نتیجه یک هم افزایی فرادستگاهی
کاهش تبلیغات نشان تجاری داخلی در شبکههای ماهوارهای
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ: کاهش تبلیغات نشانهای داخلی در شبکههای ماهوارهای با وجود افزایش حدود ۱۰۰ درصدی تعداد این شبکهها در سالهای اخیر، محصول یک هم افزایی فرادستگاهی است.
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار
خبرگزاری صداو سیما افزود: در کنار توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جمله اعمال بستههای تشویقی در دستگاههای مختلف به ویژه سازمان صدا و سیما میتواند از دلایل اصلی تغییر این رویکرد و کاهش حداکثری باشد.
سامانه رصد ماهوارهای شبکههای فارسی زبان تبلیغات کالاها و خدمات از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان نسبت به سال ۹۶، کاهش ۹۰ درصدی داشته است.
با وجود رشد حدود دوبرابری شبکههای ماهوارهای فارسی زبان در ۴ سال گذشته، پایش بیش از ۱۰۰ شبکه ماهوارهای فارسی زبان نشان میدهد تبلیغات برندهای ایرانی در این شبکهها نسبت به سال ۹۶ یک دهم شده است.
با همراهی صاحبان صنایع، نشانهای تجاری، کالاها و خدمات داخلی و دارای نمایندگی از کشورهای دیگر، همچنین بستههای تشویقی دستگاههای متولی بویژه سازمان صداوسیما در کنار همراهی دستگاهای نظارتی، تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در شبکههای ماهوارهای، از حدود ۹۰ نشان در سال ۹۶ به ۷ نشان تا پایان مرداد امسال رسیده که با توجه به اطلاع رسانیهای انجام گرفته با حمایت بیشتر صداوسیما، معاونت مطبوعاتی اعلام کرده است امید دارد در ماههای آینده این عدد به صفر برسد.
بیشترین کاهشها به ترتیب در گروه فرآوردههای خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و خدمات روی داده است که با توجه به اهمیت تکرار پخش و بازههای زمانی در شبانه روز، از اهمیت دوچندان برخوردار است.
دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف حفظ سرمایههای داخلی و جلوگیری از خروج سرمایههای مالی و انتقال آنها به بازارهای خارجی هدف، توانست به منظور مقابله با پویش رسانهای، تبلیغاتی و اقتصادی این شبکهها در همافزایی با مراجع مربوط و بر اساس منافع ملی کشور، با رصد به موقع و همراهی صاحبان کالا و شرکتهای داخلی، مجموعه اقدامات ایجابی را در راستای وظایف و ماموریتهای محوله برای این تغییر رویکرد انجام دهد.
تغییر رویکرد صاحبان کالا و خدمات داخلی از مراجعه به شبکههای برون مرزی و ترغیب و تشویق آنان به تبلیغ در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی در رسانههای داخلی از جمله این برنامههای ایجابی بوده که توانسته است بستر مناسبی برای پرهیز از تبلیغ در این شبکهها فراهم کند.