پخش زنده
امروز: -
بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته علاوه بر ایجاد رشته گرایشهای جدید رشتههای مشترک نیز اصلاح و بر اساس برنامههای آموزشی (کریکلوم) مشترک ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر حسین قنبری با بیان این مطلب از انعقاد تفاهم نامه مشترک اصلاح رشتههای دو وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبر داد و در خصوص جزئیات مورد توافق گفت: این تفاهم نامه همکاری یک تفاهم نامه کلی و آموزشی است، بر اساس این تفاهم نامه دانشگاههای دو وزارتخانه به یکدیگر نزدیک میشوند و جلسات مشترک هیأت رئیسه بین این دانشگاهها تشکیل خواهد شد. در واقع هدف تفاهم نامه این است که تعامل و همکاری نزدیکی بین دانشگاههای علوم پزشکی و آموزش عالی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: تفاهم نامه فوق در سه سطح رشتههای تحصیلی، پژوهش و دانش پایه انعقاد شده است و با اجرای این تفاهم نامه باب همکاری بین دانشگاههای دو حوزه باز خواهد شد؛ بنابراین در واقع بین دانشگاههای وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعامل نزدیکی در ابعاد پژوهش و فناوری، آموزش و توسعه دانشهای بنیادی اتفاق خواهد افتاد.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین تأکید کرد: تأسیس رشتههای مشترک بین دانشگاههای دو وزارتخانه توسعه همکاری دانشگاههای دو حوزه در ارائه یک رشته تحصیلی به صورت مشترک، ایجاد رشتههای جدید در قالب گرایش از جمله موارد تفاهم نامه فوق است. در واقع روند کلی این است که با وجود رشتههای موجود ما به سمت ایجاد گرایشهای جدید حرکت کنیم و تعدد رشتهها کمتر شود. ضمن اینکه از فرصتهای مطالعاتی داخلی بین دانشگاههای وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قالب این تفاهم نامه استفاده میشود. بر این اساس از استادان دانشگاههای وزارت علوم به دانشگاههای علوم پزشکی به منظور گذراندن دورههای فرصت مطالعاتی حضور پیدا میکند و این اتفاق نیز برعکس نیز اتفاق خواهد افتاد.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: اکنون تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاههای دو حوزه علوم و بهداشت ابلاغ شده است و در حال اجرایی شدن است که استفاده از توانمندی استادان دو حوزه به عنوان استاد وابسته از دیگر موارد این تفاهم نامه است که بر این اساس عضو هیأت علمی از دانشگاههای وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گروههای آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حضور پیدا خواهند کرد که این اتفاق نیز به صورت برعکس نیز اتفاق خواهد افتاد. حتی در هیأت امنا و هیأت ممیزههای بردهای تخصصی نیز از ظرفیتهای استادان دو وزارتخانه استفاده خواهد شد. ضمن اینکه از امکانات معاونت علمی به صورت مشترک در تفاهم نامه استفاده میشود.
وی ادامه داد: کلیت تفاهم نامه فوق شامل همه فعالیتها و کارکردهای دانشگاهها میباشد که معاونان آموزشی دو وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأکید داشتند از این ظرفیت استفاده کنند.
آقای دکتر قنبری با تأکید بر اینکه هیچ رشتهای از هیچ وزارتخانهای حذف نخواهد شد، گفت: امکان حذف یا واگذاری رشتههای مشترک در دو وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وجود ندارد، اگرچه ممکن است در اجرا یا ارائه این رشتهها همکاریهای نزدیکی بین دو وزارتخانه صورت بگیرد. به طور مثال برنامههای آموزشی (کریکلوم) رشتهای نظیر زبان شناسی به صورت مشترک تدوین شود و این همکاری با در نظر گرفتن اصل همگرایی علوم و استفاده از ظرفیتهای مختلف صورت خواهد گفت؛ بنابراین رشتهای حذف یا واگذار نخواهد شد بلکه ممکن است برنامههای آموزشی برخی رشتههای مشترک اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: سعی شده است در راه اندازی رشتهها و گرایشهای جدید تعاملهای نزدیکی صورت بگیرد و از ظرفیتهای طرفین برای آموزش رشتهها همکاری صورت میگیرد. ما در وزارت بهداشت برنامه همگرایی علوم و مرجعیت علمی را به شکل جدی دنبال میکنیم و اعتقاد داریم دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت برای تحقق اهداف مرجعیت علمی باید در کنار هم قرار بگیرند و این همکاری نه فقط در سطح وزارتخانهها بلکه در باید در بین دانشگاهها و گروههای آموزشی دو طرف اتفاق بیفتد و ما در حال ترویج این همگرایی هستیم.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: ممکن است بر حسب این تفاهم نامه ما یک رشته گرایشی را در یکی از دانشگاههای علوم یا بهداشت و یا حتی در هر دو دانشگاه این حوزه راه اندازی کنیم. به طور مثال اکنون بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تلاش میکنیم رشته زیست مواد را راه اندازی کنیم و این رشته در هر دو دانشگاه راه اندازی شود و ما حتی مؤسسه مشترک بین دو دانشگاه در حوزه زیست مواد راه اندازی کردیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت دو دانشگاه این رشته را ارائه دهیم و دانشجویان از دو کانال در این رشته معرفی میشوند و این افراد در آن مرکز مشترک آموزش و پژوهش خود را میبینند و با برنامه آموزشی مشترک دانش آموخته میشوند؛ بنابراین ما این مدل را میتوانیم برای راه اندازی رشتههای دیگر نیز پیش بینی کنیم.