وب گردی
راهبرد جذب مشتری در کسب وکار
در این مطلب راهکارهای جذب مشتری را در کسبوکارهاي نوپا شرح میدهیم.
به گزارش
خبرگزاري صدا وسيما، وقتی برای نخستین بار مبادرت به جذب مشتری میکنید، احتمالا کار خود را با امتحان کردن تصادفی یکسری از تدابیر شروع میکنید. در شبکههای اجتماعی تبلیغات میکنید، مطالبی را در قالب وبلاگ منتشر میکنید یا آخرین ترفند پیشرفتی را که در مورد آن شنیدهاید، امتحان میکنید. بعد از امتحان کردن بعضی از این ایدهها احتمالا به این نتیجه میرسید که تاثیر چندانی را مشاهده نکردهاید. اینگونه نیست که بتوانید بهطور تصادفی تدابیر مختلفی را امتحان کرده و در نهایت انتظار موفقیت داشته باشید.
بهره گيري از یک راهبرد مشخص
یک برنامه جذب مشتری موفق با یکسری کار مقدماتی ضروری آغاز میشود. از جمله آنها میتوان به مشخص کردن مشتریان ایدهال، اهداف، مسیر رسیدن به آن و معیارها برای رسیدن به هدف اشاره کرد. بعد از این فرآیند رشد اختصاصی خود را ایجاد خواهید کرد که کاملا متناسب با برنامهتان است.
راهکار هاي جذب مشتری
۱. مشخص کردن مشتریان ایدهال
همه چیز با شناسایی مشخصات مشتریان ایدهال آغاز میشود. از اینکه آنها چه کسانی هستند و چگونه میتوان به آنها رسید تا اینکه چگونه باید با آنها صحبت کرد و چیزی به آنها فروخت.
جذب صحيح مشتری، اصلی است که باقی کار را بسیار سادهتر میکند. بنابراین، سعی کنید این اصل درست انجام گیرد. «لینکلن مورفی» یک چهارچوب جامع از چگونگی ساخت پروفایل مشتری ایدهال شما را گردآوری کرده است.
۲. مشخص کردن اهداف شما
اهداف به استراتژیها، تدابیر و کارهای روزانهتان شکل و فرم میدهد. در کتاب Full-Scale آمده است: «تعیین کردن اهداف، نقاط قوت و اولویتها سه وظیفه مهم است که مردم را کارآمدتر میکند. این کارآمدی باعث میشود تا شما بهتر از وقت خود استفاده کنید. وقت نیز با رشد رابطه مستقیمی دارد و این رشد است که ما را بهجایی که میخواهیم، میرساند.»
اهداف ممکن است پول، تعداد کاربر یا اهداف مبتنی بر فعالیت باشد. اهداف شما هر چه باشد، مهم است که هر بار تنها روی یک یا دو هدف تمرکز کنید.
۳. معیارهای خود را بشناسید
پی بردن به معیارهای کلیدی کسبوکار اساس رسیدن به یک برنامه موفق است. بدون دانستن معیارهای کلیدی، اگر چه ممکن است بدانید که مثلا نیاز دارید ترافیک سایت خود را افزایش دهید، اما مطمئن نیستید که به چه میزان از این افزایش ترافیک نیاز دارید. وقتی معیارهای خود را بشناسید، دقیقا میدانید که به چه رقمی باید دست پیدا کنید. این شما را راهنمایی میکند تا بفهمید باید روی کدام استراتژیها تمرکز کنید تا بهترین شانس را برای رسیدن به آنها داشته باشید.
۴. تقریبا همه چیز را از همان روز اول پیگیری و ارزيابي کنید
بهترین برنامهریزیها برای جذب مشتری، ارزیابی استراتژیهای سازمانیافته از همان ابتدای کار است. اغلب استارتآپها این فرآیند را بهاندازه کافی زود شروع نمیکنند و بعدها تاوان آن را پرداخت میکنند.
فرقی نمیکند که از یک ابزار تحلیلی پولی، Google Analytics یا یک صفحه گسترده کانال جذب ساده استفاده کنید، آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد این است که شما هر چه زودتر تاریخچه فعالیت و اطلاعات خود را ایجاد کنید.