به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، آقای مجید هداوند، در تشریح سال تحصیلی مدارس استثنایی کشور برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور به تبع وزارت آموزش و پرورش مدارس را بازگشایی کرد اما تعداد دانش آموزان استثنایی در مدرسه و کلاس کم است. میانگین دانش آموزان استثنایی کلاس ها 6 نفر و مدارس 50 نفر در کشور است. شیوه نامه ها و توصیه های بهداشتی را رعایت می شود.
تشکیل 10هزار گروه پیام رسانی آموزشی ،
هداوند با اشاره به اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با شروع کرونا گفت: ابتدا به سمت شبکه های تلویزیونی سوق پیدا کردیم اما تلویزیون برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی نیست. معلمان گروه های مجازی را در پیام رسان های مجازی مختلف تشکیل دادند و تدریس را شروع کردند و بیش از 10 هزار گروه پیام رسان در این خصوص تشکیل دادند و 320 هزار آموزش در اسفند ارائه شد. بسته های آموزشی و آموزش های خانواده محور را پیگیری می کردیم تا "شبکه شاد" راه اندازی شد اما شبکه مناسب دانش آموزان استثنایی کشور نبود.
ناشنوایان مشکلی در شبکه شاد ندارند ؛
وی تاکید کرد: ناشنوایان در شبکه شاد مشکل ندارند. چون معلم ها دروس را با زبان اشاره و لب خوانی آماده کرده اند و در شبکه شاد قرار گرفت. از سوی دیگر صدا و سیما نیز مترجم "زبان اشاره" را در برنامه های خود به کار گرفته است و از ابتدای آغاز سال تحصیلی این مترجمان در برنامه ها حضور دارند. تمام دروس در شبکه شاد بارگذاری شده است و در اختیار ناشنوایان و نابینایان قرار دارد.
حضور 2 روز دانش آموزان در مدرسه ؛
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه براساس شیوه نامه های بهداشتی بازگشایی مدارس قرار است که همه دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند، گفت: اعلام کردیم دانش آموزانی که بیماری زمینه ای و خاص یا شرایط ویژه دارند، در مدرسه حضور پیدا نکنند. در حالت عادی کلاس دانش آموزان بین 6 تا 8 نفر است. قرار است نصف این دانش آموزان در کلاس حاضر شوند و مسلما فاصله اجتماعی رعایت می شود. ضمن آن که قرار است 2 روز حضوری در کلاس حاضر شوند. یک روز نیز به شکل برخط (آنلاین) دروس را فرا می گیرند.
آقای هداوند با تاکید بر این که بسیاری از یادگیری های دانش آموزان استثنایی به صورت انفرادی است، افزود: مراکز مشاوره خاصی برای خانواده ها نیز داریم که با رعایت شیوه نامه ها کار خود را ادامه می دهد. سال گذشته تحصیلی و در خردادامسال 51درصد از دانش آموزان استثنایی وارد شبکه شاد و 86درصد در کلاس ها حاضر شدند. حضور معلم ها 74درصد و کل مدارس استثنایی صد در صد به شبکه شاد متصل بودند.
دسترسی نداشتن 40درصد دانش آموزان استثنایی در دنیا به اینترنت یا موبایل ؛
وی با بیان این که شبکه شاد نیز یک وسیله است، گفت: در دنیا حدود 40 تا 50 درصد دانش آموزان به اینترنت و آموزش برخط دسترسی ندارند. به همین دلیل چند دستورالعمل را به مدارس و استان ها ارسال کردیم تا راهکارهای متفاوتی را به در پیش بگیرند. طبق بررسی های ما 40 درصد دانش آموزان استثنایی به اینترنت و موبایل دسترسی ندارند. برخی از معلم های توانبخشی به شکل انفرادی به دانش آموزان آموزش می دهند و حتی داوطلب حضور به منزل دانش آموزان هستند. بسته های مکتوبی نیز برای آموزش دانش آموزان آماده شده است. از سوی دیگر طرح "دستیار معلم" را هم در دستور کار قرار دادیم و بین والدین دانش آموزان استثنایی یک نفر را انتخاب می کنیم و معلم به او آموزش می دهد و به عنوان دستیار معلم به آموزش دانش آموزان استثنایی در خانه مشغول به کار می شود.
دسترسی نداشتن 40 درصد دانش آموزان به آموزش برخط ؛
هداوند با اشاره به اینکه 40 درصد دانش آموزان استثنایی به آموزش برخط دسترسی ندارند، افزود: بخشی از این دانش آموزان به اینترنت و تجهیزات دیجیتالی (موبایل یا تبلت) دسترسی ندارند اما بخشی از آنها نیز به دلیل مشکلات فرهنگی و سواد کم والدین به دشواری از آموزش آنلاین استفاده می کنند. طبق طرح اطلس یادگیری را به همه استان ها اعلام کرده ایم تا مشخص شود چرا دانش آموزان دسترسی به فضای مجازی و شبکه شاد ندارند؟ ضمن آن که برای این 40 درصد پیش بینی کردیم که از کمک خیران و دستگاه ها استفاده کنیم و تجهیزات را در اختیار آنها بگذاریم و مشکلات شان را رفع کنیم.
هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نمی ماند ؛
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سال تحصیلی شروع شده چرا این اقدامات صورت نگرفته است؟ گفت: دانش آموزان استثنایی محروم از تحصیل نمی شوند. دانش آموزانی که دسترسی به شبکه شاد ندارند، از ظرفیت هایی مانند بسته های آموزشی، آموزش یکی از اولیا و حضور معلمان داوطلب به منزل دانش آموزان استفاده می کنیم و کسی از چرخه آموزش محروم نمی شود.
150 هزار دانش آموز استثنایی در کشور ؛
وی با بیان اینکه سخت است که برای نزدیک به 32 هزار نفر گوشی تهیه شود، گفت: 152 هزار دانش آموز تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند. 82 هزار نفر در مدارس خاص استثنایی حضور دارند و 7 گروه هستند. آسیب دیدگان بینایی، شنوایی، کم توان ذهنی، معلولان ذهنی و حرکتی، دانش آموزان با اختلال رفتاری، هیجان و چند معلولیتی تحت پوشش این مدارس هستند. 70هزار دانش آموزبه صورت تلفیقی در مدارس عادی به کمک یک رابط تحصیل می کنند.
آموزش موثر به دانش آموزان استثنایی ؛
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به مناطق محروم، تاکید کرد: با برنامه ریزی هایی از طریق شبکه سازی با استان ها ، استان ها با مدارس ، مدارس با اولیای دانش آموزان توانستیم اطلاعات دانش آموزان را دریافت کنیم و مشکلات شاد را حل کرده ایم. جاهایی سرویس ایاب و ذهاب برایشان تامین می شود و حتی مناطق صعب العبور نیز از نگاهمان دور نمانده است و یک رابط به این دانش آموزان استثنایی آموزش می دهد.
تهویه مدارس مورد توجه قرار گرفت ؛
هداوند با بیان اینکه بر تهویه درست مدارس باید درست باشد، تاکید کرد: شاید مدارس فرسوده باشند اما اعلام کردیم که تعداد دانش آموزان کم باشد و تهویه مدارس درست انجام شود ضمن آن که سیستم گرمایش و سرمایه مدارس را هم مورد توجه قرار داده ایم.