به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر مجید هداوند در مراسم آیین بازگشایی مدارس در جمع معلمان و دانش آموزان مجتمع دخترانه استثنایی نظام مافی شهر تهران گفت: یکی از شاخص های بحران به صورت عام، غافلگیری و ظهور یک وضع جدید است و با همه گیری کرونا تقریبا هیچ کشوری در دنیا نبود که آمادگی با این بحران را از قبل داشته باشد و بر اساس آمار و ارقام مبتلایان و کشته شدگان و به شکل برنامه ریزی نشده تعطیلی مدارس فی البداهه بود.
وی با بیان اینکه در آموزش از راه دور، مجازی و آموزش تلویزیونی رایج شده بر اساس بررسی ها و آمار یونسکو ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا توانستند از این نوع آموزش بهرمند شوند، تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی دسترسی به رایانه نداشتند و ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند.
آقای هداوند افزود: ۵۶ میلیون نفر هم تحت شبکه موبایلی نیستند و از ۲۰۴ کشور اصلی ۱۹۱ کشور مدارس را به طور کامل تعطیل کردند.
وی ادامه داد: بحث آموزش از راه دور در خیلی از کشورها و آموزش مجازی و الکترونیک از سال ۲۰۰۴ شروع شده بود که اینها مشکلات کمتری داشتند.
آقای هداوند با اشاره به این مطلب که وزارت آموزش و پرورش از روزهای نخست شبکه تلویزیونی آموزش را راه اندازی کرد، گفت: برخی از گروه های ما از جمله دانش آموزان کم توان ذهنی قادر به استفاده نبودند و زیر نویس یا مترجم اشاره نداشتند. معلمان و سایر همکاران خودشان اقدام به تشکیل گروه های مجازی کردند و بیش از ۱۰ هزار گروه مجازی تشکیل شد و همچنین مراکز مشکلات یادگیری و مشاوره بیش از ۹۱ هزار نفر از اولیاء را آموزش تلفنی ارائه دادند
وی با بیان اینکه ابتدا ۷ استان پایگاه مجازی آموزش راه اندازی کردند، تأکید کرد: پایگاه اطلاع رسانی سازمان برخی محتواها و سامانه ها راه انداری شد تا به شبکه شاد رسیدیم.
آقای هداوند همچنین بیان کرد: از قبل از شیوع بیماری کرونا طرح آموزش مجازی دانش آموزان جسمی حرکتی شدید و آموزش از راه دور، در ۶ استان آغاز شده بود که با خرید تجهیزات این طرح را ادامه دادیم.
وی با اشاره به این مطلب که کانال ویژه خبری در شبکه شاد راه اندازی شد افزود: حداقل ۵ بخشنامه و شیوه نامه در زمینه ارائه راهنما ارسال شده است و کانال محتوا نیز با بیش از ۸۲۱ زیر شاخه جهت کلیه دوره ها و پایه ها راه اندازی شد.
آقای هدواند درباره پویش تولید محتواهای آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: با بیش از ۴ هزار و ۹۱۶ موضوع درسی و قریب به ۲۹۴ عنوان کتاب، ۶۰ موضوع مشکلات یادگیری و ۱۶۳ عنوان موضوع توانبخشی با همکاری استان ها در حال تدوین و تهیه محتواست.
وی ادامه داد: طرح مهر با همکاری وزارت آموزش و پرورش و صدور بخشنامه به استان ها در خصوص ساماندهی ، سلامت دانش آموزان توزیع کتب، ثبت نام اعلام شد.
وی حضور آموزش و پرورش استثنایی را در شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته در بخش های مختلف اینگونه اعلامکرد: ۱۰۰ درصد مدارس، ۷۴ درصد معلمان، ۸۶ درصد کلاسهای درس و ۵۱ درصد دانش آموزان حضور داشتند.
آقای هداوند تأکید کرد: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور و بسته های آموزش و ارسال به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را نیز در دستور کار قرار داده است.
آقای هداوند در خصوص برنامه های سال ۹۹ بیان داشت: بسته های تحولی، مدرسه انطباقی و مداخله به هنگام طلایی، نهضت زبان اشاره برای ۴ هزار نفر از معلمان و دستگاه های مرتبط، آموزش خط بریل برای یک هزار نفر، آموزش معلمان مبتنی بر مهارت های چندگانه و طراحی نرم افزار (اپلیکیشن) جامع آموزش و پرورش از جمله این برنامه هاست.
وی همچنین از ایجاد سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به نیاز های اولیاء ، معلمان و دانش آموزان تلفیقی فراگیر خبر داد.
شایان ذکر است در این مراسم خانم شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به جامعه بزرگ آموزش و پرورش، همکاران شاغل در مدارس استثنایی،دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده هایشان، ابراز امیدواری کردند در سال تحصیلی جدید و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی در کمال آرامش و سلامتی در مسیر تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گام برداریم.
وی با اشاره آمادگی کلیه مدارس جهت حضور دانش آموزان بر اساس شیوه نامه های اعلامی، به تلاش و همت معلمان مدارس استثنایی در سال تحصیلی گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا،گزارش کوتاهی از عملکرد آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در برنامه های آموزشی،تربیتی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه کرد.
رئیس اداره استثنایی گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و ما در مجموعه خود شاهد فداکاری های معلمان مدارس استثنایی بودیم که ثابت کردند «آموزش تعطیل نیست» و با تلاش بی وقفه در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه از هیچ کوششی دریغ نکردند.
خانم کریمی در پایان پیام خود را در خصوص بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی قرائت کرد