پخش زنده
امروز: -
در هفته چهارم از اجرای طرح ۳۰۷۰، هشتمین خدمت پرمراجعه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی با حضور مدیرعامل این سازمان، معاونان و مدیران رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست ضمن رونمایی از هشتمین خدمت، مصطفی سالاری گفت: طرح ۳۰۷۰ با هدف کاهش مراجعات حضوری و همچنین کاهش هزینه و وقت مردم از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و بر اساس برنامهریزی صورت گرفته قرار است تا پایان بهمن ماه سال جاری از ۳۰ خدمت غیرحضوری رونمایی شود.
مصطفی سالاری با بیان اینکه هشتمین خدمت که امروز رونمایی شد، انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری (بیمه اختیاری) است، افزود: از امروز عزیزانی که قصد دارند برای خود بیمه اختیاری رد کنند، میتوانند بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه eservices.tamin.ir از این خدمت بصورت غیرحضوری بهرهمند شوند.
وی افزود: طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچههای کاغذی یکی از مهمترین اولویتهای ما محسوب میشود و به صورت هفتگی روند پیشرفت این برنامه را بررسی میکنیم.
سالاری با تاکید بر این که «حذف نسخههای الکترونیک گامی جدی برای سازمان است» گفت: از منظر تامین اجتماعی، کارهای سخت افزاری و نرم افزاری برای تمام کادرهای درمان مهیا شده است.
رئیس سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در بهمن ماه که سی هفتاد خدمت هایش تمام شود کار ما تمام نمیشود، زیرا استفاده از خدمات باید آسان شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری باعث کاهش مراجعات جمعیت قابل توجهی خواهد شد، گفت: طرح با نظم خوبی شروع شده و قرار است هر دوشنبه یک تا چهار خدمت آماده شود. کار را با همین روند ادامه خواهیم داد، البته در پشت صحنه تلاشهای گسترده و شبانه روزی در حال انجام است.
سالاری ادامه داد: باید به طور ویژه از بانک رفاه، شرکت خدمات ماشینی تامین، معاونت بیمهای قدردانی کرد که این خدمات با همکاری چندجانبه الکترونیکی میشوند.
وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری اعلام کردیم با توجه به تصمیم ستادملی کرونا برای تعطیلیها و محدودیت ها، شعب در شهرهای قرمز تعطیل هستند گفت: امکان داشت بیمه شدگانی برگه دفترچه شان تمام شده باشد و به خدمت درمانی نیاز داشته باشند. ما استعلام برخط اعتبار را از اول خرداد کلید زدیم و عدم نیاز به تمدید اعتبار دفترچه را اجرایی کرده بودیم، ولی از دفترچهها همچنان استفاده میشد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد:، اما در این مرحله اعلام کردیم به علت تعطیلیها، اگر کسی برگههای دفترچهاش تمام شده میتواند باز هم خدمت دریافت کند. سازمان همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری را در مطب ها، درمانگاه، آزمایشگاه ها، تصویربرداریها و ... فراهم کرده است.
سالاری در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای خرداد ۵۰ میلیون کاهش مراجعه داشتیم که بخش عمدهای مربوط به عدم نیاز به تمدید دفترچه بیمه است اظهار کرد: در مجموع با هشت خدمت غیرحضوری شده در قالب طرح ۳۰۷۰، حدود ۱۲میلیون مورد مراجعه به شعب و کارگزاریها در سراسر کشور کاهش مییابد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات برنامه عمل «ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم» گفت: بحث ایجاد نظام متمرکز، دستور رهبری در جلسه شورای هماهنگی سران قوا بود. وزیر رفاه بلافاصله مکاتبهای با رهبری و رئیس جمهور داشت و اعلام کرد که طراحی برنامه را شروع کرده ایم و در کوتاهترین مدت ارائه خواهد شد.
سالاری افزود: ما هم به دنبال این تصمیم و دستور وزیر، جلساتی با همکاران و صاحبنظران ترتیب دادیم. در سنوات گذشته روی این موضوع کارهای علمی و پژوهشی انجام شده بود و نیاز بود با عنوان و هدف گذاری جدید تکمیل و منطبق شود. جلسات همچنان ادامه دارد. طرح اولیهای استخراح کرده ایم، ولی تصمیم گیرنده ما نیستیم و پیشنهاد دهنده ایم.
