به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا کارگر افزود: سامانه ملی اطلاعات شغلی به کاهش هزینه و زمان جستجوی شغل کمک میکند و بخش اصلی سامانه مزبور مجموعهای از بانکهای اطلاعاتی است که در حوزه کاریابیها فعالیت میکرد.
در حوزه تامین اجتماعی هم اطلاعات شاغلان بیمه پرداز جمع آوری و در حوزههای دیگر نیز اطلاعات نیروی انسانی ثبت شده است.
مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هدف از راه اندازی سامانه مدنظر یکپارچه سازی اطلاعات مزبور و امکان گزارش گیری متمرکز برای سیاستگذار است تا وضع شاغلان، بیکاران و جمعیت فعال کشور به طور دقیق رصد شود.
وی همچنین گفت: استانداردهای واحدی بر روی نظام اطلاعاتی که در حوزههای مختلف مورد نظر وجود داشته است، پیاده سازی میشود تا امکان ارائه گزارشهای تکمیلی و تحلیلهای ویژه برای سیاستگذار وجود داشته باشد.
کارگر افزود: در بحث تقویت مشاورههای شغلی و تحصیلی در عمل فعالیتی با عنوان مشاوره شغلی و تحصیلی به صورت رسمی و علمی وجود نداشته و یا بسیار کمرنگ بوده است.
وی اظهار داشت: اطلاعاتی که در سامانه ملی اطلاعات شغلی بارگذاری و به یکدیگر مرتبط میشود به ترسیم مسیرهای شغلی بومی کمک میکند تا به بازیگران، ذینفعان، شاغلان، کارفرمایان یا دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته دارند؛ چشم انداز روشن ارائه شود.
مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: علاوه بر دریافت اطلاعات منابع درآمدی از سامانه رفاه ایرانیان اطلاعات فردی نیز کسب میشود تا اطلاعات صحیح و دقیق بازار کار در اختیار بازیگران قرار گیرد.
آقای کارگر بر ضرورت تعامل دوسویه میان مردم و سامانه ملی اطلاعات شغلی تاکید کرد و افزود: اطلاعات بخش غیر رسمی در هیچ یک از سامانهها وجود ندارد و اطلاعات حدود پنج تا شش میلیون نفر از افراد دارای فعالیت شغلی در دسترس نیست.
وی دسترسی به سامانه مدنظر را رایگان و آزاد اعلام کرد و اظهار داشت: افراد میتوانند اطلاعات خود را ثبت کنند.
در این سامانه شناسنامه یک فرد به لحاظ شغلی ثبت میشود و برای ایجاد شغل و توسعه بخش کار به سیاست گذاران ارائه میدهد.
همچنین این سامانه نظام اطلاعات بازار کار کشور را تقویت میکند و به کمک آن میتوانیم در میان مدت به نظام اطلاعاتی مورد نظر دسترسی داشته باشیم.