به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، محمد اخلاقی افزود: تنها نهادی که پابهپای بهداشت و درمان کشور، بدون تعطیلی به کار خود ادامه داد شرکت ملی پست بود که با تمام محدودیتهای موجود، اجازه نداد ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار بسته پستی در مبدا بماند.
وی گفت: اسفند سال گذشته که شیوع کرونا در کشور اعلام شد، همه چیز تحت شعاع این ویروس قرار گرفت. این اتفاق در حوزههای پستی نیز رخ داد و تبعات زیادی بر جای گذاشت و نه تنها حوزه خدمات را با مشکل روبرو کرد، بلکه سیستم لجستیک (مدیریت حمل و نقل) شرکت ملی پست با چالش مواجه شد.
محمد اخلاقی افزود: محدودیتهای لجستیکی به دلیل تنگناهایی بود که برای حمل و نقل ریلی و هوایی به وجود آمد. این شرکتها تنها زمانی مرسولات پستی را قبول میکنند که پرواز یا سفر ریلی مسافری داشته باشند. این در حالی بود که در این ایام با کاهش شمار مسافران مواجه بودیم.
وی اظهار داشت: اولین چالشی که ما با آن رو به رو شدیم، رهسپاری مرسولات بود که میتوان گفت با همراهی و حرکت جهادی همکاران شبکه امکانپذیر شد. شرکت ملی پست یک ناوگان لجستیکی شامل کامیون با ابعاد مختلف را در زیرمجموعه خود دارد. با بهرهوری حداکثری از این ناوگان، در کنار همکاری با شرکتهای خصوصی حوزه حمل و نقل، توانستیم رهسپاری مرسولات پستی را انجام دهیم.
اخلاقی تشریح کرد: این در حالی بود که رهسپاری مرسولهها در تمام دنیا شرایط بحرانی داشت و با محدودیتهایی همراه بود، اما در پست ایران تحقق حداکثری SLA (موافقت نامه سطح خدمات) را تجربه کردیم.
وی افزود: بحث دیگری که با شیوع کرونا با آن درگیر شدیم، دغدغه فکری مردم بود. آنها تصور میکردند اگر مرسولات پستی اسباب انتقال و انتشار کرونا در شهرهای مختلف را رقم بزند چه اتفاقی رخ خواهد داد. مطرح شدن این نگرانی، باعث شد انجام اقدامات موثری برای مقابله با کرونا به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی پست برسد.
اخلاقی با اشاره به اینکه ضدعفونی کردن بستههای پستی یکی از این اقدامات بود، افزود: این اقدام در تمام این ماهها به صورت مستمر انجام شده است و ادامه دارد. کامیونها و مرسولات را سه بار در روز ضدعفونی و گندزدایی میکنیم. ضمن این که گندزدایی مرسولات در گلوگاههای پستی مانند چهارراه لشکر، زیر نظر همکاران حوزه بهداشت انجام میشود.
وی فاصلهگذاری اجتماعی در شعب پستی، ارسال اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل برای کارکنان پست سراسر کشور را از اقداماتی عنوان کرد که شرکت ملی پست برای جلوگیری از انتقال و شیوع گستردهتر کرونا انجام داده است.
اخلاقی با تاکید بر اینکه در این مدت با افزایش یکباره حجم ترافیک بستههای پستی رو به رو بودیم، افزود: سالهای سال است که مجموعههای پستی بزرگ دنیا بر تغییر ذائقه مردم از ارسال پاکت به بسته و کالا تاکید دارند، اما این تغییرات با شیب ملایمی دنبال میشد. شیوع کرونا باعث شد اقبال مردم به سمت خرید اینترنتی و غیرحضوری شیب تندتری به خود بگیرد و مردم بیشتر به سمت ارسال بسته و کالا سوق پیدا کنند.
او ادامه داد: به این صورت شرکت ملی پست به حلقه اتصال شهروندان و فروشگاهها تبدیل شد و توانست رشد ترافیک پستی ۸۰ درصدی را رقم بزند.
وی اظهار داشت: زیرساختهای شرکت ملی پست در روزهای اول با مشکلاتی همراه بود، اما با افزایش ظرفیتها و تلاش شبانهروزی و بدون تعطیلی در نوروز تا خرداد توانستیم مشکلات را برطرف کنیم. به طوریکه عده زیادی از همکاران ما بیش از پنج ماه است که حتی یک روز هم مرخصی نرفتهاند.