وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: انسان محور بودن خیابانهای شهر یکی از اولویتهای شهرداری تهران است به این معنا که اولویت برایمان خودرو نیست بلکه فرد و افراد پیاده هستند. به همین علت به دنبال پیاده رو سازی و ساخت مسیرهای دوچرخه هستیم.
وی گفت: اولویت ما این است که تا حد امکان از فضای خیابان کم کنیم و مسیر دوچرخه و پیاده رو بسازیم که متولی این کار سازمان فنی عمرانی شهرداری شده و قرار است طبق برنامه در سال ۹۹ در حدود ۵۰۰ کیلومتر پیاده رو ساخته شود. سازمان حمل و نقل ترافیک هم همکاریهای لازم را با سازمان فنی عمرانی خواهد داشت تا در کنار پیاده رو مسیر دوچرخه هم راه اندازی شود.
سرلک افزود: قبلا میگفتیم مردم دوچرخه سواری کنند، اما سوال این بود که آیا مسیر و جایی برای دوچرخه سواری هست؟ حالا داریم به این سمت حرکت میکنیم. در حدود ۸۰ درصد از فضاهایی که سازمان فنی عمرانی پیاده رو سازی میکند شرایط مسیر دوچرخه هم دارند و بعد از اتمام کار مردم مشاهده خواهند کرد که مسیر دوچرخه با رنگ قرمز از فضای پیاده جدا شده است. مسیر دوچرخه بصورت رفت و برگشت در هر دو طرف معبر بصورت هموار و همتراز با پیاده رو اجرا میشود.
وی گفت: پیاده رو از مسیر دوچرخه جدا نیست. فضای مشترکی هستند که از یکدیگر جدا شده اند. تمرکز ما در سازمان حمل و نقل ترافیک، دوچرخه و مسیرهای پیاده رو است. در واقع کاری که سازمان فنی عمرانی متولی انجام آن شده است کاری فرا منطقهای و فرا معاونتی است. یکی از نکاتی که برایمان در این طرح بسیار مهم است پیوستگی مسیرهای دوچرخه و پیاده رو میباشد.
سرلک افزود: یعنی یک مسیر فقط تا یک جای خاص قطع نشود بلکه پیوستگی داشته باشد تا فردی که دوچرخه سواری میکند بتواند مسیر را مثل یک حلقه طی کند. در بحث پیاده رو بحثهای ترافیکی شهرسازی و خدمات شهری دیده میشود تا حداکثر دقت در این مسیرها انجام گیرد.
وی ادامه داد: به صورت آزمایشی این پیاده رو سازی را در مسیر کریم خان انجام داده ایم و ایرادات کار را گرفتیم و بعد بصورت ابلاغیه به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کردیم تا بدانند این کار را به چه شکلی انجام دهند. امیدواریم که بتوانیم تا آخر سال این ۵۰۰ کیلومتر را به نتیجه برسانیم.