به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، سید جواد حسینی در بخشی از این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی استان ها و با موضوع ارائه گزارش مدارس متوسطه حرفه ای برگزار شد با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر اجرای دوره متوسطه حرفه ای از سال 1386 اظهار داشت: مهمترین هدف ایجاد این دوره افزایش مهارت های زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی و ارتقای انگیزه کار و فعالیت و کسب مهارت های شغلی دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
وی افزود: دانش آموزان کم توان ذهنی ، دانش آموزان چند معلولیتی و سایر دانشآموزان استثنایی با هوشبهر عادی که توانایی بهره مندی از محتوای آموزش عادی را ندارند، می توانند در دوره دوم متوسطه حرفه ای مشغول به تحصیل شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 7 هزار و 56 دانش آموز در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم مدارس دوره دوم متوسطه حرفه ای مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: هزار و 193 معلم کار آموزش این دانش آموزان را برعهده دارند که از این تعداد 939 نفر دبیر دانش آموزان کم توان ذهنی ، 20 نفر دبیر دانش آموزان چند معلولیتی و 30 نفر نیز دبیر تربیت بدنی هستند.
آقای حسینی با اشاره به اصول حاکم بر محتوای دروس دوره دوم متوسطه حرفه ای گفت: ارتباط و تعاملات اجتماعی، خود مراقبتی، استفاده مناسب از منابع اجتماعی، خود هدایتی، استفاده صحیح از زمان، یادگیری مهارت های حرفه ای و یادگیری رفتارهای شغلی از اصول حاکم بر محتوای دروس است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره رشته های مهارتی دوره دوم متوسطه حرفه ای افزود: رشته های مهارتی دوره دوم متوسطه حرفه ای در گروه های پوشاک ، امور زراعی و باغبانی ، صنایع چوب، قالی بافی ، مدیریت و برنامه ریزی خانواده، تاسیسات، امور اداری، هنر و خدمات و با 32 رشته برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه حرفه ای دایر است.
وی اضافه کرد: 56 عنوان کتاب دانش آموزی ، 9 عنوان کتاب راهنمای معلم ، 10 عنوان راهنمای برنامه درسی ، 246 عنوان شایستگی های مهارتی، 8 عنوان کتاب بریل ، 25 عنوان درس افزار آموزشی و 4 کیت آموزشی برای دوره دوم متوسطه حرفه ای تاکنون منتشر شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت مدارس متوسطه حرفه ای گفت : 31 درصد مدارس متوسطه حرفه ای مستقل، 68 درصد ضمیمه و یک درصد نیز مجتمع آموزشی هستند و 55 درصد مدارس پسرانه ، 38 درصد دخترانه و 7 درصد نیز مختلط هستند.
وی افزود : 1386 کارگاه در 405 مدرسه متوسطه حرفه ای فعال است که تجهیزات 845 کارگاه در وضعیت مطلوب ، 341 کارگاه در وضعیت قابل قبول و تجهیزات بقیه کارگاه ها نیز وضعیت نامطلوب قرار دارد.