وی با اشاره به اینکه یکی از نکات مورد توجه در این نظام متمرکز در حوزه صندوقهای بازنشستگی، تجمیع و جلوگیری از پراکندگی صندو قهای متعدد و توسعه پوشش است؛ البته تجمیع الزاما به معنای ادغام نیست و میتواند به معنای مدیریت کلان و متمرکز باشد. هرچند ممکن است در این مسیر ادغامی هم با تاکید بر استقلال بیمهها رخ دهد، اما در مجموع سیاست گذاری واحد مدنظر است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: محور دوم حوزه درمان است که اکنون پراکندگی در آن به چشم میخورد. ۴۵ میلیون بیمه شده درمان داریم، شمار کمتری از مردم هم تحت پوشش بیمه سلامت و چند صندوق دیگر هستند که برای آنها پیشنهادات جداگانهای تعریف شده است.
سالاری افزود: محور سوم هم بیمه بیکاری است. سازمان در این باره متولی است و مسئولیت دارد. منتها دوگروه باقی میمانند که باید برای آنها چاره اندیشی شود؛ نخست شاغلین حرف و مشاغل آزاد هستند که اگر بیکار شوند چه طور بیمه برای آنها باید پیش بینی شود. گروه دوم هم افرادی که شاغل نیستند و دولت باید از آنها حمایت کند که احتمالا کمک به آنها از جنس حمایتی است و دیگر بیمهای نیست. ما در تصیم سازیها مشارکت داریم و کار را فعالانه جلو میبریم.
وی در واکنش به خبری مبنی بر خروج ۷۹ قلم دارو از شمول بیمه بازنشستگان گفت: چنین چیزی نشنیده ایم و به دنبال اضافه کردن تعهدات هستیم. کاهش تعهدات ریالی نداریم. حتی در بحث کرونا داروهایی که مفید بوده اند را به فهرست داروهای تحت پوشش اضافه کرده ایم. روال ما برخلاف این است و چنین چیزی نه اتفاق افتاده و نه اتفاق میافتد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در پاسخ به آخرین وضعیت طرح ارائه شده به دولت درباره بیمه بیکاری گفت: به دنبال فرمایش رهبری در جلسه ستادملی کرونا سازمان بلافاصله طرحی را آماده کرد و وزیر رفاه طرح را به رئیس جمهور ارسال کرده است. بررسیهایی در ارکان دولت صورت گرفته و امروز بعدازظهر جلسه کارگروه اقتصادی ستاد در همین باره برگزار میشود. این موضوع تنها بحث تامین اجتماعی نیست و برنامهای کلان و فرابخشی است.
سالاری همچنین با اشاره به بیمههای حمایتی برای برخی اقشار و صنوف که بخشی از حق بیمه را خود بیمه شده و بخشی را دولت به عنوان کارفرما بر حسب قوانین مصوب سنوات گذشته میپردازد گفت: از جمله این گروه ها، کارگاههای تا پنج نفر شاغل و رسانهها هستند. ما باید آمار کسانی که از حمایت دولت استفاده کنند را با دولت توافق کنیم و آنها باید سقف و تعداد را به ما اعلام کنند. طبق مقررات کسانی که آدرسشان تغییر میکرد و یا شرایط جدیدی پیدا میکردند، چون به بارگذاری جدید اطلاعات نیاز بود، بیمه حمایتی شان متوقف میشد و به همین علت جامعه کارگری تا پنج نفر کارگاه و اصحاب رسانه ممکن بود با مشقت مواجه شوند که محدودیت را برداشته ایم.
وی ادامه داد: اکنون در کارگاههای تا پنج نفر شاغل و رسانهها با جابجایی کارگاه و نشانی، بیمه قطع نمیشود. امید است درباره این کمک در روزهای آینده توافق میشود و افراد جدیدی را که میتوانند تحت پوشش قرار بگیرند، بدون محدودیت اضافه کنیم.
۱- هر فردی که در تاریخ انعقاد قرارداد دارای سن ۵۰ سال تمام و یا کمتر بوده و حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامینن اجتماعی داشته باشد.
۲- متقاضیان مرد میبایست کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی داشته باشند.
۳- هر فرد باای ۵۰ سال که معادل مازاد سن ۵۰ سال، دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی باشد.
مشمولان این خدمت میتوانند برای اطلاع از چگونگی بهرهمندی به سایت eservices.tamin.ir مراجعه کنند و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۴۲۰ مرکز ارتباطات و نظارت مردمی تماس بگیرند.