موسوی در گفتگوی اختصاصی مطرح کرد
طرح پیمایش محلات و بهسازی پیاده روها
شهردار منطقه ۹ تهران: در راستای بهسازی و مناسب سازی پیاده روها طرح پیمایش محلات را در این منطقه اجرا کردیم.
سیدمصطفی موسوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در مدیریت فعلی شهر، اصل انسان محوری مهم و رویکرد شهردار تهران هم به این سمت است. پیاده رو کنار پادگان جی با رویکرد انسان محوری ساخته شده است. این خیابان را زمانی که طراحی کردند یک بلوار ۴ باند بود و برای حجم ماشین زیاد و ترافیک بالا پیش بینی شده بود.
وی گفت: ما با تغییرات اندکی که در خیابان دادیم ۲ باند کندرو این خیابان را به مسیر پیاده رو تبدیل کردیم و مسیر خودروها مسدود شد. بعد از پایان دوره کرونا و بازگشت مردم به فضاهای شهری این خیابان به یک فضای شهری واقعی تبدیل خواهد شد. بعد از افتتاح خیابان در جهت انسان محوری برنامههای بیشتری داریم و قرار است تا پایان سال پارک جی هم کلنگ زنی شود.
موسوی افزود: در شهرسازی امروز خودرومحوری کنار گذاشته شده است. بعد از دوران نوگرایی شهری که دهه ۶۰ میلادی است متخصصان به نوعی متوجه شدند که درباره گسترش بزرگراهها اشتباه میکردند حالا چند دهه است که شهرسازها به سمت انسان محوری و حمل و نقل عمومی رفته اند. یعنی باید به نقطهای برسیم که جمله یکی از شهرداران نمونه دنیا محقق شود و آن این بود که شهر دموکراتیک شهری نیست که در آن افراد فقیر با خودروی شخصی حرکت کنند بلکه شهری است که ثروتمندان هم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی ادامه داد: رویکرد انسان محوری در سالهای اخیر در تهران شدت گرفته است و ما باید مردم را به لحاظ فرهنگی آماده کنیم تا بدانند این آلودگی تهران به آسایش خودروی شخصی نمیارزد و مردم هم باید تلاش کنند تا خود را با رویکرد انسان محوری وفق دهند.
موسوی افزود: کرونا اتفاق نادری بود که در دنیا رخ داد و به استفاده بیشتر از دوچرخه در شهرهای مختلف دنیا کمک کرد. در بسیاری از شهرهای دنیا در ساعاتی عرض خیابان را برای خودروها کم میکنند و مردم با دوچرخه یا پیاده حرکت میکنند.
وی درباره بهسازی و مناسب سازی پیاده روها، گفت: این برنامه همیشه در دستور کار ما قرار داشته است. ما طرح پیمایش محلات منطقه ۹ را اجرا کرده ایم. منطقه را به ۳۷ قسمت کوچک تقسیم کرده ایم. بر اساس این طرح هر روز نیروهای اجرایی ما در سطح منطقه پیاده حرکت میکنند و شرایط پیاده روها را رصد میکنند. یعنی اگر مسیری مناسب سازی نشده است همانجا دستور میدهیم اصلاح شود. اگر این اصلاح کوتاه مدت باشد بلافاصله انجام میشود و اگر میان مدت و بلندمدت باشد در دستور کار قرار میگیرد.
موسوی درباره استفاده بیشتر از دوچرخه، افزود: در گذشته استفاده از دوچرخه در تهران خیلی مطرح نبوده، تهران شهری کوهپایهای بوده است و مثل شهرهای مسطح شرایط استفاده از این وسیله را نداشته است. در شهرهایی مثل کاشان و یزد و اصفهان و دیگر شهرهای مسطح استفاده از دوچرخه رایج بوده است. اما حالا با ورود تکنولوژیهای جدید و استفاده از دوچرخههای دندهای و جدید شرایط برای استفاده بیشتر از دوچرخه فراهم شده و مسیر دوچرخه مهم است و ما باید در خیابانها و طرحهای جدید آن را پیش بینی کنیم.
وی گفت: در رد شدن خیابان از میان پادگان جی همه ارگانها از جمله وزارت دفاع، ارتش و شهرداری تهران تلاش کرده اند تا کنار این پادگان خیابانی باز شود تا برای محلات کم برخوردار تهران از جمله محله شهید دستغیب و امامزاده عبداله فضای خوب پیاده روی ایجاد شود.