امضای تفاهمنامه تامین منابع مالی برای احداث خط ۱۰ مترو
منطقه ۲۲ سهم کمی از حمل و نقل عمومی دارد
شهردار منطقه ۲۲: ناوگان حمل و نقل عمومی این منطقه از سهم پایین تری نسبت به سایر مناطق برخوردار بوده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در مراسم امضای تفاهمنامه تامین منابع مالی برای احداث خط ۱۰ مترو با بیان این مطلب گفت: در این سالها قوانین متعددی برای حوزه حمل و نقل نوشته شده است و در برخی از دولتها توجه بیشتری برای حمل و نقل عمومی وجود داشته و در برخی اجرای توسعه کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
شهردار منطقه ۲۲ گفت: دولت مکلف شده بود که ۵۰ درصد هزینههای ساخت مترو را بپردازد، اما این موضوع در تهران حداقل محقق نشده، دولت در تهران کمتر از ۳۰ درصد از وظیفه خود را انجام داده است.
نوذرپور اضافه کرد: در شهر تهران یکی از موضوعهای مهم شهر و اولویتهای مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی بوده و این روزها هم خبرهای خوبی در این حوزه به گوش میرسد. منطقه ۲۲ از ظرفیت استفاده از اوراق مشارکت برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ نیز گفت: مهمترین مسئله در منطقه ۲۲ تعیین تکلیف حوزه شهرسازی بود که در تصویب طرح تفصیلی در شورای شهرسازی و معماری و شورای شهر، سیستم حمل و نقل عمومی محور توسعه شهری قرار گرفته و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ساختار حمل و نقل عمومی طراحی و تصویب شده است.
نوذرپور درباره تامین منابع مالی اجرای طرح گفت: برای اجرای این طرح علاوه بر مطالعه و کارهای مهندسی و همکاری دوستان که در شرکت مترو خواهیم داشت، بحث تامین مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. از انجا که دولت سهم کمتری در ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی داشته و دارد باید از منابع در اختیار شهرداری و از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته با حضور معاون وقت حمل و نقل بحث ساخت مترو در منطقه ۲۲ آغاز و جلساتی با ذینفعان برگزار شد. در صورتی که الگوی مالی مورد نظر شرکت مترو سریعتر تهیه، تصویب و به منطقه ابلاغ شود ذینفعان مهم منطقه اعلام آمادگی کرده اند که بخشی از هزینههای احداث و یا ایجاد مجتمعهای ایستگاهی را به عهده بگیرند.
شهردار منطقه ۲۲ اضافه کرد: استفاده از اوراق مشارکت برای خطوط دیگری تصویب شده که امیدواریم برای اجرای این طرح در نوبت دوم این اوراق برای مترو منطقه ۲۲ لحاظ شود.
نوذرپور در پایان با قدردانی از تلاشهای شرکت مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و منطقه ۲۲ خاطر نشان کرد: اولویت اجرای خط ۱۰ در منطقه ۲۲ ایستگاه کوهسار تا دریاچه است، با توجه به مطالعات طرح تفصیلی که نشان میدهد اگر در افق طرح جامع تهران در حوزه حمل و نقل ریلی منطقه ۲۲ اجرا نشود، متوسط سرعت ماشینها کمتر از حوزه مرکزی شهر تهران خواهد شد و ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه میشویم.
انعقاد تفاهمنامه تأمین بخشی از منابع مالی ساخت خط ۱۰ مترو تهران
تفاهمنامهای میان منطقه ۲۲ شهرداری تهران و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به منظور احداث و توسعه حمل و نقل ریلی در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری تهران و تسریع در بهره برداری از ایستگاههای خط ۱۰ متروی تهران با موضوع «تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت احداث و راه اندازی خط ۱۰ متروی تهران طبق طرح جامع ریلی در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری تهران از طریق منابع مالی غیرنقد» منعقد شد.
آقای علی امام، مدیرعامل راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، در مراسم انعقاد تفاهمنامه مشارکت میان منطقه ۲۲ شهرداری تهران و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، بیان کرد: حدود یک سال گذشته که هنوز طرح جامع حمل و نقل ریلی تصویب نشده و در مرحله فرآیند نهایی سازی و اخذ مصوبات شورای ترافیک استان تهران و شورای عالی ترافیک کشور بود، شهردار منطقه ۲۲ پیش قدم شد تا سرمایه گذاران فعال در منطقه را گرد هم جمع کند و با آنها مذاکره داشته باشد.
وی با بیان اینکه منطقه ۲۲ به عنوان جدیدترین منطقه شهر تهران شناخته میشود و هنوز سرانههای خدماتی و ترافیکی تکمیلی ندارد، افزود: سالهای گذشته اقدامات بسیاری برای ارائه خدمات به ساکنان منطقه انجام شده، اما همچنان جا دارد که فعالیتهای دیگر و بیشتری به خصوص در بخش حمل و نقل عمومی صورت پذیرد.
آقای امام در ادامه به کوشش شهردار منطقه ۲۲ برای پیگیری موضوع ساخت خط ۱۰ مترو تهران اشاره کرد و افزود: با همت شهردار منطقه ۲۲ و پیگیری مجدانه عوامل شهرداری منطقه، شرکت مترو تهران امیدوار شد تا اجرای یکی از خطوط چهارگانه جدید یعنی خط ۱۰ مترو را هرچه سریعتر آغاز کند.
وی یادآور شد: امید است که باتوجه به محودیتهای منابع مالی برای ساخت خطوط جدید مترو، با مساعدت و پتانسیلهای منطقه ۲۲ ساخت خط جدید مترو در الویت قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه موضوعات مالی و تأمین مالی از ابتدا مورد تأکید شهردار منطقه ۲۲ بوده، افزود: خط جدیدی که قرار است آغاز شود باید در یک نقطه به خطوط درحال بهره برداری اتصال داشته باشد تا سرویس دهی جابهجایی در خطوط وجود داشته باشد؛ برای این اتصال چهار گزینه خط وجود داشت. در نهایت خط ۷ مترو تهران در نقطه میدان کتاب انتخاب و حفاری تونل نیز از همین نقطه آغاز خواهد شد.