نمایش‌های ویژهِ این دوره را اعلام کرد.  

هشت فیلم مستندِ اتود‌های قرنطینگی، کودتای ۵۳، برف می‏‎نامد، فراموشخانه، روزگار بلور، سینهِ‎ما رکس، قهرمان و دیوانگی، بصورتِ غیرِ رقابتی در این بخش، به نمایش گذاشته می‎شوند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‎المللیِ «سینما حقیقت» را از ۲۵ آذر، تا دوم دی، بصورت مجازی برگزار خواهد کرد.



نامزد‌های دریافت جایزه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند اعلام شدند

نامزد‌های دریافت جایزه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، به انتخاب هیئت داوران و مردم، در بخش‌های مختلف این رویدادِ هنری اعلام شدند.  

۱۸ فیلم در بخش‌های مستندِ بلند، نیمه بلند و کوتاه، به مرحله نهایی راه یافته‎اند. آیین پایانی، سه شنبه ۱۸ آذر برگزار می‎شود.


عبای بوشهر را به عنوان صنایع دستی برتر جهان

شورای جهانی صنایع دستی، عبای بوشهر را به عنوان صنایع دستی برتر جهان انتخاب کرد.

عبای بوشهر که در روستای ملیِ عبا بافی بُحِیری تولید می‎شود، موفق شد، در رقابت با محصولات ۱۲ کشور از سراسر جهان، این عنوانِ را به خود اختصاص دهد.

شورای جهانی صنایع دستی، این عبا را، که از پشم شتر تولید می‌شود، و همه مراحل تولید آن، از تهیه موادِ اولیه و بافت پارچه، به دست ۳۸ بانوی فعال، در ۱۸ کارگاه انجام می‌شود، شایسته کسب این عنوان دانست.
 

باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر آسیب ندیده است

در حادثه آتش سوزی باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر، به محوطه تاریخی و طبیعی این مجموعه، خسارتی وارد نشد.  

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران، این آتش سوزی فقط به ساختمان اداری این مجموعهِ جهانی، خسارت فراوانی وارد کرده است

مجموعه ۵۰۰ هکتاری عباس‌آباد، از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است، که در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو، ثبت شد.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha