برای جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان به ادارات
جزئیات فعالیت سامانه بیمه بیکاری
محمد شریعتمداری از راهاندازی سامانه بیمه بیکاری خبر داده و تاکید کرده است که به منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول، به این سامانه مراجعه میکنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راهاندازی سامانه بیمه بیکاری خبر داده و تاکید کرده است که به منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول به این سامانه مراجعه میکنند.
در همین زمینه «مسعود بابایی»، مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات فرایند این سامانه را تشریح کرد و گفت: «بر اساس ماده ۲ قانون بیکاری، کارگرانی که بدون میل و اراده کار خود را از دست میدهند مشمول حمایتهای بیمه بیکاری میشوند و بر اساس ماده ۶ این قانون، تمامی کارگران باید ظرف یک ماه بعد از بیکاری خود، درخواست خود را برای مقرری بیمهکاری ارائه نمایند. البته اگر با دلایل موجه مانند بیماری و بستری بودن که این روزها برای برخی شهروندان ممکن است پیش بیاید، این درخواست تا سه ماه هم میتواند به تعویق بیفتد، ولی مراحل اداری خاص خودش را دارد و بهتر است شهروندان در این بستر آنلاین ظرف همان یک ماه، درخواست خود را اعلام نمایند.»
به گفته بابایی، شرایط ویژهای که در کشور رخ داده، باعث شده که آنها با راهاندازی این سامانه از تجمع این افراد در مراکز بیمه و ازدحام جمعیت و خلل در کارها، فرایند درخواست بیمه بیکاری را به صورت آنلاین در بیاورند. او در پاسخ به این پرسش که شهروندان چطور میتوانند وارد این فرایند بشوند، میگوید: «بعد از ورود به سامانه و پر کردن یک فرم ثبت نام، کد رهگیری به کاربران داده خواهد شد که به منزله اطمینان از درخواست آنها برای مقرری بیمه بیکاریشان خواهد بود. البته دریافت این کد الزاما به معنای صد در صد محقق شدن دریافت بیمه بیکاری نیست چرا که ممکن است بنا به دلایل مختلف، شهروند ثبت نام کرده جزو کسانی که به آنها بیمه بیکاری تعلق میگیرد، نباشد.»
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری تاکید دارد افرادی که بدون خواسته خود از کار بیکار شدهاند، مانند عدم تمدید قرارداد آنها و یا اخراجشان از مجموعه و مواردی از این قبیل مشمول بیمه کاری میشوند. او در پاسخ به این پرسش که آیا مبتلایان به کرونا که از کار بیکار میشوند نیز میتوانند از این خدمات استفاده کنند یا خیر، میگوید: «بهتر است این افراد ضمن صحبت با کارفرمای خود از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند که شرایط بهتری هم نسبت به بیمه بیکاری دارد.»
به گفته بابایی آنها در حال رایزنی با تامین اجتماعی هستند تا برای مراحل بعدی کار هم ضرورتی برای حضور فیزیکی افراد نباشد: «پروندهها را الکترونیکی برای سازمان بفرستیم و فرمهایی را در اختیار استانها قرار دهیم که در آن مشخصات فردی بیمه شده باشد تا تامین اجتماعی مقرری فرد را بر اساس ماده ۲ قانون بیمه بیکاری برای فرد واریز کند. با این توافق، تمام فرایند صفر تا صد دریافت بیمهکاری به صورت آنلاین خواهد بود.»
سامانه آنلاین ثبت درخواست بیمه بیکاری به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان بیمه بیکاری به ادارات کل استانی و مراکز کاریابی و رعایت سلامت و بهداشت متقاضیان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی و در استان اجرایی شده است. تسریع در بررسی درخواستها، عدم مراجعه حضوری متقاضی در ادارات و کاهش هزینه اقتصادی، ثبت درخواست متقاضی از طریق تکمیل فرم ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه، امکان دریافت کد رهگیری درخواست، ارسال پیامک اطلاع رسانی به متقاضی و اطلاع رسانی نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه از جمله ویژگیهای این سامانه به شمار میرود.